Test: MODO X-Road Team Elite. Tři týdny zábavy

Gravel, off-road, X-road. Kam míří a co Vám nabídne kolo, které vypadá jak silniční a láká do terénu?

Na sklonku roku přinášíme první test kola pro sezónu 2018, kdy jsme měly možnost provětrat parádní kousek značky Superior. Ta letos přišla s opravdu povedenou MODO kolekcí 2018, určenou pro dámy, kde se mimo jiné objevil i gravel bike MODO X-Road. Na test nám dorazil nejvyšší karbonový model, takže o skvělé zážitky nebyla nouze.

Nástup gravel biků (terénních silniček) vzbudil vlnu emocí, pro někoho zcela zbytečné kolo, ani silnička, ani bike, naopak se našla nemalá skupina jeho příznivců, kteří po vyzkoušení dali tomuto trendu palec nahoru a rovnou si takové kolo pořídili. A zájem nabírá na obrátkách, proto na něj reaguje většina cyklistických značek a Superior patří mezi ně. Při prezentaci novinek pro r. 2018 odhalil i dámský gravel bike MODO X-Road Team Elite a k němu i další dva levnější modely.

deign

Modo X-Road Team Elite, stejně jako závodní mountainbiky této značky mají jedno společné, výrazný růžovo-fialový nástřik rámu.  V dalším růžovém odstínu je pak logo i několik decentně zvolených linek. Barevná kombinace se designérům skutečně povedla. Kombinace barev, profilu rámových trubek a vnitřního vedení bovdenů je velmi elegantní.

celek

Modo X-Road má karbonový rám i vidlici. Na první pohled zaujme masivní část kolem hlavové trubky, směrem k zadní stavbě se pak rám stává subtilnějším, trubky se zužují, zakulacují. Masivní je i spojení kolem středu. To vše není jen designová záležitost, ale má to svůj účel, aby kolo nabídlo pevnost i pohodlí pro jezdce.

kliky

Testovaný model je osazen mixem komponentů japonského Shimana, primárně sadou 105, ale najdete zde třeba kliky s dvěma převodníky a označením FC-RS510, které nepatří do běžné sady, ale jejich funkčnost je shodná se 105, barevně ladí a také nabízí standartní počet zubů 50/34. K tomu 11 pastorků, v rozsahu 11-32.

rafky
x-road plaste vzorek

Dalším designově, ale i funkčně velice povedeným komponentem jsou zapletená kola DT Swiss C1800 Spline DB 23. Díky 23 mm širokému ráfku poskytují maximální oporu i širším plášťům. Sériově jsou kola do plášťů G-One Speed, v šíři 30 mm, s jemným šupinatým vzorkem. Průchod vidlice ale umožňuje použít ještě širší, a tedy i terénnější verzi.

_MG_9051

Z dalších komponentů, které se podílí na celkovém dojmu z kola a jeho vlastností jsou hliníková řídítka Alloy compact Ergo a představec One Race, hydraulické kotoučové brzdy nesoucí označení RS 505, spadající do úrovně již zmiňované sady 105, s kotouči velikosti 140 mm jak vepředu, tak i vzadu.

_MG_9062

Jedním z ryze dámských komponentů, které jsou na kole použity, je sedlo Fi’zi:k Arione Donna. Jde o ženskou verzi populárního pánského Arione, zachovávající dlouhý tvar, ale zároveň rozšířen tak, aby lépe vyhovovalo ženské anatomii.

Váhu uvádí výrobce pro velikost M 8,7 kg bez pedálů. Cena je za krásu i zážitky v tomto případě 57 990 Kč, ale můžete vybrat i ze dvou levnějších, hliníkových modelů.
Podrobné specifikace testovaného modelu i dalších najdete na stránkách výrobce.

Jízdní test

_MG_0051

Míra natěšení, co vše za zážitky mě s tímto X-Roadem čeká, byla hodně veliká. V mé bikové flotile je kromě silničky také cyklokrosový speciál, o to větší zvědavost tu byla i z pohledu porovnávání. První a nemalé plusové body si Modo X-Road získal za svůj vzhled. Za ten zaslouží partě z Kopřivnice, kde od návrhu až po výrobu tento bike vznikl, velká pochvala.

Do testu jsme dostali kolo v prodejní výbavě, k tomu navíc jeden pár kol obutých do plášťů s více „gravel“ šířkou i vzorkem. Tím se o dost rozšířil záběr, kam všude můžu s kolem zamířit. Vzhledem k právě panujícímu podzimu, kdy o blátíčko není nouze se vzorek opravdu hodil. Možnost s jedním kolem jezdit v tak pestrém výběru cest a tras je úžasně osvobozující.

Na (nejen) silnici…

První jízdy patřily silniční vyjížďce, nakombinované s asfaltovými a štěrkovými úseky cyklostezek a lesoparků. Samotná geometrie nabízí hodně sportovní posed, který umocní i relativně dlouhý představec. Trochu mě překvapila užší řídítka, která se obecně na dámská kola s oblibou dávají, na silnici by mi to nevadilo, v případě off-road kola bych možná volila o nějakých pár milimetrů širší.

Další potěšující zjištěním bylo, že intenzivnější šlápnutí do pedálu ze sedla potvrdilo výbornou tuhost rámu. Tohle poznání je důležité zejména pro toho, kdo si chce MODO X Road pořídit namísto silničního kola.

Nečekala jsem shodné pocity, jako při jízdě na silničním speciálu. Nicméně, kdo by chtěl kolo pořídit jako jedno jediné, variantou to je. Pláště mají sice jemný vzorek, ale ten patří mezi ty jezdivé, jen je třeba si pohrát s nahuštěním. Pak vám kolo nabídne pohodlnou jízdu, podobně jako třeba TREK Domane. Výměna plášťů za objemnější s hrubším vzorkem vás pak pustí do terénu.

Jízda bez limitu, kudy jedu, možnost si cestu zpestřit nebo zkrátit po nějaké štěrkovce je příjemnou záležitostí. Stejně tak pohodlí, když člověk jezdí v lokalitách, kde silnice neoplývají dobrou kvalitou.

test v lese

V lese…

Využila jsem možnosti vyměnit kola za ty terénější a další den i mnoho těch dalších patřilo X-Roadu a kombinaci nejrůznějších povrchů. Pláště s hrubším vzorkem z kola rázem udělají téměř závodní cyklokrosku. Kolo s dobrou akcelerací dává v terénu příjemný pocit z rychlosti, a hlavně lehkosti jízdy. Zvládne i řadu cest, které mnozí jezdí na biku. Samozřejmě že míra pohlcování nárazů z nerovností má své limity dané objemem plášťů. Pro každého, kdo má už něco naježděno je takové kolo zábavou a impulsem pronikat hlouběji do terénu a zkoušet limity svoje i x-road kola.

Co a komu může X-Road nabídnout? Pro mě to byly tři týdny zábavného ježdění. Na silnici jako dobré tréninkové kolo, kdy jsem dle chuti tu a tam odskočila mimo asfaltové cesty a v terénu si užívala občas i adrenalin, to, když jsem jela po bikových trailech. Občas výuka techniky a práce s těžištěm, kterou mi klasický bike mnohdy odpouští.

O jeho univerzálnosti pro toho, kdo chce mít jen jedno kolo jsem se již zmiňovala. Radost určitě udělá i dámě, která pokukuje po svém prvním silničním kole, ale raději vsadí na jistotu, než že by potřebovala zažívat závodní pocity z jízdy na úzkých galuskách. Pokud má někdo doma poctivé enduro, opět volba, čím doplnit svůj bikový park a mít tak možnost vystřídat jízdu v terénu za pohodové svezení na silnici. To samozřejmě platí i pro holky, které milují enduro závody a mohou X-Road využít k cílenému budování kondice.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková