Redakční test : silnička Lapierre Xelius SL 500 CP

Pokračujeme v rámci redakčních testů v dalším silničním vábení….

Dnes vám představíme kolo  francouzské značky, jejíž jméno už na našem webu několikrát zaznělo – Lapierre. Jde o francouzskou klasiku, jejíž  historie začala již před 70 lety, v burgundském městě východní Francie, v Dijonu.  Tohle město tedy není světoznámé jen pro svou distribuci hořčice, ale i díky skvělým silničním a horským kolům.

Silničního speciál Laperre Xelius SL 500 CP  jsem měla zapůjčený ve dnech, které voněly pravým jarem a najíždění kilometrů byl jeden velký zážitek. I to jistě i díky tomuto elegantnímu „Lapíkovi“, jak jsem ho vbrzku familiérně nazývala.

IMG_7812 PH

Testovaný Lapierre Xelius SL je kolo, které jasně míří do závodních sfér, od pohledu ostrý stroj, se zajímavými designovými, ale zároveň funkčními detaily. Nicméně v sobě nese prvky, které hledí i na komfort jezdce. Tím osloví i ty, pro které je jízda na silnici závislostí a jejich kritériem při výběru je spolehlivost a pohodlí. To vše podtrhuje i pořizovací cena tohoto modelu, ale to prozradím  až na závěr testu.

IMG_7829

Karbonový rám na první pohled upoutá nejen bílo červeným vybarvením, ale netradičním spojením horní rámové trubky se zadními vzpěrami, které „vynechávají“ sedlovou trubku. Designová hříčka? Kdepak, cílem této zajímavosti je zvýšení schopnosti rámu tlumit vibrace, které kolo/jezdec dostává od zadního kola. Síly tak nepůsobí přímo na sedlovou trubku, ale rozloží se do rámu.

IMG_7813

Další specifická věc, týkající se rámu, je hodně robustní  spodní rámová trubka v její dolní části, která zlepšuje tuhost rámu. Za pozornost stojí i tvar vidlice, v úrovni brzd je vyprofilovaná tak, aby se vylepšilo obtékání vzduchu.

IMG_7818 phIMG_7820 ph

Osazení kola, myšleno řadící a pohonný systém je kompletně ve výbavě  Shimano, řady 105, včetně čím dál více oblíbeného  „compact drive“, tedy dvojpřevodníku s 50/34 zuby. To v kombinaci  s kazetou, která má pastorky  v rozpětí 11-28 zubů, umožní vyrazit i do velmi kopcovitých profilů.

IMG_7835

Řidítka i představec jsou značky ZIPP, pozitivní dojem z úchopu podtrhla i omotávka Lapierre Vexgel, je maximálně příjemná a pohodlná.

IMG_7836

Model sedla Selle Italia, s označením X1, je sportovně laděné sedlo, v zadní části více polstované, což nabídne i dostatečné pohodlí.

IMG_7830

Ještě je zapotřebí zmínit kola. Lapierre Xelius je vybaven zapletenými koly zn. Mavic Aksium, od pohledu k testovanému Lapierru pasující, při jízdě i dostatečně tuhá, ale nepatří mezi nejlehčí. Pláště na ráfcích jsou z dílny Michelinu, zde šlo konkrétně o model Dynamic Sport.

Postřehy z cest – čím potěšil, překvapil...

Testovaný Lapierre patří v naší DNK kategorizaci  mezi „unisex“ kola, nehledejte ho tedy mezi výhradně dámskými modely. Je ale v nabídce v šesti velikostech, a nejmenší XS (rám 46 cm) je určen pro drobnou dívku, paní, malého vzrůstu. Já jsem se, při svých 164cm, kromě nastavení výšky sedla, bez dalších úprav pocitově dobře srovnala na velikost M. Budu se opakovat, ale tohle kolo si to zaslouží – od prvního šlápnutí dá jasnou informaci o své tuhosti, netají se ambicemi závoďáka. Potěší velmi slušná akcelerace, ocenila jsem i pro velikost M dobře zvolenou šířku řidítek / 420mm, díky tomu jsem si byla jistá v ovládání v zatáčkách.

_MG_7896

Komfort při jízdě i po  méně kvalitních silnicích ovlivňují již popsané tlumící prvky rámu i karbonová sedlovka, k pozitivnímu dojmu samozřejmě přispěla luxusně pohodlná omotávka řidítek. Řazení v úrovni Shimano 105 fungovalo přesně, nabídka 22 rychlostí mi v středočeské kotlině a zdejších kopcích bohatě vystačila i pro jarní najíždění. V době, kdy se navyšuje nabídka silničních kol, vybavených s kotoučovými brzdami, patří Lapierre Xelius mezi ty, co se drží tradičních, čelisťových. Nevím, jak pro urostlé muže, ale pro holky zcela bezproblémové, ostré tak akorát.

IMG_7879 PHH

A jdeme do finále! Tenhle karbonový Lapierre Xelium SL 500, s velmi slušným a především funkčním osazení, se váhou pohybuje lehce na 8 kg, konkrétně testovaná velikost  M měla 8,2 kg. Za dostupnou cenu, necelých  63 tisíc, získáte kvalitní stroj, s neotřelým designem, zkrátka spolehlivého a pohodlného parťáka pro vaše dlouhé vyjížďky. Pro ty, co mají závodní ambice pak už jen malé vylepšení výměnou kol a hurá do boje o vteřiny…..

Autor: Kája P. Foto: DNK

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková