Duhová královna. Redakční test: Specialized Amira SL 4 Expert

Cyklistická sezóna je v plném proudu, jarní příprava je za námi, závody se to jen hemží. Pokud jste se nechaly strhnout a pokukujete po něčem novém na trhu silniční cyklistiky, máme tu další redakční test. V hledáčku je parádní silnička značky Specialized Amira SL 4 Expert. Kolo, které sedlá i aktuelní mistryně světa na silnici, Lizzie Armitstead…

Na českých silnicích jsme pro vás otestovaly americkou závodní krasavici značky Specialized- AMIRA SL4 Expert.

_MG_8811 -PH 2

Karbonová Amira SL 4 je replikou top modelu, který vozí holky z Boels Dolmans – profesionálního UCI týmu. Výrobce nabízí celkem šest variant karbonových modelů Amira SL 4, přičemž varianta Expert se co do vybavenosti řadí na třetí příčku.

Specialized je známým výrobcem dámsky specifických modelů a stejně tak je tomu v případě Amiry. Geometrie rámu je navržena s ohledem na ženskou anatomii. Rám ale není jediná část kola, která o sobě prozrazuje, že se jedná o dámský model.

_MG_8824

 

Na Amiře se usadíte na dámské sedlo Oura Expert Gel a určitě ani nepřehlédnete užší řidítka a při detailním pohledu také kratší kliky. Zbytek komponent je již unisex. Pojďme se na ně podívat zblízka.

_MG_8838

Kola, Fulcrum Racing S4, výrobce zvolil jako kompromis mezi dražšími Fulcrum Racing 3 a levnější variantou FR 5. Z prvního modelu si vypůjčil náboj a z druhého ráfek. Pláště vyrobené pod značkou Specialized jsou široké 23 mm.

Amira SL 4 Expert je osazena komponenty Shimano Ultegra, druhou nejvyšší silniční řadou známého japonského výrobce.

_MG_8819

Vpředu najdete karbonové kliky FSA SL-K Light osazené kompaktním dvojpřevodníkem s 50/36 zuby a vzadu kazetu s rozsahem 11 až 28 zubů.

_MG_8836

Na Amiře nehledejte kotoučové brzdy, vždyť má hodně závodní ambice! Brzdy jsou tu klasické ráfkové,také z řady Ultegra. Ověřená klasika, na kterou je spolehnutí.

_MG_8841

V neposlední řadě musíme zmínit design, který je opravdu vydařený. Na první pohled zaujme veselá kombinace žluto-červených barev na tmavě fialovém podkladu. Fialový lak je průhledný, takže jde vidět struktura karbonu. Velmi pěkný detail, který vynikne především na sluníčku. Tvarově se výrobce drží spíše tradičních tvarů, což z Amiry dělá opravdu elegantní dámu.

Zážitky z jízdy.

Karbonový rám o sobě nechá vedět hned při prvním šlápnutí do pedálů. Kolo je tuhé a jízda na něm je velmi živá. Nad akcelerací budou pochvalně pokyvovat i ty dámy, které mají závodní ambice. I po delší jízdě se na Amiře jede velmi pohodlně – vděčit za to můžeme vhodné geometrii i dámskému sedlu Oura, které mi padlo výborně a netlačilo ani po několika hodinách jízdy. Pohodlí jízdy občas mařily hrbolaté středočeské silnice. Zde by situaci asi o trochu zlepšily stále oblíbenější pláště 25 mm namísto dodaných 23. I tak ale kolo velmi dobře absorbuje nerovnosti a dodává pocit stability.

IMG_2213

Amira je také díky aerodynamickému tvaru a nízkým ráfkům obstojně stabilní ve větru a to i při bočních nárazech. V zatáčkách pěkně drží i navzdory užším řidítkům – pouhých 40 cm, které ve mně alespoň ze začátku testování vyvolávaly určitý pocit nejistoty. Ukázalo se, že jde jenom o zvyk a na ovladatelnosti kola se pocit “úzkosti” nijak neprojevil. Snad jedině v případě držení řidítek shora, kde nezbývá moc prostoru. Řidítka ale měla i svá pozitiva. Jednak je to velmi příjemný menší drop – ve spodním úchopu se řidítka drží opravdu pohodlně, a příjemná je i omotávka – tak akorát měkká a přilnavá.

_MG_8826

 

Ale abych jenom nechválila. Co mě osobně během testování příliš nesedlo, byla volba převodů. Na svižné rovince pořád ne a ne najít tu ideální kombinaci převodníku a pastorku. Vhodnost převodů je ale velmi individuální. Kazeta v rozsahu 11 až 28 zubů a převodník s 50 a 36 zuby je jinak s přehledem dostatečná kombinace do českého prostředí a při jízdě do kopce ani z kopce se nedostavil pocit z nedostatku převodů. Většina by si s  takovou kombinací převodů vystačila i v alpských stoupáních.

Zapůjčené kolo velikosti 54 bylo na výšku postavy kolem 165 cm tak akorát. Běžně jezdím na rámech menších, ale dámská geometrie rámu asi udělá své. O to více překvapující je nabídka velikostí u tohoto modelu: 44, 48, 51, 54, 56. Nabízí se otázka, pro jaké postavy jsou zamýšlené menší velikosti a naopak, jaká je maximální výška jezdkyně pro největší rám.

Váha zapůjčeného kola se pohybovala kolem 7,6 kg. Nutno dodat, že mělo několik odlišností od oficiální specifikace (například představec a sedlovka byly z řady S-Works a sedlo mělo karbonové lyžiny namísto titanových).

IMG_2245

 
Závěrem

Jak se píše na stránkách výrobce, kolo je určené pro závodnice tělem a duší. Asi netřeba říkat, že se nejedná o kolo pro úplné začátečnice. Kdo si tuhle krasavici pořídí, určitě neprohloupí. Budoucí majitelka Amiry SL 4 Expert si však bude muset sáhnout hluboko do kapsy a vylovit 106 tisíc korun. Do hlavy se Vám nejspíš derou úvahy do jaké míry u Amiry budete platit za značku. Jedno se ale musí nechat – s takto vybaveným kolem není třeba žádných dalších zásahů a významných investic.K absolutní dokonalosti možná jen nákup závodních karbonových kol a pak můžete vyrazit do boje o titul mistryně svět, jako se to povedlo vloni Britce Lizzie Armitstead. Ale i v sériovém provedení jsou všechny komponenty natolik kvalitní, že se budete moct z tohoto kola radovat a naplno užívat hodně dlouho dobu.

Autor: Adéla Volfová
Foto: DNK

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková