Ghost Nirvana Tour SF Essential. Za málo peněz kolik muziky?

Další test biku za rozumný peníz, v zajímavém pojetí…

Ghost Nirvana Tour je novinkou v široké nabídce německého Ghostu. Čím má potenciálního majitele překvapit, když jde o pevný bike na hliníkovém rámu? Leccos prozradí náš test. Bike Nirvana Tour doplňuje jednoduše výběr, nebo naopak zamotá hlavu tomu, kdo přemýšlí s omezeným rozpočtem, jakého univerzála si pořídit. Do lehčích trailů, na bike touring….

Bike Ghost Nirvana Tour SF má tři modely, které mají stejný rám, ale liší se výbavou: Advanced, Universal a Essential.  A právě ten posledně jmenovaný, který je základním modelem řady jsme prověřily v našem testu. Bike je postaven na hliníkovém rámu, který je od pohledu bytelný, a má moderní geometrii pro účely, pro které je postaven – položenější vidlici, kratší zadní stavbu, horní rámová trubka má výrazný sloping.

Bovdeny  nejsou vedeny vnitřkem, ale Ghost přišel se zajímavým řešením pro tuto kategorii kol. Vše je schované pod krytem, který je upevněn na spodku široké rámové trubky. Kabeláž chrání, ale v případě problému je snadno dostupná pro opravu, respektive výměnu.

Když jsem zmiňovala univerzálnost kola, jeho využití pro trailové poježdění podpoří 120 mm zdvih, který zajišťuje vidlice od RockShoxu. A pro cestování je tu například dostatečně mohutná sedlová trubka, nebo návarky na zadní vzpěře, připravené pro upevnění nosiče.  

Ghost Nirvana Tour SF dává budoucímu majiteli na výběr mezi koly v rozměru 27,5“ nebo 29“. Náš test bike měl velká kola, na hliníkových ráfcích Rodi P 25 byly obuté dušové pláště WTB Ranger v šíři 2,3 palce se středně vysokým pravidelným vzorkem.

Osazení pro Nirvanu Essential je mixem Sramu a komponentů s logem vlastního brandu Ghost. Kliky ze sady NX, s jednopřevodníkem s 34 zuby. Kazeta NX s dvanácti rychlostmi v rozsahu 11-50. Brzdy z řady Sram Level se 180 mm kotouči.

Zajímavostí je sedlo značky Selle Italia, model Super Fit nabízí praktickou funkci-jeho šířku lze donastavit podle šířky sedacích kostí o zhruba 1 cm.

Bike Nirvana Tour SF Essential, stejně jako i vyšší modely je uni sex, výběr je od velikosti XS až po XL.
V každé řadě je i více barevných kombinací, vybírat je možné celkem z devíti barevných a komponentových variant.

Nirvana v terénu

Model Essentiall je tím základním v nabídce německé značky a jeho cena je necelých 30 tisíc. Ač hardtail, celkově je kolo laděné pro milovníky lehčích trailů, kde jezdec ocení velmi dobrou geometrii, díky které je kolo dobře ovladatelné, hravé. Nelze ale nevnímat to, že nejde o žádného drobečka, myšleno váhou. Velikost M, kterou jsme měly na test (14,4 kg), je doporučená výrobcem pro výšku od 172 cm.

Teoreticky mi mělo být kolo větší, ale přestože mi k spodnímu limitu nějaké ty centimetry chyběly, docela dobře jsem se na kole usadila, dokonce jsem si pro pohodlné šlapání lehce posunula sedlo dozadu. To nijak neubralo na pozitivním pocitu z povedené geometrie, jistoty ve vedení kola.

K tomu hrály do karet 720mm  široká řídítka , 50mm krátký představec i sklon vidlice (67,5 °). A výborně padnoucí gripy Production Privee, tak akorát měkké a polohovatelné v rozpětí od -1 ° do +1 °. Tuto jejich vlastnost jsem nevyužila, nicméně jejich vzor je pro dlaň i v negelové rukavici příjemný.

Taky jsem ale trochu bojovala. Nirvana je uni sex kolo, nicméně při jízdě jsem místy vnímala spíš naladění pro pány. Takový jednopřevodník s 34 zuby, v kombinaci s robustností kola v prudších stoupáních pořádně prověřil sílu v nohou. Ale vím, kde lze nějaké gramy ušetřit, třeba volbu bezdušových plášťů.

Brzdy Sram Level jsou častým komponentem v kategorii těch dostupnějších kol, takže jsem měla odpovídající očekávání na jejich účinost. Žádná divočina, ale spolehlivé ano. Jen brzdová páčka vyhovující spíš pořádné dospělácké ruce než té drobné ženské. 

Co těch 20mm zdvihu vidlice udělá, říkala jsem si v  rozbitém terénu. Společně s položenou vidlicí dávají kolu nečekanou jistotu v náročnějších pasážích. Pláště mají 2,3 palce, vzorek po šotolině pěkně jedoucí, kdo by pořizoval kolo převážně na dovádění na trailech, vyplatí se investovat a nasadit ještě o kousek širší rozměr s agresivnějším vzorkem. Průchodnost rámu i vidlice to umožňuje a bude tu prostor pohrát si s tlakem v pláštích a vydolovat z kola ještě víc.

Ale je tu ještě další bonus, kdy jezdec ocení na pohled odolný bike. To v případě, že čas od času bude chtít zapřáhnout dětský vozík typu Querido, nebo na Nirvanu naložit dalších 10 kilo cestovatelského nákladu a vyrazit vstříc dobrodružství. Můžete si být jisti , že ji to neublíží.

Základní model Nirvana Essential má cenovku stanovenou na 29 990 Kč. Komu padl do oka charakter řady Nirvana, může dle výše příhozu vybírat ve vyšších hladinách, ten nejlepší Advanced je za necelých 48 tisíc, kdy už ale dostáváte téměř ten nejlepší pohon od Shimana a spoustu dalšího z vyšší kategorie.

Podrobné info o dostupných modelech najdete na stránkách českého zastoupení.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková