5 velkých cyklistických amatérských chyb. Děláte je taky?

Nemáme teď na mysli špatné držení těla, nevhodné nastavení výšky sedla nebo oblečení úplně mimo. Cílíme na systémové chyby, které vás obírají o radost z cyklistiky a některé dokonce poškozují zdraví.

Přečtěte si následující seznam, jestli náhodou neděláte některou z následujících chyb. Nebo vícero z nich. Cyklisté totiž umí být sami sobě největším nepřítelem. Zamyslete se  nad svým přístupem, když:

Polykáte kilometry jako profík, ale nejste profík .
Být profesionál totiž samozřejmě neznamená absolvovat obrovské dávky kilometrů. Znamená to mít přesný plán kdy tělo zatížit, kdy regenerovat, jak jíst apod. To asi nejspíš víte. Ale možná jste prošvihla chvíli, kdy už jste měla zvednout telefon a sjednat si schůzku například s osobním trenérem, který by vám pomohl sestavit tréninkový plán.

Jestliže se plánujete cyklistice věnovat i jako „polohobík“ – čili dosahovat například v seriálu závodů typu Kolo pro život, určitých výsledků, potřebujete právě takový plán, sestavený někým, kdo problematice rozumí. Řešením přitom určitě není půjčit si ho od kamarádky. Každý člověk je jiný a na kole v extrémnější zátěži se to projeví velice rychle.

  • Špatně si časujete jídlo .
  • Což samozřejmě souvisí s předchozím bodem. Každý cyklista musí před tréninkem nebo před výletem správně načasovat, kdy a čeho se nají. Možná ho ještě neznáte, ale na trase číhá tzv. „hlaďák“ – stav při poklesu hladiny cukru. A když nastane, je už obvykle na nápravu pozdě, zážitek z jízdy veškerý žádný. Zůstane jen starost, jak docílit zastavení třesu, studeného potu a dalších projevů, abyste se dostali vůbec domů.

Přečtěte si tipy na zdravé snídaně

Myslíte si, že více je lepší než méně.
Prošvihla jste pondělní vyjížďku, tak si v úterý dáte dvojnásobnou dávku. Ale takhle to nefunguje, efekt se nedostaví. Kvalitní příprava se nenastavuje tímto způsobem. Dny v zátěži se s regenerací a dalšími aktivitami musí střídat.

Neměníte zvyklosti .
Tělo je chytré, na stále stejnou zátěž i trasu  si velmi rychle zvykne. Odborníci odhadují, že v neznámém terénu vydáváme automaticky až o 20 % energie více. Vědomí, že nevíme, co je za další zatáčkou, nás drží ve střehu. Samozřejmě není možné stále hledat nové trasy například kolem bydliště. Určitě se však dají nalézt nové kombinace nebo
obvyklou trasu třeba obrátit.

Ignorujete spánek.
Pokud jste v zátěži, potřebujete spát.  Kdo špatně nebo málo spí, má tendenci tloustnout, nesoustředit se, unavené tělo často reaguje zraněním. Čas na kolo musí být s časem na spánek v posteli v rovnováze.

Autor: Jana D.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková