ORBEA a novinky pro sezónu 2019

Novinky a zajímavosti španělské Orbey, které jsme zachytily na prezentaci českého dovozce…

Španělskou značku Orbea zastupuje v naší domovině společnost Vavrys a tak, společně s prezentací oblečení Craft, sportovních bot INOV8 a luxusní lifestylovky Dedrikson,představila uprostřed léta horké novinky pro nadcházející sezónu. Ač příjemné prostředí golfového resortu Kaskády nedaleko brněnské přehrady neslo stopy tropických veder, v den naší návštěvy se ochladilo a focení dokonce provázel i déšť. Tak jsme mohly sledovat odhalení novinek opravdu s chladnou hlavou. A bylo to dobře, protože hned několik vystavených vzorků nám skoro vzalo dech.

Na úvod několik obecných zajímavostí z baskitského kraje, kde má Orbea původ. Velkou pýchou je program MYO, který zahrnuje nejen volbu barev, ale i komponentů. Díky tomu, že Španělé zainvestovali do stavby vlastní lakovny, odkud každých cca 5 minut vyjede nový rám, je “castum servis MYO” nabízen zákazníkům už v kategoriích kol střední třídy. Bez doplatku! 

Další promovanou záležitostí je pohled na dámská kola. Custom fit je to, co udělá kolo ženě na míru. Jiné sedlo, délka představce, šíře řidítek, délka klik. A samozřejmě barvy, design-to vše cíleně pro dámy. Rám stejné geometrie, kvality i technologií, jako je pro pánskou kolekci. Důkaz, že to je správná cesta jsou světové úspěchy bikerek týmu Luna Pro. A my dodáváme, kdo by snad nevěděl, že do této skvělé společnosti patří i naše Kateřina Nash, která sedlá kola Orbea už od r. 2006!

OIZ – nová kapitola legendárního biku

orbea oiz
oiz
ORBEA Oiz M-Team

Nejžhavější a nejvíce sledovanou novinkou je přepracovaný xc závodní bike Oiz. Je to 12 let, co se objevil první celoodpružený Oiz, vymazlený pro závodní cross country. Nyní se posouvá ještě výš. Ne však, že by opouštěl vydobyté pozice. Naopak, vedle rakety Oiz XC se 100mm zdvihu, která nese stopy mnohého vylepšení, přichází i Oiz TR se zdvihy 120 mm, při zachování všech závodních charakteristik. I když nějakých změn si ve výbavě povšimneme, například u dodávaných plášťů je oproti XC verzi šíře 2,35“.  Navíc se Oiz TR může pochlubit  přípravou na montáž teleskopické sedlovky. Jak jsme ale zmiňovaly v úvodu, je tu úžasný MYO program, s kterým si můžete vytvořit bike svých snů, od začátku do konce.

Na všechny rámy biků Oiz se využívá technologicky nejmodernější zpracování karbonu OMR, uhlíkové pláty jsou řezány laserem, aby se minimalizoval přebytečný materiál a nepřekrýval se v místech, kde není třeba.  Výsledek stojí za to, samotný rám váží 1,6 kg, a včetně tlumiče pak 1,83kg.

Kola spadají do konceptu  Orbea Big Wheels, která reflektují výšku postavy jezdce, ale i jeho preference. Oiz tak bude nabízen v pěti variantách, velikost S má kola velikosti 27,5“, zároveň od velikosti S až po XL bude postaven na 29“ kolech.

Gravel TERRA  v hliníku

terra
Orbea Terra
Orbea Terra

Novinkou v nabídce značky Orbea je modelová řada gravel biků Terra v hliníkové verzi, která rozšiřuje stávající karbonovou řadu. Hliníkový gravel Terra H30-D je jedním ze zástupců této skupiny, je osazená sadou Shimano 105, rám má systém návarek na upevnění nosičů pro expediční akce. Jízdní komfort je podpořen plášti šíře 40 mm. Cena za hliníkovou Terru je necelých lehce nad 43 tisíc, nejlevnější pořídíte ještě o 4 tisíce levněji.

OCCAM AM H10 a spol.

Orbea Occam
Occam AM H

Modely OCCAM patří do kategorie nekompromisních allmoutain biků, postavených na 27,5“ kolech, s agresivní geometrií, hlavovým úhlem 66.5º.  Vedle tří karbonových modelů (některé mají karbonovou i zadní stavbu), jsou tu dostupnější biky, postavené na hliníkovém rámu, stejně, jako u karbonových verzí, disponující 150mm zdvihy. 

V nabídce je více variant, které se liší osazením, jak co se tlumení týče, tak i výběru sad pohonu a brzd. Occam AM H dostal do výbavy to hodně dobré, ať už jde o tlumič i vidlici od Foxe (Fox Float DPS a Fox 34 Float Performance) nebo osazení novinkou od Sramu, sadou 1×12 GX Eagle, v rozsahu 10-50z. Cena se pohybuje na necelých 79 tisících, můžete ale sáhnout i po dostupnější verzi, která je k mání za pěkných 50 tisíc.

Occam TR

Trend velkých kol, s univerzálnějšími vlastnostmi pravého trailbiku v sobě nezapře bike s označením OCCAM TR.  Má oproti allmoutain verzi trochu upravenou geometrii, o stupínek méně položenou vidlici, naopak o 10 mm delší řetězovou vzpěru. Biky s 29“ koly nabízí zdvihy 130 vepředu a 120 vzadu, primárně nabízená varianta na velkých kolech lze zaměnit za 27,5“. Opět pestrá nabídka karbonových i hliníkových rámů, shodně po 4 v rozličných specifikacích. Podobně pestrý je i cenový rozsah, nejlevnější OCCAM TR H50 s výbavou Shimano SLX, je za 50 tisíc, top model OCCAM TR M-LTD pořídíte za bezmála 192 tisíc. Že jde o absolutně našlápnutý model, není třeba psát…

GAIN – silnice jinak

GANT
GAIN M10
GAIN
gain orbea

Silniční kola v novém designu nejsou ničím překvapujícím, pokud….pokud se v nich neskrývá elektromotor. Zda je to návrat či obnovení něčeho, co tu bylo, nechme stranou. Stejně tak polemiky nad tím, kam a kde mají elektromotory smysl a kde ne.

Orbea využívá zkušeností bývalého  profesionálního cyklisty  Joseba  Arizagy, který se podílel na vývoji kol, s přídavným motorem Bonusem těchto biků je jejich chování. Než si zapnete přídavný motor, pocitově vnímáte jízdu jak na normálním kole. To nejen díky skvělé váze, která je vyšší jen něco málo přes 3 kg, než u běžného biku, ale ani tu nezažíváte žádné omezovače a nečekané „vypnutí“ pohonu, za své můžete šlapat do rychlosti, co vám síly stačí.

Motor ebikemotion X35 o výkonu max. 250W, se ovládá za jízdy z horní rámové trubky. Veškeré příslušenství je citlivě integrováno do kola.

gaint
GAIN D20

Gain M10 nese rukopis samotného Joseba Arizaga, má špičkovou výbavu v podobě sady Shimano Dura-Ace, vysoké karbonové ráfky, na kterých jsou pláště 700×28“ a integrovaný ebikemotion X35 dle slov bývalého profi cyklisty…“dodává potřebnou sílu v dlouhých horských stoupáních, kde skupina odjíždí“. Cena za tento vskutku lahodný kousek vyšplhala logicky do slušných výšin, ke 200 tisícům. Ale máme tu i lidštější rozměr a tím je Gain D20. Také na karbonu, také s motorem, v osazení řady Ultegra. Cena už je výrazně příjemnější, a to 86 990,-.

Tolik malá ochutnávka z přepestré nabídky španělského výrobce, těšte se společně s námi na podrobné představení několika vybraných modelů v našich testech.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková