Mallorky už bylo dost? 3 prověřená místa, kam jezdí rádi (nejen) čeští cyklisté

Nejlepší doporučení je to s osobní referencí. Kde se líbí holkám s GT Opportunity, Ghost týmu a partičce Černých koní?

Nechci letět letadlem, chci se rozhodnout na poslední chvíli, podle toho, jaká bude v naší domovině zima. Přeji si zažít změnu, poznat něco nového. Chci levnější variantu tréninkového pobytu. Ráda bych spojila ježdění na silnici i na biku. Trefily jsme se alespoň v jednom parametru do vašeho přání? 

Kam vyrazit a užít si naplno silniční nebo bikové radovánky, aniž byste udělaly krok vedle nebo ztratily několik dní při hledání těch nejlepších cílů vaší vyjížďky či tréninku? Za kolik pořídíte cestu a pěkné ubytování?

Dobrých míst je spousta, namítne kde kdo. Ale proč nedat na doporučení zkušených? Vyzvídaly jsme mezi třemi týmy : brněnským GT Opportunity, jezdci týmu Černí koně a také u Ghost týmu, pod vedením Honzy Hrušky. Každý z nich má své nej, na oblíbené místo se rád vrací. Tady jsou tři zajímavé oblasti, které z větší míry splňují výše uvedené požadavky. A všechny mají jedno společné, na kole se tam nudit nebudete!

Toskánsko – Follonica

Toskánsko je jedním z nejhezčích krajů Itálie. Je proslaveno jako region vína, oliv, historie a umění. Tak lze charakterizovat tento zemědělský kraj, který prosperuje nejen svým světoznámým vínem ale i turistickým ruchem. Do Toskánska se však nejezdí k moři, ale hlavně za krásami místní přírody, kterou můžete projet i na kole. Asfaltky vinoucí se toskánskou krajinou a neskutečné množství trailů v oblasti Maremma, které protínají tuto kopcovitou oblast, nenechají v klidu žádného cyklistu. Každý si vybere na co má právě chuť. Je jen na vás, zda bude území brázdit na silničním či horském kole.

Jako své oblíbené místo, kam se opakovaně vrací, si právě Toskánsko vybrali jezdci týmu GT Opportunity Brno. Zázemí mají na pobřeží, v městečku Follonica, které nabízí dostatek ubytovacích kapacit. Follonica leží na úrovni Elby, mezi městy Rosignano a Grosseto.

Místo: Follonica (pobřežní město v provincii Grosseto)
Follonica leží na úrovni Elby, mezi městy Rosignano a Grosseto a 100 km pod Pisou, kde se můžete po cestě zastavit a podívat na proslulou šikmou věž.

Pro bikové soustředění si tým GT Opportunity Brno v posledních letech nachází útočiště v Puntone, které je u moře a v blízkosti Folloniky. Je odtud blízko na traily Bandite di Scarlino.

Vzdálenost: z Prahy 1200 km, z Brna 1100 km
Cesta z Brna je cca 1100 km a trvá necelých 12 hodin i se zastávkami na Autogrilech. Cena za pohonné hmoty se samozřejmě odvíjí dle možností auta. Po cestě je třeba koupit rakouskou dálniční známku, její cena závisí na délce pobytu. V Itálii se na dálnicích platí mýto, které vychází zhruba na 40€ za jednu cestu.

Doprava: autem, cca 12 hodin (lze i letadlem)
Cestování autem zabere zhruba 12 hodin a nevyplácí se moc spěchat, protože v Itálii se rozmohly stacionární radary a fotky z nich jsou hodně drahé. Do Toskánska můžete i doletět. Nejbližší letiště je sice přímo na ostrově Elba, ale letenky na toto letiště jsou hodně drahé. Proto je lepší přiletět na letiště v Pise. A do Folloniky se z Pisy lze dopravit vlakem.

Počasí: průměrná max. teplota v březnu 14,5 °C, v dubnu 18,8°C, počet srážkových dní 9
V únoru se pohybují teploty přes den mezi 10 až 15 °C., březen je v průměru o 3 stupně teplejší.  Letos byl únor mimořádně teplý a jezdci z GT Opportunity si užili teploty na sluníčku i přes 20 °C.  Samozřejmě v kopcích ve vnitrozemí teplota klesá.

Ubytování: hotely na pláži od 1300 Kč/noc, levnější varianta apartmány s kuchyní a vlastním vařením
Ubytování v apartmánech s kuchyní je pro závodní tým GT Opportunity jasnou volbou. Závodníci si tak hlídají vyváženou stravu a mohou si posunovat časy jídel dle potřeb. Je-li příznivé počasí, tak si všechna jídla vychutnávají venku na sluníčku. A nakupování místních dobrot má také své kouzlo. Italové si vždy rádi popovídají. Ceny ubytování se hodně liší dle délky či termínu pobytu (exponované jsou měsíce červen-září), do ceny se promítá i množství lidí, které přijede pohromadě jako skupina.

Oblíbené a doporučené trasy

Na silničním kole si nesmíte nechat ujít solidní výšlapy do historických center městeček a poté si užít sjezdy plné serpentin a přitom se kochat olivovými háji ve zvlněné krajině. Pokud potřebujete na začátku sezóny natočit nějaké kilometry po rovinách, není problém. Směrem na město Grosseto jsou roviny. 

Další moc pěkný, i když náročný a kopcovitý trénink si můžete dát i na ostrově Elba. Na Elbu vás dopraví trajekt, který vyjíždí z města Piombino. A když se trefíte termínově, tak můžete vidět i silniční závod Tirreno Adriatico.

Milovníci bikingu si vybrat z mnoha obtížností trailů, které opravdu nikoho nenechají na pochybách, že je to kraj cyklistice zaslíbený. Však se tu koná i jeden z nejhezčích světových enduro závodů a to v okolí městečka Punta Ala. V místních lesích najdete široké cesty i úzké stezky, náročná kamenitá stoupání i sjezdy a rychlé technické pasáže. Trailů je zde mnoho jak pro hardtaily tak pro fully a každý si vybere to svoje.

V posledních letech místní provincie investují nemalé prostředky pro zlepšení, údržbu a tvorbu nových trailů pro bikery.Na místních trailech se prohání bikeři z celé Evropy jezdící zejména cross country a enduro a tráví zde velkou část svých tréninků při soustředěních – např. Nino Schurter či italská reprezentace.

Italské servery udávají, že se zde můžete těšit na více než 560 km označených trailů a počet kilometrů přibývá. Traily v okolí městečka Follonica a Punta ala jsou rozděleny na tři oblasti dle polohy – Bandite di Scarlino trail area, Massa Marittima trail area a Castiglione della Pescaia trail area.

Traily Bandite di Scarlino
Traily jsou blízko pobřežního města Punta Ala v oblasti Scarlino, což je mezi městy Castiglione della Pescaia a Follonica a jsou součástí přírodní rezervace. Jednotlivé trasy jsou přístupné z širokých štěrkových cest, je jich opravdu mnoho , dají se vzájemně kombinovat a stále přibývají nové trasy.

Traily Massa Marittima
Tyto traily se nachází dvacet kilometrů od pobřeží z města Follonica. Lemují okolí historického města Massa Marittima a jeho přilehlé kopce.V okolí města můžete najít více než 500 km trailů.

Na těchto trailech se dá jezdit celoročně a jsou zde opět různé obtížnosti. Jsou o něco méně obtížné než traily na pobřeží. U těchto trailů má statek s vinicí i slavný biker Thomas Frischknecht. A jeho pohostinství využívá celý jeho tým Scoot Sram Racing.  Při troše štěstí tu můžete potkat i trénujícího Nino Schurtera nebo se s ním na dálku poměřit na některých segmentech aplikace Strava.

Traily Castiglione della Pescaia
Nachází se na kopcích v okolí města Castiglione della Pescaia, což je malé historické pobřežní městečko zhruba 20 km od Follonice. Traily stoupají z Castiglione na místní kopce, které mají okolo 600 metrů nad mořem. Vrcholky stezek nabízejí nádherné výhledy na pobřeží. Tyto trasy jsou velmi podobné trailům Bandite di Scarlino. A jízdu můžete v teplých měsících zakončit na pláži.

Chorvatsko – Trogir

Dalším místem, kam každoročně míří nemálo cyklistů je Chorvatsko. I tady najdete řadu oblastí, co splňují všechny parametry nedočkavého cyklisty, který na sklonku české zimy potřebuje. Příjemné klima, byť to není na set „krátký-krátký“, výběr z mnoha tras i různých profilů a samozřejmě kontakt s přírodou, kdy trénink oživí dechberoucí rozhledy.

Prověřenou lokalitou, kam se opakovaně vrací partičky Černí koně a jejich přátelé je Trogiru, která se nachází na ostrově Čiovo. Oblast, kde si to užijete jak na silnici, tak i na biku. Cestou míjíte malebné vesničky, kde kolikrát neuvidíte ani jednoho domorodce, ale značení cest je kvalitní a souhlasí i vzdálenosti. Je libo točité silničky, dlouhé stoupání i sjezdy? Všeho je tu dost. Každý si zde přijde na své.

Místo: Trogir, starobylé město a přístav, vzdálený 27 km od Splitu.
Od r. 1997 je Trogir zapsán do listiny světového kulturního dědictví organizace UNESCO.

Vzdálenost: z Prahy necelých 1100 km 

Doprava: autem
Cesta autem trvá necelých 11 hodin, náklady na cestu tam a zpět vychází mezi 6-10 tisíci, včetně dálničních známek a ostatních poplatků. Toto rozpětí závisí na typu auta i počtu spolujezdců.

Počasí: V březnu se rtuť teploměru vyšplhá ke 14 °C a v dubnu až k 18°C.
Černí koně a spol jezdí na přelomu března a dubna. Sice je tu trochu větrno, ale skoro bez deště (a pokud prší, tak z celého pobytu třeba jen půl dne). Sluníčko má sílu a nejednou jsme si užili teploty přes 20 stupňů. Na koupání je moře chladné, má 12-14 stupňů, ale kdo se chce začít otužovat, může začít třeba zde.

Ubytování: apartmány pro3-5 lidí, cena cca 5-6 tisíc/ týden
Ubytovacích kapacit je v předsezóně dostatek, dá se risknout i rezervace na poslední chvíli, ale pro větší skupinu spíš neseženete nic pro všechny pohromadě. Kdy se nás sejde větší skupina, dohodneme se na ceně, která vychází na 6 tisíc/osobu a 10 dní.

Oblíbené a doporučené trasy

Silnice jsou kvalitní, řidiči aut mají palec nahoru – jezdí většinou opatrně a když předjíždí, tak troubí, nikoliv proto, aby cyklista uhnul, ale proto, aby cyklista měl přehled. U moře zvlněný profil, žádné stojky, krásné výhledy, ve vnitrozemí jsou jak mírnější kopce, tak i dlouhé tréninkové.

Z našich oblíbených tras je to pobřežní, která startuje přímo v Trogiru, vede přes vesničky Marina – Rogoznice – Primošten – Šibenik – Vodica, na jejím konci máte natočeno 80 kilometrů. Když už je síla, lze si kdykoliv „odskočit“ do kopců a zbytek potřebných kilometrů došvihat podél moře. Za návštěvu určitě stojí Křížek nad Kaštelou (převýšení asi 500 m ), fontána želviček v Šibeniku, Vysílač nad Trogirem, Trogirský hrad.

 Z Trogiru na Split vede cesta Kaštelami, každou chvíli semafor, ve Splitu několikaproudá silnice, ale jakmile se prokoušete a dostanete se směr na Makarskou do Omiše, je to krása. Malé přístavy, kavárničky, houpavá silnice, skály. Z Trogiru to je 100 km na Makarskou a zde je takový menší brdek, hora Sv. Jure. Je to 30 km nahoru, převýšení téměř od moře cca 1.700 m. Krásné výhledy, divocí koně, nahoře je vysílač a většinou v březnu ještě sníh. Silnice tedy trošku horší, ale nahoru to člověk nepozná. Samozřejmě je zde i segment na Stravě, když si chcete poměřit síly s nejlepšími. K takovým etapám využíváme k přiblížení auto. Nejdelší trénink, co kluci měli za den, tak byl Trogir – Biograd – Trogir, to bylo cca 220 km s převýšením 1.700m. Místní lidi jsou moc fajn, pohostinní a hlavně na cyklisty jsou zvyklí.

Španělsko – Benidorm

Poslední z trojice představovaných destinací, které jsou vyhledávané cyklistickými nadšenci je španělský Benidorm. I pro něj platí, že je dostupný autem a může směle nahradit populární Mallorku. Pravda, cesta autem je poněkud úmorná a vyplatí se pro delší pobyt, ale když si zvážíte všechny pozitiva, o která se s námi podělil manažer týmu Ghost a bývalý excelentní silniční profesionál Honza Hruška, který zajišťuje tréninkové pobyty pro své „ovečky“, možná vám v hlavě uzraje plán, proč vyrazit právě sem. A pokud vám nezbývá delší čas na cyklistickou dovolenou, nabízí se i varianta letecké dopravy, ale o tom později…

Benidorm je pobřežní město ve Španělsku v provincii Alicante na břehu Středozemního moře. Před 60 lety to byla malá rybářská vesnička, která se nyní se jeví jako naprosto neuvěřitelný fenomén pobřeží Costa Blanca. Je totiž druhé město na světě s největší koncentrací výškových budov na m2! Kdo má rád rušný, ale zároveň pohodový přímořský život, kdo hledá španělský temperament, chce si kromě cyklistiky užít místní kulturu, poznávací výlety, pro toho je tu všeho dostatek. 

Místo: Benidorm, město o rozloze 38,5 km² a cca 70 tisíci obyvateli, s neopakovatelnou atmosférou
Město, co postavilo svoje fungování na tom, že bude dokonale čisté a to včetně pláží po celých 365 dnů v roce.  Možnost výletů do skalního města, do UNESCO chráněné památky městečka Altea, zábavní parky, muzeum čokolády ve vedlejší vesničce, kde sídlí čokoládovna VALOR (jednička nejen ve Španělsku), výlety do skal, na vodopády, přístavní pevnost v Alicance, luxusní promenáda na pláži Poniente.

Vzdálenost: z Prahy 2250 km

Doprava: autem/letecky
“Jezdíme sem s částí lidí autem a pobyt máme naplánovaný na měsíc. Cestovat je dobré přes víkend, kdy není provoz, při dodržení všech předpisů i omezení trvá cesta 20 hodin. Cena za poplatky je cca 7000 Kč plus náklady na palivo, což je kolem 20–25 tisíc pro velkou dodávku, která veze lidi i kola pro další, kteří cestují letadlem”, říká Honza, který sem jezdí již 19 let.

Letecky: Nejblíže je letiště Alicante. Spojení s BND je možné autobusem cca 45 min (přímá linka za 10euro a jezdí to ve špičce každou hodinu) nebo taxi cca 50-60euro.

Druhá možnost Letiště Valencie, ale to je skoro 180 km tam a 180 zpět + placená dálnice téměř 1000 Kč, takže neekonomické.

Počasí: Průměrné teploty jsou v únoru 12 -17°C, v březnu 13,5 -19 °C a v dubnu o 3-4 °C vyšší. Počet srážkových dní je 3-5 za měsíc
BND je ze severu krytý masivem s výškou 1000mnm a ten dokáže v samotném městě vytvořit mikroklima. Když už má pršet a jde to od jihu/od moře a vezmou to hory a dole je hezky. Pokud to jde odjinud, tak se to sem přes hory ani nedostane. Příliš tu nefouká, v horách je většinou bezvětří.

Ubytování: hotely, soukromé byty, apartmány
Hotelů je v BND spousta. Od hostelu po 5*. Byty i hotely je běžně možno dohledat na booking.com. “GHOST team bydlí v pronajatých bytech, takže vaření, úklid, nákupy vše sami jako v běžném životě. Výhodou je cena, jíme, co chceme a kdy potřebujeme. Máme už mnoho let rezervované byty v tzv. první linii, což je označení domů, co jsou první od moře. Takže sjedeme výtahem a stojíme na pláži. Ráno snídáme a vidíme jen horizont moře, večeříme a zase jen barevný západ slunce nad mořem. Cenově se dostáváme v závislosti na obsazení bytu na částku cca 500 Kč/osoba/noc.”, popisuje Honza výhody vybrané lokality.

Trasy na kolo

Trochu mix Mallorky a Gran Canaria. I když za rovinami se musí člověk dojet, a to zhruba hodinu a půl, než se dojede na to, co známe právě z Mallorky. “Ale nejsou to žádné drsné kopce, člověk v slušné kondici je jede na velkou placku. Je to místo, kam zavítá řada profesionálních týmu na přípravné kempy. Jezdí se tu v krásných kopcích, kde je naprostý klid od aut i od velkého množství cyklistů, dokonalý asfalt bez jediné díry. Stoupání mají průměr 5-7 %, max 9 %, proto není problém vystoupat od moře do 1000 mnm. Díky hornatému charakteru to asi nikdy nebude místo pro úplné kafíčkáře, co chtějí machrovat, jak jeli v celodenním háku 33 km/h průměr, skoro nešlápli a mají v nohách dvoustovku. Tady se člověk nenudí ani sám, protože furt řídí, řadí a kochá se”, dostávám od Honzy s nadšením charakteristiku zdejšího ježdění.

Náš tip? Jsou tu vyhlášené kopce jako Coll de Rates, Port Tudons. Benidorm byl i etapové město na Vuelta Espana, místní kopce se jely jako etapy a to i v rámci jiných závodů.

Nebude se tu nudit ani doprovod, co na kole nejezdí. Benidorm nabízí naprosto dokonalou atmosféru ve starém centru v tradičních hospůdkách (tapas bar, tarbena), čistota jako nikde jinde ve Španělsku, bezpečno, jistota počasí a směs lidí a národností. Velká konkurence v restauracích a kavárnách, takže kvalitní kafe s nohama v písku v pěkné kavárně běžně za 1,5 euro není problém.

Nevýhoda oproti Mallorce, chybí tu servisy a půjčovny kol top kvality, nepotkáte tu desítky organizovaných skupin, co každé ráno vyráží na celodenní jízdu, takže nemůžete očekávat, to přeskakování ze skupiny do skupiny, jak je na Malorce běžné, když jste sám.

Poděkování Lucii (GT Opportunity) Markétě (Černí koně) a Honzovi (Ghost) za spolupráci.
Foto: týmové archivy

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková