7 kroků jak opravit defekt kola – foto průvodce

Je pro vás výměna duše či její oprava noční můrou ? Je to důvod, proč se sama nikdy nevydáte na vyjížďku, přestože vás to láká ? Máme por vás nejen návod , jak na to, ale originální fotoreportáž, podle které se naučíte vše…

Defekty k cyklistice patří. Můžete k němu přijít jak v terénu, tak i na cyklostezce, kde najedete na nenápadný střípek, který pronikne skrz plášť a vzduch z kola pomalu či rychle uteče.. Co teď?   Volat partnerovi? Snažit zastavit nějakého kolemjedoucího s žádostí o pomoc?  Obojí je možné, ale nejlepší variantou je, když budete opravu zvádat sama. Pokud se vám zdá, že je to nad vaše síly, zkusíme Vás dnes přesvědčit, že s trochou snahy to jistě zvládnete…

Co dělat při defektu?

Hlavně nepanikařit. Pokud jste si přečetly náš předchozí článek „Co si vzít s sebou na kolo“ https://www.damynakole.cz/2015/05/co-si-vzit-s-sebou-na-kolo/ a jste na vyjížďkou vybavena potřebnými technickými pomůckami, máte problém z poloviny vyřešen. Můžete vyčkat na pomoc a nebo se pustit sama do díla.

Co je potřeba k opravě defektu?

– Náhradní duše nebo sada lepení. (Dejte pozor, aby duše měla odpovídající rozměr k vašemu kolu, včetně ventilku. Pokud vám přijde duše velká a nevleze se do kapsičky dresu či podsedlové brašničky, vozte alespoň lepení na zalepení díry v duši.)
– Montpáky (Usnadní sundávání a nandávání pláště z ráfku.)
– Pumpička (U pumpičky dávejte pozor na nastavení otvoru pro ventilek, aby byl ten, který máte na duši. Většina pumpiček je již univerzální a jednoduše ji upravíte jak pro autoventilek, tak pro galuskový ventilek.)

Jak postupovat při defektu?

1.  Vyndání kola z patek rámu či vidlice.
Novější kola jsou vybaveny rychloupínáky či pevnou osou pro snadnější manipulaci. Stačí tedy párkrát otočit a kolo můžete vyndat. V případě, že máte na svém kole ráfkové brzdy, ne kotoučové, musíte nejprve brzdové čelisti rozpojit. Pokud máte defekt zadního kola, doporučujeme přehodit na přehazovačce na nejtěžší (nejmenší) pastorek – usnadní vám sundání a nasazení kola do patek. V případě, že má vaše přehazovačka systém Shadow RD+, posuňte páčku do pozice off.

2.       Uvolnění pláště z patek ráfku.
Před dalším krokem si zkontrolujte, zda v duši není žádný vzduch, případně jej ventilkem vypusťte. Pokud je ventilek duše v ráfku zajištěn maticí, je třeba ji povolit a odstranit. Nyní je třeba uvolnit patky pláště z ráfku, což jednoduše zvládnete rukama, kdy stlačíte plášť doprostřed a uvolníte od stran.

Existují pláště, které jednoduše sundáte pomocí rukou, kdy začnete přes hranu ráfku přetahovat plášť nejprve od protější strany, než je umístěn ventilek.
Pokud to nejde, využijete skvělého pomocníka – montpáky. Ty vložíte mezi plášť a ráfek a přetáhnete přes hranu ráfku. Většina montpák má speciální háček, kterým je ukotvíte ve výpletu kola. Dále vezmete druhou montpáku,  vložíte mezi ráfek a plášť, tentokráte o pár centimetrů jinde a přetáhnete tuto část pláště přes hranu ráfku a  obkroužíte ráfek kolem dokola, dokud nedostane plášť mimo ráfek.

U opravy či výměny duše stačí z ráfku sundat pouze jednu stranu pláště.

 3.    Co s duší?
Odstranění pláště z ráfku nám uvolnilo cestu k duši. Nejprve opatrně vytáhneme ventilek z jeho otvoru v ráfku a následně vyjmeme celou duši.  Plášť je třeba zkontrolovat, zda v něm není  trn, střep či jiný důvod defektu. (v případě přehlédnutí by Vás defekt obtěžoval po chvíli znovu).  Pokud v plášti takovou nečistotu naleznete, je třeba ji odstranit a právě lokace v plášti pomůže lokalizovat dírku v duši.

Tip redakce: Pokud máte velkou řeznou díru v plášti, můžete je jednoduše zalepit Sadou samolepících záplat na pláště ParkTool TB-2 za 130,-Kč

 

 4. Vyměnit či zalepit ?
Pokud s sebou na vyjížďky vozíte náhradní duši, je rychlejší duši vyměnit a lepení nechat na  pohodlí domova, či při zastávku v hospůdce. Pokud máte ale k dispozici pouze lepení, je třeba dírku zalepit.

V případě, že jste v plášti nenašly žádnou nečistotu, která způsobila defekt, je třeba najít díru duše tak, že ji nafouknete, nebojte se do větších rozměrů, než je plášť. Hledejte ucházející vzduch. Někdo lokalizuje dírku pomocí sluchu, další se spoléhají na své hmatové smysly. V  domácích podmínkách skvěle poslouží napuštění umyvadlo a sledování bublinek v ponořené duši. V terénu je toto lokalizování složitější a vyžaduje se řádná trpělivost při hledání dírky, která se mnohdy projeví jen při řádném nafoukání duše.

 5.    Jak duši zalepit?

Umístění dírky si řádně označte, ať ji neztratíte a připravte si lepení. Na našem trhu jsou v nabídce dvě varianty lepení, to  klasické, které obsahuje šmirgl papír, lepidlo a záplatu. Druhou variantou je samolepící lepení, které obsahuje pouze šmirgl papír a samolepící záplaty. V obou dvou případech zalepení dírky začíná stejně.

1. Použijte  šmirgl papír pro zdrsnění povrchu kolem díry, aby se na povrch lépe uchytilo lepidlo a následně záplata.

2. Aplikujte lepidlo –plocha závisí na velikosti záplaty, kterou budete používat (raději naneste na větší plochu, než aby se záplata v krajích odlepovala)

V případě samolepících záplat na ošetřenou plochu stačí nalepit záplatu.

3. Nikdy nelepte záplatu na aplikované lepidlo okamžitě po jeho nanesení. Dodržte časovou pauzu, kterou doporučuje výrobce sady na lepení pro zavadnutí lepidla. Většinou se jedná o minutový interval.

4. Použijte záplatu a dejte čas, aby lepidlo zatvrdlo.
Nejlepší je záplatu umístit pod těžký předmět, ale můžete také pevně držet záplatu na duši v prstech.

5. Po zaschnutí odstraňte ochrannou folii a nafouknutím duše zkontrolujte, zda jste odvedly dobrou práci a duše drží tlak.

6.      Zpátky do pláště
Máte připravenou novou či opravenou duši a již stačí ji znovu nasadit do pláště a ráfku. Princip je stejný, jako u vyndávání duše ven. Zpět do pláště a ráfku vkládáme duši lehce nafouknutou pro snadnější manipulaci. Začínáme u ventilku, který vložíme do jeho otvoru v ráfku, zajistíme maticí. Opatrně pak umístíme duši pod plášť a zároveň se snažíme dostat patky pláště do patek ráfku. Dávejte při tom pozor, aby duše nezůstala skřípnutá mezi. Více jak ¾ pláště dokážete dostat do patek pomocí rukou. Se zbytkem vám pomohou montpáky, které nyní použijete obráceně, kdy se budete snažit dostat patku pláště do vnitřní strany ráfku.

Zkontrolujte plášť po obvodu, zda někde náhodou nekouká duše a nafoukejte duši zhruba do poloviny požadovaného tlaku (povolený tlak pláště naleznete na boku pláště) a znovu zkontrolujte plášť po obvodu s tím, že nyní promnete plášť v ráfku tak, aby se zajistilo jeho správně usazení.  Pokud je plášť dobře usazen, dofoukejte na požadovaný tlak.

Tabulka jednotek pro správný tlak:

1 Bar = 14,5 PSI nebo 100 kPa
1 PSI = 6,89 kPa nebo 0,069 Bar
1 kPa = 0,145 PSI nebo 0,001 Bar

32 defekt - pumpicka v akci

 7.       Zpátky do kola.
Nyní již stačí umístit kolo zpět do patek rámu – jak přední či zadní vidlice. Dejte pozor na brzdy – jak kotoučové, tak ráfkové, aby nedošlo k poškození. Při nasazování zadního kola buďte opatrné při manipulaci s přehazovačkou.

Vždy dbejte na přesné umístění do patek rámu, řádného utažení rychloupínáků – jde o vaši bezpečnost, nechcete, aby vám kolo za jízdy vypadlo !

Autor: Jitka M., Kaja P.
FOTO: Jitka M.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková