HT, FS nebo PLUS?

Patříte mezi ty šťastné, které čeká koupě nového kola? Lámete si hlavu, jaký tip zvolit? Přinášíme snadný návod, jak se zorientovat. Výběr už bude jen na vás…

Jaro už se nezadržitelně blíží a s ním přichází i další cyklistická sezóna. Pro někoho je to zároveň čas, kdy řeší pořízení nového kola. Investice to nebývá  zrovna malá a tak je na místě dobře rozvážit , jaké kolo si pořídit, aby co nejlépe splňovalo Vaše požadavky. Barva je samozřejmostí, ale jsou zde i další, a popravdě důležitější parametry, podle kterých si kolo vybíráme.  

Protože i vývoj v cyklistickém průmyslu nepřešlapuje na místě, výběr je víc než rozmanitý, pro někoho možná až zbytečně moc. Obzvlášť, když se ocitnete v cyklistické skupině mužů, kde se o technických novinkách vedou dlouhé a vášnivé debaty.

author instinct
AUTHOR INSTINCT - určený pro sportovně-rekreační jízdu, pevný rám na 27,5" kolech

Hardtail , Full nebo Plus?

Do nedávna se rozhodování odehrávalo pouze mezi dvěma základními kategoriemi. Hardtail (HT, pevňák), tedy kolo s pružením pouze vpředu nebo Fullsuspension (FS,celopéro), kde jsou odpružená obě kola.

Zatím co hardtaily se dělí v podstatě jen na dvě kategorie, na závodní a sportovně rekreační, u kol celoodpružených  je situace lehce komplikovanější.  V orientaci nám pomohou hodnoty zdvihů pružení, které, až na pár výjimek, korespondují s jednotlivými kategoriemi.

 XC – lehká závodní kola se zdvihy kolem 100mm. Důraz na co nejlehčí konstrukci. Geometrie stavěná zejména na podporu ve výjezdech. Ve sjezdech je třeba prokázat větší dávku umění, pokud chcete stačit kamarádkám na trailových kolech.

All mountain nebo moderněji Trail – kola se zdvihy 110 – 140mm. Robustnější konstrukce, univerzální geometrie rámu pro stoupání i sjezd. Kola zvládají bez problémů i menší skoky a značně rozbitý terén. Pokud nechcete vyhrávat XC nebo maratonské závody, tak je to dobrá volba.

Enduro – tato kola disponují zdvihy 150 – 180mm, jejich geometrie upřednostňuje sjezdařské schopnosti a ovladatelnost při jízdě z kopce. Robustní konstrukce zvyšuje váhu a tak ve výjezdech neočekávejte žádné zázraky. Díky dobré trakci širších pneumatik však nakonec vyjedete docela dost, jen to chvíli trvá. 

Samostatnou kategorií jsou kola určená pro downhill – tyto speciály mají zdvihy přes 200mm. Cesta nahoru na start předpokládá jinou dopravu než vlastní pohon. Abyste po cestě dolů využili potenciál sjezdového kola, musíte disponovat nejen odvahou, ale také sjezdařským uměním. Kdo je má, ocení, kdo ne, jen trpí.

KELLYS SWAG
Sofistikované systémy zadního odpružení přinášejí součástky, gramy i nutný servis navíc, ale vše se vrátí při jízdě v terénu

Pružením to nekončí, na scéně je  „PLUSko“

Při rozhodování, „do čeho jít“, bychom neměla zapomenout na velikost kol. Letitá klasika, tedy 26“ palcové pomalu ztrácejí na dechu, respektive tento rozměr najdete už jen na levných kolech. Místo toho přišly 27,5“ , respektive ještě dřív se objevily 29“ obruče, kterým se zpočátku příliš nevěřilo a tak se logicky za pár let na trhu objevily právě dvacetsedmapůlky.

Abychom to však neměli tak jednoduché, přišly přední cyklistické firmy s konceptem kol PLUS, první zmínky jsou staré cca 3 roky, na sériová kola se tento rozměr začal osazovat o rok později. Jedná se o kola, na kterých jsou použity pláště o šířce přibližně 3 palce.  Zatímco u výše zmiňovaných kategorií kol se jejich šířka pohybuje od 1,9“ (u XC) až do 2,7“ (u DH speciálů), tady máme ještě u PLUS kousek navíc. Ovšem ne zase tolik, abychom se dostali do kategorie Fatbiků, kde jsou šířky 4“ a více a již znatelně jiný jízdní pocit.

Plusy PLUSEK

Co mohou taková kola nabídnout? Především lepší trakci ve všech jízdních situacích a vyšší míru pohodlí. Kdo jezdí v těžším terénu a jízda z kopce mu dělá potěšení, ten ocení jejich přidanou hodnotu. Pohled na širší pneumatiku pod řídítky také dodá na sebejistotě, stejně tak i výrazně nižší nahuštění, které je pro tyto pláště doporučené, než na běžné biky,  se kladně podepíše na Vašem jezdeckém projevu i odvaze „šoupnout“ si něco těžšího.

Daní za to je vyšší hmotnost takového pláště, respektive celé pneumatiky. Je to logické, protože více materiálu je jak na plášti, tak i na ráfku. Proto je důležité, pokud budete vybírat mezi pluskovými koly, zvolit ty kvalitní, protože právě tady může váha výrazně ovlivnit chování kola a váš pocit z jízdy na něm. Pluskové pláště mají sice větší valivý odpor, na druhé straně ale díky větší styčné ploše perfektně drží přilepené na zemi a to i když mají  jemnější vzorek.

PLUSková kola dnes výrobci montují na hardtaily i fully a tím nám výběr vhodného modelu ještě ztížili. Kombinace lehčího hardtailu a vlastností pluskových kol v terénu nabízí na trh další zajímavý model. Většina výrobců pracuje s plášti o průměru 27,5“. Americký TREK postavil svého hardtaila Stache na kola o průměru 29+ a vyrobil tak opravdový „terénoborec“. Měly jsme v redakčním testu a rozhodně nejde o kolo, na kterém by třeba i drobná dívčina nemohla dobře jet, což potvrzuje i video v závěru našeho článku. 

     
     HARDTAIL

  • jednoduchá konstrukce znamená menší nároky na údržbu 
  • nižší váha
  • nižší pořizovací cena ve stejné kvalitativní kategorii


 FULLSUSPENSION

  • pohodlnější
  • lepší jízdní vlastnosti v náročném terénu
  • větší váha
  • vyšší pořizovací cena


 
 PLUSková KOLA

  • v kombinaci s pevným rámem nabízí lepší komfort v terénu, než klasický HT
  • mnohdy jsou kompatibilní s 29″ koly běžného rozměru, které naopak můžete využít třeba v maratonském závodu

Tak dobrou volbu a ještě lepší zážitek z jízdy, dámy!

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková