Reklama

Redakční test – Specialized FATE COMP

Další z našich „dívčích“ testů, tentokrát jsme v redakci měly dámský model od Specializedu – hardtail FATE Comp. Tak hurá na virtuální projížďku….

Reklama

Kdo by neznal cyklistickou značku Specialized, která patří na trhu ke špičce a která posouvá vývoj kol dopředu. Na trh dodávají jak obyčejné kola určená pro přepravu, tak i závodní speciály, jako například Specialized Fate Comp, který se ocitl v našem testu. Dámské horské kolo, se kterým se neztratíte ani v závodním poli, ani na trailu v lese.

Specialized Fate Comp je hartailové kolo (nemá odpruženou zadní stavbu) vyrobené z carbonu, což zaručuje kolu nízkou váhu a zvyšuje pohodlí při jízdě. Je postaveno na 29″ kolech, které usnadňují jízdu v terénu.

 

Rčení „Kdo se bojí, nesmí do lesa“ v době testování platilo dvojnásob – na Praze východ bylo klasické aprílové počasí. Znamenalo to tedy vyjet do lesa za krásného slučného počasí a jen čekat, kdy začne pršet. Byly to skvělé podmínky otestovat kolo řádně. Přeci jen pro většinu závodnic není špatné počasí důvod, proč neodstartovat.

 

V dřívějších letech se dělaly závodní kola s nataženějším posedem, v dnešní době se razí posed spíše vzpřímenější, který neomezuje podání maximálního výkonu na trati. Posed umožní lepší přehlednost terénu před vámi a dává tak pár sekund k dobru pro promyšlení vhodné stopy

DSC_6511_1

Pocit z jízdy

 

Širší řídítka, která se již stávají běžnou součástí výbavy, nejsou extrémně široká, ale tak akorát pro nás ženy. Gripy, které jsou klasické kulaté gumové (nemají aergonomické tvarování), umožnily skvělé uchopení a v kombinaci s řídítky se jedná o skvělý manévrovací nástroj. Gripy byly pro mne při delší jízdě v terénu nepohodlné. Jsem z zvyklá vozit silikonové gripy v kombinaci s rukavicemi bez gelových polštářků. Je to otázka zvyku.

DSC_6452_1

Jak se říká, na kole jsou důležité tři styčné body, skrze které je jezdec s kolem propojen: řídítka, pedály a sedlo. Řídítka jsem již zmínila, pedály nejsou součástí kola a já opoužila své. Zbývá tedy probrat sedlo.  Specialized Body Geometry Women ´ s ‚Myth Comp o dostatečné šiřce 155mm pro sedací kosti, s prohloubením uprostřed, nemusí automaticky všem vyhovovat, ale mé sedací kosti se umí přizpůsobit na všechna sedla.

Karbonový rám je lehký, pohodlný ale také dostatečně tuhý nejen pro běžnou jízdu, ale také do záběru. Dámská geometrie (kratší vzdálenost mezi hlavovou trubkou a sedlovou trubkou, nižší horní rámová trubka) nabízí vzpřímenější posed a také dostatek prostoru pro manévrování, například při nečekaném seskakování z kola.

 

Široká řídítka a dámská geometrie mi vyhovovala při jízdě do prudších a technických výjezdů. Širší úchop dodal dostatečnou oporu a dostatek prostoru u rámu zase bezpečnou zónu pro má kolena, která se při zdolávání prudšího kořenového výjezdu ani jednou nedotkla rámu ani představce.

 

Vzhledem k poslední módě stavět trati cross country závodů stále více technicky náročnější i co se týká sjezdů, ocenila jsem dostatek prostoru mez sedlem a zadním pláštěm, který při jízdě za sedlem nabidl bezpečné manévrování a kolo se chovalo velmi stabilně.

DSC_6588_1

Odpružená vidlice, Rock Shox Reba RL o zdvihu 80mm na tento typ kola úplně vyhovuje. Její zamykání je z korunky, což nemusí vyhovovat všem, pro nezávodní účely je možno pořídit zamykání z řídítek. Vidlice je k rámu upevněna pomocí 15mm pevné osy, která zvyšuje tuhost kola a taky zvyšuje bezpečnou jízdu v terénu – u rychloupínáku může hrozit uvolnění při pádu či překonávání překážek.

DSC_6458_1

Použité hydraulické brzdy, Magura MTS, umožnily přesné dávkování brzdného účinky a k brždění postačil jeden prst každé ruky.

V základním modelu jsou ve výbavě hliníková kola, Roval 29, která jsou lehká a obratná. Pokud nemáte dokonalou techniku pro jízdu v terénu, při nepodařeném dopadu nemusíte mít strach, kola něco vydrží.

 

Osazené pláště, přední S-Works Fast Track Control v šířce 2.0 a zadni Fast Track Control v šířce 2.0, perfektně držely na mokrém povrchnu – neuklouzly na oslizkých kořenech a nebyl problém projet plynule bahenní pasáže. Reagovaly na každé šlápnutí do pedálů. Velkým plus je možnost předělat kola na bezdušové a vozit tak nižší tlaky.

 

Za další velkou výhodu považuji řazení 2×10, které poskytuje velký rozsah převodů, jak do kopců, tak na rychlé pasáže. Přehazovačka Shimano X10 i přesmykač Sram X7 zvládly v blátě zatěžkávací zkoušku na výbornou – i pod nánosé nečistot zvládly rychle řadit a fungovat bez velkých problémů, což v nepřízni počasí ocení každá závodnice.

Specialized Fate Comp na mne udělal velmi dobrý dojem, umožnil rychlou jízdu v rychlých pasážích, držel stopu ve sjezdech a byl předvídatelné ve výjezdech. Ideální model nejen pro dámy s ambicemi závodit, ale také pro ty, které se rády rychle projedou v lese a nechtějí si pořizovat celoodpružené kolo.  Ikdyž za cenu, za kterou se Specialized Fate Comp prodává, se celoodpružené kolo dá pořídit.

DSC_6523_1

Testovaný model byl ve velikosti M, což pro mých 166 cm byla ideální velikost. Kolo váží 10,5 bez pedálů. Jeho cena je 66.999,- Kč.

Autor: Jitka M.

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková