Reklama

Smutný dozvuk MS v cyklokrosu. Kam půjde vývoj dál..?

Média zaplňují články o cyklokrosovém šampionátu, bohužel hlavním tématem nejsou vítězové….

Reklama

Je krásné psát (a číst) o splněných snech, medailové radosti Nikoly Noskové, diskutovat o vypětí závodníků, které vede třeba až k fatální chybě, jaká potkala našeho mladíka, když nespočítal počet závodních okruhů, o jeho síle fyzické i morální, díky které nakonec vybojoval nádherné stříbro. Ale v souvislosti s víkendovým MS v cyklokrosu se v tuto chvíli skloňuje jiné téma. Technologický doping. Nedovolená podpora výkonu sportovce – nikoliv požitím zakázaných látek, ale mechanickým upravením jízdního kola, v kterém komisaři UCI našli motorek. V historii cyklistiky první potvrzený případ. O to smutnější, že se týká teprve devatenáctileté jezdkyně.

Fakta
Na nedělní tiskové konferenci potvrdil šéf UCI, Brian Cookson informaci, že v kole belgické závodnice Femke van den Driesscheové byl nalezen motorek, který pomáhá při šlapání. „Podrobili jsme bicykl důkladné kontrole a ejhle, v sedlové trubce byly dráty, uvnitř středového složení motor. Nyní zkoumáme, za jakých okolností ta věc funguje“, doplnil k skandální záležitosti. Do depa si šli najisto, hned po prvním kole závodu kategorie U23, v němž bojovala naše i Nikola Nosková.

Historické spekulace
O možnosti zneužití technologického (též mechanického) dopingu, tedy nepovoleného zařízení, které pomáhá jezdci při šlapání, se ve světě cyklistiky spekuluje již řadu let. A stín podezření padl i na velká jména v mužském pelotonu, ať už to byla neskutečná akcelerace Fabiana Cancellary na Paříž- Roubaix, v r. 2010 nebo o čtyři roky později, na španělské Vuletě, kdy v hromadném pádu se kolo jednoho z favoritů Rydera Hesjedala,  točilo dlouho na zemi dál…byť jezdec ležel vedle něj. Odhalen ale nikdo nebyl…

Obhajoba
„To kolo nebylo moje“, říkala se slzami v očích mladá závodnice v televizním rozhovoru.  „Byla jsem překvapená, když jsem tam to kolo viděla. To není moje kolo. Stala se chyba,“ vysvětlovala prostřednictvím kamer tisícům belgických fanoušků, pro které je cyklokros národním sportem.  Trvala na tom, že v jejím závodním kole žádný motorek nebyl. „Mohou zkontrolovat všechno: všechna moje krosová i silniční kola. Nic nenajdou. Tím jsem si stoprocentně jistá,“ dodala.

Motorizované kolo, které mělo stejný design jako její bicykly, prý patřilo jejímu kamarádovi. Ten ho při závodě zřejmě zaparkoval poblíž kamionu mechaniků. „Moji mechanici ho očistili a dali do kamionu. Museli si myslet, že to bylo moje kolo. Ale já nevím, jak se to stalo,“ hledala vysvětlení .

Trest
Van den Driesscheové hrozí zákaz činnosti nejméně šest měsíců a pokuta až 100 tisíc švýcarských franků, tým belgické jezdkyně může čelit stejně dlouhé suspendaci a pokutě až milión švýcarských franků.

Jak celá kauza dopadne, budou média sledovat. Je otázkou, zda se rodí nový fenomén dopingu, jaký dopad to bude mít na pravidla, týkající se použití a výměny kol v závodech silničních, bikových i cyklokrosových. Doping a jeho vývoj byl velkou  výzvou, bohužel nikoliv u samotných sportovců, ale v zákulisí se totiž jedná o velké množství peněz.

Pozitivně na závěr…
Příchod elektrokol má už spoustu příznivců a řada firem se snaží o vývoj lehčích, výkonnějších elektrických pohonů i baterií. V nabídce jsou nejen elektro „klasiky“, jaké jsme vám  představily v testu Specialized Turbo LEVO. Již  na předloňském Eurobike představil miniaturní motor uvnitř rámu rakouského výrobce Vivax Drive. Na první pohled k nepoznání, váhově zanedbatelný a ve výsledku to pár desítek Wattů výkonu přidá. Co je pro závodníky v rámci soutěžních pravidel zakázané, je pro hobby jezdce, turisty , ale i starší populaci přínosem. Protože fyzická nedostatečnost  vás může limitovat natolik, že se vám samotné a ani se skupinou na kolo nechce. Zatím co s využitím elektromotorku můžete pro sebe získat ještě spoustu hezkých zážitků a dostat se na místa, na které by vlastní síla v nohou už nestačila….

Podrobný pohled na problematiku technologického dopingu v profesionální cyklistice si můžete přečíst na Supercycling. cz

Autor: Kája P.
Foto: archiv DNK, mtbs.cz

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková