Tahák do kapsy! Přehled komponentových řad na horské kolo-aktualizováno

Malý užitečný průvodce pro ty, co chtějí vědět něco o svém kole nebo se chystají na nákup nového…

Také máte občas zmatek v těch názvech, zkratkách, písmenech nebo číslech, kterými výrobci označují svá kola nebo komponenty? Většinou má označení nějaký posloupný systém, ale pokud se o tuto problematiku zajímáte jen okrajově, tak na partnerova hlášku “ je to hlína na ixstéčku“ porozumění jen předstíráte. Pokusíme se vám udělat jasno v označení komponentových řad dvou nejznámějších výrobců: japonského Shimana a amerického Sramu.

Kvalita – funkce – cena

Kvalitativní třída komponentů určuje nejen funkčnost, ale také významně ovlivňuje cenu celého biku. Většina výrobců vytváří modelové řady kol tak, že na totožný, jen jinak barevný, rám montuje různě kvalitní komponenty a tím odlišuje jednotlivé modely v řadě. Ve výsledku je to velmi praktický způsob, jak nabídnout zákazníkům například kolo na dobrém karbonovém rámu, za dostupnou cenu, rozdíl v osazení top řadou nebo některou z nižších sad je totiž v desítkách tisíc.

Nová sada Shimano XT 2020

Ze všech komponentů, které řešíme při výběru nového kola, jsou nejsledovanější a také nejdůležitější tyto tři: rám, pohonný systém a kola. Zatímco rámy se v zásadě liší materiálem a zjednodušeně můžeme říct, že vybíráme zda karbon či hliník, tak u zapletených kol přestává platit původní zásada čím lehčí tím lepší, ale do hry v posledních letech vstupuje další parametr a to je jejich šířka. S tou pak souvisí hlavně jízdní vlastnosti, využívající větší šířky plášťů. V mnoha případech dnes již platí, že lepší je težší ale širší, než lehčí a užší, ale tohle téma by vydalo na samotný článek.

Dnes se máme bavit ale o pohonném systému a tady je situace principielně poměrně jednoduchá a při troše logiky se v ní dokážete snadno zorientovat.

Výrobci v označení produktů systém samozřejmě mají. Jednotlivé komponenty pohonného systému slučují do tzv. sad, které nesou své specifické označení, podle kterého se dá dobře orientovat. Shimano k pohonnému systému přidává do sady i brzdy a občas i zapletená kola či samotné náboje kol. Sram dělá rovněž i brzdové systémy. My se však zaměříme na samotný pohonný systém, který se skládá z klik s převodníky, přehazovačky, řazení, řetězu, kazety a v případě více převodníkového systému i přesmykače.

A tady se ještě na chvilku zastavíme, protože rok 2020, potažmo 2021 je v tomto ohledu do jisté míry revolučním. Proč? Protože dochází prakticky k absolutnímu konci vícepřevodníkových systémů a přesmykačů a nastává masivní přechod k 1×12 systémům které od letoška podporuje v rámci tří kompletních sad už i japonské Shimano a za nedlouho by mělo oznámit doplnění ještě štvrté dvanáctkové sady do své nabídky v rámci modelového roku 2021, kterou tento velký exodus vícepřevodníkových pohonů zpečetí, protože a až na nejlevnější kategorie kol nižších tříd tak budou jednopřevodníkové systémy v budoucnu výrazně dominovat.

Pojďme se tedy podívat na to, jak vypadá aktuální přehled jednotlivých sad od obou hlavních světových dodavatelů pohonů.

Shimano

XTR

XTR je to nej co si můžete od japonců pořídit. Její nejnovější verze znamená radikální změnu zejména zavedením dvanáctistupňové kazety pro optimální rozsah převodů 10-51 případně závodního poskládání odstupňování 10-45. V nabídce je lehčí závodní a odolnější Enduro verze, která se liší pevnějšími klikami a čtyřpístkovými brzdami. Nová verze je radikálně nová opravdu ve všem, což s sebou nese sice nevýhodu ve ztrátě kompatibility se starší produkcí Shimana, ale to se prostě čas od času udělat musí, aby se mohly posunout užitné vlastnosti.

Di2 stále s otazníkem

Zatímco předchozí generace nejvyšších sad od Shimana měly své elektronicky ovládané alternativy, do dvanáctirychlostních sad se zatím elektronika ani po necelých dvou letech od představení XTR nedostala. O důvodech se zatím jen spekuluje, ale jisté je, že se Di2 zřejmě mezi novými bikovými sadami zatím jen tak nedočkáme.

XT

Druhá nejvyšší sada Shimana je levnější kopií XTR. Od roku 2019 je kompletně inovována a je tak kompatibilní s XTR. Také zde dostáváme dva typy brzd a pozor, Shimano ji stále vyrábí jak ve verzi 1×12 tak i ve verzi 2×12 lišící se nejenom přesmykačem ale i jinou konstrukcí přehazovačky. Podobně jako u XTR i zde najdete dvě kazety buď 10-51, nebo 10-45z. Výrobci dnes však dnes na kola montují téměř výhradně jednopřevodníkové kliky a sehnat bike s XT 2020 postavený na 2×12 je téměř nemožné.

SLX

Technicky pokročilá sportovně závodní sada SLX přišla na trh současně s novým dvanáctkovým XT. Nově zde platí to samé co u XT, to znamená že ji lze pořídit buď jako 1×12, nebo 2×12 ovšem dvoupřevodníkové verze ani zde nikdo nenabízí a je zřejmě jen otázkou času kdy z výroby zcela zmizí. Za horší materiály a vyšší hmotnost ale zaplatíte přijatelnou cenu, která atakuje základní Sram NX který je přitom konstrukčně i užitnými vlastnostmi minimálně o třídu níž.

Deore

Sada která na svůj update nyní čeká. Je to logické, protože nabízí stále převody 2×10 ve velice dostupném ekonomickém provedení. Dostat by měla ale zcela nové komponenty a to jak novou dvanáctipastorkovou kazetu 11-51, tak univerzálnější jedenáctkové varianty určené jak pro jedno tak dvoupřevodníkové ekonomické biky.

 

SRAM


XX1 Eagle

XX1 Eagle je špičková sada, která poprvé přinesla 12 pastorků vzadu v kombinaci s jednopřevodníkem. Díky rozsahu kazety 10-50 se chlubí širokým spektrem převodů jak pro závodníky, tak hobby jezdce ovšem v porovnání se Shimanem má o zoubek méně a tím pádem i o chlup menší rozsah převodů. Čeká se na možný update, ale podrobnosti se zatím daří tajit.  

XX1 Eagle AXS

Jedná se inovativní elektronické bezdrátové ovládání přehazovačky, které bylo představeno v roce 2019 a které patří momentálně k naprosté špičce v komfortu bikového řazení. K dispozici je jednak v nejvyšší verzi XX1, jednak v ekonomickém provedení XO1.

X01 Eagle

Sada vyšší třídy X01 je s jednopřevodíkem a podle označení Eagle je zřejmé, že disponuje také  dvanáctistupňou kazetou.

GX Eagle

Nejlevnější možnost, jak si pořídit dvanáct pastorků 10-50 na zadní kolo a přitom v celkem v ucházející kvalitě za ne moc peněz. Daní za dostupnost jsou vyšší váha a menší přesnost řazení.

NX Eagle

Orel v názvu napovídá, že i v této ekonomické verzi dostanete 12 pastorků, ale zde SRAM chytře zvolil verzi s rozsahem 11-50, která je kompatibilní s klasickým ořechem zadního náboje standardu Shimano. Takže vám umožní v případě přestavby vašeho stávajícího kola ponechat si zadní kolo a jen vyměnit vlastní kazetu, řetěz a vše co s tím souvisí. Kazeta je ovšem poměrně těžká díky nýtovaným ocelovým pastorkům a ocelový je zde také přední převodník. 

SX Eagle

Pokud na nějakém kole najdete přehazovačku nebo kliky s označením SX, tak vězte, že jde o nejlevnější komponenty, jaké dnes Sram nabízí. Pozitivní je na nich to že i ony jsou dvanáctirychlostní a dokáží tak spolupracovat se všemi vyššími sadami. Výrobci toho však často zneužívají opačným směrem a osazují jimi i výrazně dražší modely kol, než pro které byly primárně konstruovány. Jestli to myslíte s bikingem alespoň trochu vážně, tak se raději poohlédněte po některé z vyšších sad.

V našem přehledu jste nenašly levná osazení kol, Alivio, Aceru, ale kdo má závodní ambice, ve výběru by měl sáhnout alespoň do základních řad Shimano Deore nebo ekvivalentu, Sram NX . Na levné osazení, které trh nabízí se podíváme někdy příště. 

Chcete mít přehled i o osazení silničních kol? Náš “Tahák do kapsy” pro milovnice galusek a úzkých plášťů najdete zde.

Autor: Kája Polívková, Petr Bureš

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková