EUROBIKE 2019 – BEZ (e) KOL

Jaký byl letošní veletrh cyklistiky Eurobike? Podívejte se na komentovanou fotoreportáž…kola, zajímavosti, děti a úlety pohledem DNK.

Po loňském testu posunout největší evropský veletrh na dřívější termín (začátek července) se organizátoři vrátili opět k tradičnímu zářijovému. Takže vše při starém, dalo by se říct. Sedm áčkových a pět béčkových hal nabitých zhruba 1400 vystavovateli, k tomu vyplněné foayer i venkovní prostory, demo day, testovací dráhy, bohatý doprovodný program v podobě přednášek, workshopů, dostatek stánků a restaurací s občerstvením.

Jenže pohled do seznamu vystavovatelů a následné procházení halami ukázaly, že trend opouštění veletrhu globálními značkami nadále pokračuje. A týká se to nejen hráčů globálních, ale už i velkých německých značek. Veletrh tak neutrpí ztrátu, co se týče počtu vystavovatelů. Není to tak dávno, kdy za branami veletrhu zůstali stát zájemci o výstavní plochu s balíkem peněz v kapse a místo na ně nezbylo. Teď se dočkali, zaplnili plochy po zbačlácj, které odešly. Takže ano, je na co se koukat, ale bezesporu tím trpí prestiž veletrhu. Protože když zde chybí Specialized, Cannondale, Trek, Giant a Liv, a oproti loňskému roku i Scott, Canyon, Haibike nebo Focus, je očividné, že svět již není jako býval. A rozhodně to není tím, že by tyto značky neměly prodeje a zisk.

Proč tomu tak je, o tom se dá diskutovat, spekulovat, ale jeden z hlavních důvodů je nasnadě. Náklady na prezentaci na Eurobike již dobře etablovaným značkám nepřinesou navýšení prodeje a tak uspořené peníze investují do pořádání vlastních eventů pro své obchodníky i koncové zákazníky.

Eurobike má dnes jinou tvář, podle očekávání víc elektrickou,mnohem častěji se tu vyskytují pojmy e-cargo, e-mobilita, e-comuting, ale také trvalá udržitelnost. Ale také se tu stále objevují překvapení, zajímavosti, které potěší, mají nápad,  smysl i budoucnost.

Pojďte s námi na prohlídku zajímavostí, které jsme pro vás zachytily naším fotaparátem…

Kolem kol

b
Kalifornský MARIN byl jednou z posledních klasických značek na EB. Měl poměrně velkou a nepřehlédnutelnou expozici a nás potěšil nejen minimálním zastoupením e-kol, ale zejména barevností nové kolekce. Moderní designy na karbonových a hliníkových kolech, ale i retro designy na rámech z poctivé oceli, kterou tato americká značka stále neopouští lákaly spoustu pravověrných bikerů.  

b
Ve stánku firmy KONA nás zaujal tento fialový Process. Nejedná se sice o dámský model, ale díky moderní genderové vyváženosti je mnoho pánských modelů vybarveno tak, že si je dámy s radostí mohou pořídit a budou jim pěkně ladit k dresu. 

Jako zjevení na nás zapůsobil stánek americké značky VAAST. Jednoduchá, pěkná kola, minimalistické designy, magnesiové rámy, žádný e-bike.
Při popisu vlastností magnesitových rámů ve srovnání s hliníkovými, titanovými či ocelovými se opakují slova lehčí, pohodlnější, pevnější. Ale je tu také jeden  důležitých parametrů pro společnost VAAST a tím je vztah k přírodě.  Jedno z mott značky je..” Naše kola stavíme s vděčností za materiály, které nám Země dává, a úctou k epickým zážitkům, které můžeme najít v přírodě”. To se propisuje i do sportovní geometrie, která nechce konkurovat závodním kolům, ale chce svým uživatelům nabídnout dokonalý pocit při cestě za zážitky. 

b

Jak by měla vypadat elektrická silnička ukázal všem italský WILIER. Ještě aby dopomoc fungovala do alespoň 40km/h ( což se dá, byť zatím ilegálně zařídit) a  bude to dávat smysl. Zdá se, že výrobci již pochopili, že na silničním kole nikdo nechce nádorovitý motor s kroutícím momentem motocyklu a obří baterii. Nastavený trend zmenšování výkonu a tím i váhy e-pohonu pro silniční kola bude ještě pokračovat. Systém malého, v rámu skrytého, elektromotoru Vivix s baterií v podsedlové brašně představovaný na Eurobike před mnoha lety byl, jak se ukazuje, velmi nadčasový.

 

b

Jeden stánek s elektrokoly nás ale přeci jen nadchl. Francouzský specialista na e-kola MOUSTACHE začal před pár lety s dvěma modely městských eletrokol. Dnes je jejich nabídka plná parádních kousků od city až po enduro. Kola jsou hezká, propracovaná a funkční. Za vším je poznat, že tady ví co dělají a rozumí věci a hnací silou není jen e- mánie. 

Dětský svět

b

Early RIDER byla první značka, která se specializovala na dětská kola opravdu pro děti. Drží stále původní typický nadčasový design, který se sice asi líbí víc rodičům, ale jak známo, ti nakupují. Kola jsou lehoučká, s dobrou geometrií a malým cyklistům výrazně ulehčí jejich jízdu. 

 

b

Značka WOOM na to jde designově jinak. Nenechte se zmást červenou výstavkou. V nabídce je pestrá škála pastelových barev. Kola jsou ale také výborně propracovaná, lehká a kdo chce nadělit svému malému jezdci něco extra, může mu nechat ručně namalovat originální design rámu. Navíc se tato značka spojila s výrobcem stylového a vtipné oblečení, které vám ukážeme za chvilku. 

 

b
Airbag pro dítě na sedačce? Ano, značka HELITE, která není v tomto segmentu žádný nováček a pro dospěláky nabízí airbag vesty, přišla s touto novinkou pro nejmenší. Vesta, co s navléká na sedačku a funguje ve spojení s pohybovým senzorem a vzduchovou patronou, bude na trhu na jaře příštího roku. Na stánku výrobce ukazoval video, jak to vše  funguje a musím říct, že to vypadalo opravdu dobře. Není to úplně levná záležitost, ale na dětech se nemá šetřit.   

 

b

WORN TO BE WILD – co dodat. Vedle prezentace s dětskými koly Woom jsme objevily spřátelenou značku, která nabízí pro malé rošťáky stylová a funkční trička, která svým designem jasně prozradí rodinné zájmy. Taková jízda Giro de Gelato prostě nemá chybu,stejně tak ponožky s detilem školního sešitu. 

Zajímavé doplňky

b

U této prezentace české srdce plesá. Chlapci z Jabloneckého ACEPACu se do to opřeli a po loňské úspěšné sérii vychytaných brašen na backpacking přišli i s novými batohy a ledvinkami. Perfektní provedení, řada vychytávek a skvělá cena. Je vidět, že při vývoji přemýšlí a sami hodně zkoušejí. Nechybí ani dámské kousky, takže domlouváme testování. A abychom nezapomněly, ukázka jak vybavit svůj bike na výlet nebyla na ničem jiném, než na české novince (představena na letošním For Bikes), kole značky Qairon. 

 

b

SHIMANO, to nejsou jen sady osazení na kolo. Ale i boty, krásné oblečení na silnici i do trailů.  Zde japonský výrobce představil nové závodní a sportovní tretry, ale i modely do města a také vyladěné sady oblečení na různé cyklistické disciplíny a použití. Od dresů až po ponožky. Jen vše zalily modré neony a ledky a špatně se fotilo. 

 

b

Chytré helmy byly vidět na hodně stáncích, ale žádná není tak chytrá jako BRIKO CEREBELLUMONE. Výčet toho co umí je dlouhý a určitě Vám ji představíme blíže v samostatném testu.

 

b

A jeden z produktů, který získal ocenění AWARD Eurobike 2019.  Skládací přepravní krabice na kolo BIKEBOX. Geniálně jednoduchý nápad a recyklované materiály, přesně jak si doba žádá.  Vtip je v tom, že plast z kterého je krabice vyrobena snese opakované použití a pro uskladnění se dá složit do relativně malého a hlavně plochého balíčku. 

 

b

Stánek s oblečením Pearl Izumi měl jako centrální tenhle kousek.  Cílem této společnosti je, že v r. 2020 bude jeho 30% produktů z udržitelných materiálů a od r. 2022 by chtěl atakovat hranici 90% oblečení z obnovitelných či recyklovaných materiálů. Motto? Důkaz, že druhý život může být lepší, než ten první.

 

b

Tohle vypadá nadějně. Chrániče IXS jsou špičkové a pokud ten zip nebude škrábat či tlačit, tak to bude paráda a hlavně řešení pro ty, kteří prostě s chrániči na nohách neradi šlapou, ale potřebují je před každým sjezdem.

b

Pokud potřebujete li doladit vzhled svého kola do maximálního detailu, nabízí specialista na řetězy KMC řadu barevných řetězů.  A jak je u KMC zvykem vše v nekompromisní kvalitě.

b

Značka KTM je od jakživa spojená s oranžovou a černou. To sice zůstává, ale….překvapila nejen jinou barvou a také nemalou kolekcí pro ženy. Oblečení, doplňky, včetně bot a samozřejmě i kola nechybí.

b

Tady dýchá historie. ROECKL, specialista na rukavice, jehož výrobky můžete detailně vidět v každém přenosu z biatlonu má i pro cyklisty bohatý sortiment. Asi tak 400 vzorů. Popravdě, tohle nabídnout na prodejně, tak se při vybírání nejhezčího ten den na kolo nedostanete. 

b

Větší klasika už neexistuje BROOKS 1866. Ochránci zvířat se možná otřesou, ale kůže je kůže. Minimalistický stánek  se mezi mnohdy monstrózními, přebarvenými a přesvícenými prezentacemi vyjímal a dovoli na chvíli zastavit čas. 

Úlety

b

Ekoaktivistův sen – zdánlivý. Uhlíková stopa výroby bude jistě závratná. Vytěžíme pralesy, lithium…tenhle ručně vyráběný bambusový rám si tohle fakt nezaslouží. 

b

Tohle je naštěstí recese, ale výtvor neuvěřitelný a opravdu chodící a zatáčející.

Celoodpružený gravel s pidi zdvihy a 2″plášti. Pozorný čtenář vidí v pozadí symbol Award Eurobike. Ano, oceněný produkt. Pro mě jedno ale…? Zajímalo by mě, jak by mi v NINER vysvětlili proč si koupit zrovna tohle a ne normální full bike, se 100mm zdvihy.  

b

Souhlasím, že barvy jsou otázkou individuálního vkusu.  Tenhle model SIDI je zajímavý, bezesporu velmi funkční (triatlonový speciál), tak jak jsme u této značky zvyklí. Ale co ta červená pata u bílorůžového vzoru? 

b

Firma GO ONE má krásné, luxusně provedené dětské helmy, sedačky a další doplňky. Ale proč má značka, vyrábějící bezpečnostní prvky jako hlavní poutač ve stánku tento plakát? Nechybí náhodou někomu helma na hlavě? BE SAFE.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková