Reklama

Letem bikovým světem I.

Vítejte ve světě bajků. Přinášíme pár užitečných informací aby jste věděly, co na vás čeká v obchodě a které kolo je vhodné právě pro vás.

Reklama

Před krátkým časem jsme v trojdílném seriálu vkročily na pole silniční cyklistiky. Pro toho, komu bylo téma neznámé jsme se snažily poradit, jak vybrat správný typ kola, vhodné tretry, odpovědět zda a proč používat nášlapy a také co nezbytně s sebou vzít na každou vyjížďku. Podobně vás provedeme i bikovým světem.

Asset_270404

1. Kolo pevné nebo celoodpružené
Dvě možnosti výběru – to se zdá docela jednoduché, ale … Oba typy kol mají totiž svá pro a proti a je důležité vybrat nikoliv dle módního trendu, ale zvážit zejména to, co vy SAMA od kola očekáváte. Tedy kde budete převážně jezdit, zda je pro vás terén s kořeny a kameny lákadlo a nebo velký strašák a proto se mu raději obloukem vyhýbáte. Celoodpružené kolo má, oproti pevnému, v zadní stavbě rámu pružící prvek (tlumič), který zvyšuje jízdní komfort – kolo lépe  kopíruje terén, absorbuje nerovnosti a tak vaše záda (i zadeček) necítí každý hrbol, jedete měkčeji. A s úsměvem…

Andrea Drengubáková | Jitka Škarnitzlová - rozhovor | Foto: Petr Slavík (slavikpetr.com)

Malý rádce pro váš výběr

Budeme pozitivní a proto se zaměříme jen na jejich výhody 🙂
Pevné kolo
+ nižší váha /porovnáváme stejnou kategorii z pohledu kvality rámu a výběru osazení
+ nižší cena /platí jako u předchozího bodu
+ jednodušší konstrukce kola, tj. je tu o jeden komponent, který by se mohl rozbít méně (zadní tlumič)
+ energie při šlapání se neztrácí v pružení a pohupování kola, naopak takové kolo chce letět vpřed

asset

Dámský hardtail Scoot Contessa Scale vybízí k svižné, aktivní jízdě

 

 

Celoodpružené kolo
+ velký jízdní komfort – na rozbitých cestách dává pocit pohodlí
+ lepší zdolávání překážek, náročnějšího terénu – a o jak ve sjezdech, tak i ve výjezdech
+ modely vyšší třídy mají uzamykatelné zadní tlumiče i přední vidlice, tudíž se z vašeho kola může stát „pevňák“ ( a tím získává další výhodu)

výřez -tlumič

 

 

Zadní tlumič i přední vidlice se nastavují jezdci na míru – je to tedy moment, kdy musíte prozradit svou váhuJ, jinak by se mohlo stát, že celé šikovné tlumení prostě fungovat nebude

 

 

 

 

Lust_Advanced_2_Dark_green

Celoodpružený model LIV Lust je s 27,5 ´´koly a můžete ho mít v karbonové i hliníkové verzi

 

Výběr podle velikosti kol : 26 – 27,5 – 29

Kdysi jediná klasika – horské kolo s 26´´koly, je minulostí. Najdete je na levnějších modelech. Trh dal  zelenou „velký kolům“- řada značek zásadně pozměnila procentuální podíl ve prospěch devětadvacítek. Výhod velkého průměru kol je dost, např. snadněji překonávají překážky, které se jim postaví do cesty, zdoláte na nich i snáz technické výjezdy. To, že 29 ´´kola jsou jen pro vysoké postavy, je snad již překonaný mýtus. Stejně tak i to, že se na nich hůř zatáčí.

 

ua42832511_impulse_asl_b_seda_f

Author nabízí pro ženy obojí rozměry-27,5 ´´ i 26 ´´ Kolo Author Impuls ASL je klasická „šestadvacítka“ a pokud nevyhledáváte tvrdý terén, může vás oslovit nejen velmi zajímavou cenou

 

Specielně pro ženy

Dámská geometrie logicky přinesla otázku, jak osadit menší rámy. Výsledkem je to, že některé značky nabízejí v menších velikostí kola vel. 27,5´´ a u větších rámů najdete 29´´ ( např. značka TREK).  U jiných značek /Scoot, LIV / jsou pro dámské modely jednotně 27,5´´kola.

Příště se podíváme ještě na jiné rozdělení – podle zaměření a dravosti jezdkyně 🙂

Autor:KajaP

 

 

 

 

 

 

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková