Řidič versus cyklista. Spolu a proti sobě.

Silnice patří řidičům i cyklistům, ani jedna skupina nemá žádná privilegia. Jak vnímá řidič cyklistu? Co naopak štve cyklisty v chování řidičů? Proč není vždy vyhláška tím nejlepším řešením?

Sobota odpoledne, provoz malý, svištím si to po hlavní, z táhlého kopce dolů, rychlost kolem 30 km/hod. Blížím se k benzince, kde čekají tři auta na výjezd do protisměru a musí dát předost všem. První v pohodě, stíhá i druhé auto, třetí rozhodně ne – v cestě jsem já a blíží se i v protisměru jiné auto. Rozhodně ne? Velká mýlka. Já, jako cyklista NEJSEM asi účastník provozu.  Intenzivně brzdím, musím úplně zastavit. Zkušenost předvídat se hodí. Stíhám na řidiče křiknout, když mě míjí, že to snad nemyslí vážně. Odpověď? Jdi do p…, krávo!

Pohodovou sobotní vyjížďku si zkazit nenechám, ale je to impuls k napsání tohoto článku. Inspirací mi byl jeden průzkum mezi cyklisty a řidiči českých silnic. Co jednu skupinu na té druhé štve a naopak?

Začněme těmi „silnějšími“. Ano, při vzájemném střetu jsou řidiči jednoznačně, co se následků týče, ve výhodě. Tudíž cyklista s tím musí počítat i v případě jeho přednosti.

Co tedy řidičům nejvíc vadí na chování cyklistů?

1.  Cyklista nejezdí u krajnice

Řidičům vadí, že cyklista jede třeba půlmetru až metr od krajnice, což ho pak omezuje při předjíždění. Důvod je ale nasnadě: cyklista musí mít svůj prostor k vyhnutí se kanálu, díře na silnici, v neposlední řadě to je i únikový prostor, když předjíždí bezohledný řidič natěsno.

2. Cyklistův nejistý pohyb v křižovatce

Cyklista v křižovatce je pro řidiče potenciální nebezpečí.  Jede zde pomalu, někdy balancuje v nulové rychlosti, nemá možnost dát informaci o směru, kam pokračuje. Kritické místo z pohledu řidiče projíždí pomalu. Pokud sám řidič na kole nejezdí, nemá odhad o chování jezdce, je to pro něj určitě víc frustrující, než pro toho, kdo má s jízdou na kole zkušenosti.

3. V koloně chce cyklista před všechny auta za každou cenu

Dopravní značení vymezilo prostor pro cyklisty na semaforech před stojícími auty. Dostat se tam ale vyžaduje kolonu aut předjet, někdy tam není místo, cyklista jede na kontakt, kličkuje a předjíždí tu zprava, tu prostředkem.  Takový pohyb může skutečně některé řidiče znervóznit, netuší, co cyklista v další vteřině udělá.

4. Jízda cyklistů vedle sebe

Z pohledu řidiče jeden z nejčastějších „prohřešků“ cyklistů. Vyhláška nařizuje jízdu za sebou. Občas je to v reálném světě nešťastné. Tady by měla ale platit vzájemná tolerance. Nebo by stačilo si vzít příklad z cyklisticky vyspělejších zemí.  Jízda po jednom totiž v určitých úsecích je i pro řidiče nevýhodná – předjíždět trénink 15 silničních cyklistů, jedoucích za sebou, je jako když máte před sebou dlouhý kamion. Jak dlouho řidič vydrží čekat na přehledný úsek? Když se řidič pustí do předjíždění a v protisměru pojede auto, v tu chvíli se stává situace nebezpečná i pro vzorně jedoucí cyklisty. Ve Španělsku, Rakousku berou dvojice cyklistů jako pomaleji jedoucí auto, místa, která pro tento model jízdy nejsou vhodná, řeší dopravní značkou. A jinou naopak řidičům připomínají, jak mají cyklisty předjíždět.

5. Cyklista nevyužívá cyklostezku

A opět jsme u nařízení, které je v řadě situací velmi nešťastné. Jde o vyhlášku, že tam kde je cyklostezka, nemá jezdit cyklista po silnici. Jako jeden příklad za všechny, pražský stezka vedoucí z Modřan do Vraného, která je na několika místech přerušena nebo vede přes kamenné koryto, kterým navíc protéká voda. Jak si s tím má poradit silničář na hladkých galuskách? Přesto jsou v těchto místech řidiči agresivní a provinilce „vychovávají“ hlasitým troubením. Tolerance je v tomto případě na místě. Většina cyklistů totiž, když má na vybranou, raději jezdí na méně frekventovaných silnicích.

Co trápí cyklisty na řidičích?

Jak to vnímáme my, ze sedla kola? Co nás ohrožuje a trápí při vyjížďkách?

1. Nedostatečná vzdálenost při předjíždění

Problém nespočetněkrát opakovaný. Nebezpečně malá vzdálenost, kterou nás řidiči aut a náklaďáků míjí, způsobí i zkušenému jezdci nepříjemné okamžiky. Důvody, proč to řidič udělá? Někdo cyklistu nebere jako plnohodnotnou součást silničního provozu, další si to ani neuvědomuje, jak blízko je pravá strana jeho vozu ke krajnici. Jsou i tací, co takto ventilují svůj vztek a „oplácí“ cyklistovi to, že se za ním museli nějakou chvíli zdržet. Všechno je pro cyklistu špatné a ohrožující.

2. Způsob předjíždění aut v protisměru

Toto souvisí s předchozím bodem, respektive s tím, že cyklista jedoucí v protisměru by měl znamenat důvod, proč o pár vteřin odložit předjíždění auta před ním. Na mnoha komunikacích se totiž jezdci na kole zúží jízdní prostor na minimum nebo musí on sám zabrzdit, aby se míjení dvou aut s ním nekonalo. Co naplat, že jede na své volné polovině silnice….

road.jpg.size.custom.crop.655x650

3. Agresivita a troubení těsně za cyklistou

Další nešvar, který je zbytečný. Pokud je třeba cyklistu upozornit, varovný signál stačí krátký a z dálky. Leknutí může mít fatální následky, při výletě, kdy ve skupině jedou děti, rozhodně. O agresivním chování je psáno v úvodu. Věřme, že takových týpků, co pochybí a místo omluvného gesta se prezentují obhroublou reakcí, je minimální počet.

4. Špatný odhad cyklistovy rychlosti

Čas cyklistické komunity se na kole umí pohybovat velmi rychle, zejména ve sjezdu, v zatáčkách zkušení jezdci zvládnou rychlost podobnou autu.  Proto je pro cyklistu velmi nepříjemné a často i nebezpečné, když ho auto předjede a v mžiku zabrzdí kvůli další zatáčce nebo odbočování.  Pro cyklistu zastavit „na místě“, je velký problém, s rizikem smyku a pádu. Pokud se takový manévr děje před křižovatkou, aby řidič pro sebe získal výhodu prvního místa, jde o další zbytečnost. Cyklista má v prvních metrech větší akceleraci, než auto.

5. Řazení aut v kolnách před křižovatkou

Velmi často nezbývá prostor k předjetí kolony aut po jejich pravé straně, u obrubníku.Chtějí projet až ke světlům, vedle prvního auta, na zelenou pak svižně vyrazit přes křižovatku. Problémem ale je, že při středu (zejména v hustém městském provozu) by měl zůstat pruh pro skútry. Někteří řidiči to mají na vědomí a zvládnou se zařadit, aby vyhověli obojímu.


Vše je o lidech, v obou skupinách jsou ti slušní, tolerantní a naopak i reprezentanti všech zmíněných nešvarů. Důležité je, že jak cyklisté, tak i řidiči sdílejí silnici společně, bez rozdílu. Jsou dána pravidla a k nim je potřeba přidat velký díl tolerance. Pak to bude fajn pro všechny.

Užívejte příjemné a hlavně bezpečné letní kilometry na dvou i čtyřech kolech.

Autor: Kája P.
zdroj: MFdnes

 

 

 

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková