Tahák do kapsy. Co je dobré vědět o geometrii kola

Úhly, milimetry, záhadné zkratky? Prozradíme, o co jde…

Geometrie kola – v každém testu, recenzi, katalogovém představení se jí věnuje hodně pozornosti. A tak se můžete dočíst, že sleduje moderní trend a bike má:  „delší rozvor, delší reach, kratší zadní stavbu, menší hlavový úhel, ofset vidlice ….“.

Že vám to vůbec nic neříká? Připravili jsme základní přehled i s šikovnými obrázky.

Geometrie kola je soubor jednotlivých rozměrů a je určující pro vlastností kola. Některé jsou základní a důležité, některé míň. Ale je to jak s jídlem…abyste udělali dobré jídlo, je potřeba tam dát všechny ingredience ale i ta špetka koření má velký podíl na celkovém dojmu z pokrmu. A u  geometrie kola je to vlastně stejné. Všechny centimetry, milimetry a stupně mají vliv na chování kola. Vliv na celkové vyladění a pocit z něj.

A zrovna tak jako se říká, že deset lidí je deset chutí, tak platí, že kolik bikerů, tak i tolik názorů na to, jestli je geometrie daného kola nejlepší, výborná, padne, ujde nebo nesedí. Je to dané tím, že každý jsme jinak rostlý, máme jinak dlouhé kosti, jiný poměr délky trupu vůči končetinám, jinak ohebnou páteř, a samozřejmě i jízdní styl a očekávání, jak by se nám na kole mělo jet.

Přesto vám všechny ty údaje mohou napovědět, jak se kolo asi bude v terénu chovat, jak bude hravé, nejisté či stabilní v rychlých sjezdech, ale také jaké má předpoklady ve stoupáních.

Z pohledu uživatele a výběru kola jsou důležité nejen jízdní vlastnosti, ale i velikost rámu. Označení pomocí písmen či čísel je pouze hrubě orientační, protože každý všichni výrobci označují stejně kola s více či méně rozdílnými rozměry. Z tohoto stereotypu vystoupil až letos Specialized s modelem Enduro.

Z pohledu určení velikost rámu jsou dominantně určující dva rozměry s tajemnými názvy REACH a STACK .

Samotné jízdní vlastnosti kola ovlivňuje nejvíce geometrie jeho přední části a délka řetězové vzpěry, někdy také nazývaná délkou zadní stavby.

Tím klíčovým parametrem pro přední kolo je tzv. STOPA. Právě proto je to ovšem údaj, který si výrobci často nechávají pro sebe. Stopu ale ovlivňují rozměry, které se už většinou dočtete a těmi jsou úhel hlavové trubky, offset a pochopitelně i průměr kola. Tak pojďme na to.

Hlavový úhel


Jak ukazují červené linky, jde o úhel, který tvoří vidlice a vodorovná podložka (zem). Tato hodnota doznala během několika let nepřehlédnutelné změny, úhel se začal zmenšovat.

Dříve byl u kol běžný údaj přes 70 °, v současnosti se hodnota zmenšuje, a to napříč kategoriemi horských kol. Pro xc se závodními geny není výjimkou, že mají 68.5°, u enduro kol pak běžně 66 a méně °.

Vlastnosti: když je na kole vzpřímená vidlice, tedy s vyšším hlavovým úhlem, kolo je živější, někdy může působit trochu nervózně, naopak položenější vidlice (menší úhel) zajistí, že kolo lépe drží přímý směr, lépe vede, ale je trochu línější pro rychle zatáčení. Aby to však nebylo tak jednoduché, do této hry vstupuje ještě  offset.

Offset


Jde o vzdálenost mezi osami sloupku vidlice a osou předního kola. Jde opět o hru milimetrů, která se točí kolem hodnoty 50.

Kola mohou mít stejný hlavový úhel, tedy položení vidlice, ale jeho vlastnosti ovlivňuje právě i offset.

Vlastnosti: offset slouží k ovlivnění stopy předního kola a ta je důležitá pro přímou stabilitu. Čím kratší stopa, tím točivější kolo, čím delší stopa, tím bude bike stabilnější. Stopu ovlivňuje sklon vidlice, velikost kol a pak právě offset.

Stopa


Stopa (někdy se udává označení trail) je rozměr, kterou na zemi (nebo podložce) vytvoří hlavový úhel a svislá přímka procházející středem náboje.

Stopa je vázaná na další parametr – offset. Čím větší offset, tím je menší stopa a opačně.

Vlastnosti: stopa má vliv (stejně jako další veličiny) na stabilitu i agilnost kola. Obecně platí, že větší stopa přinese kolu větší stabilitu v rychlosti, menší stopa schopnost snadno zatáčet.

Rozvor


Vodorovná vzdálenost mezi středy (osami) předního a zadního kola. Čím větší rám, tím vyšší číslo.

Vlastnost: obecně platí, že kratší rozvor mají hravější a obratnější biky, ale v rychlém sjezdu méně stabilní. Naopak biky s delším rozvorem ve vyšších rychlostech pěkně drží stopu, jsou stabilní. Opět vše ovlivňují i další parametry, hlavový úhel, délka zadní stavby.

Délka zadní stavby

Délka zadní stavby, resp. délka řetězové vzpěry je vzdálenost od středu k ose zadního kola. Jde o důležitý rozměr, který ovlivňuje jak celkový rozvor kola, tak samozřejmě jeho jízdní vlastnosti.

Vlastnosti: bike s krátkou zadní stavbou je hravější, koho baví zkoušet manuál, jízdu po zadním kole, půjde mu to snáz než s kolem, které má zadní stavbu naopak delší. U kol s delšími řetězovými vzpěrami pak přichází opět vlastnosti jako je stabilita, klidnější až trochu línější při zatáčení.  Důležitá pro jízdní vlastnosti kola je ale také kombinace délky zadní stavby se sedlovým úhlem, který určuje jak moc budete sedět nad zadním kolem.

Délka horní rámové trubky


Tenhle rozměr poutá hodně pozornosti v souvislosti s určením velikosti rámu. Protože tvar horní rámovky bývá různě prohnutý, se slopingem, přesná míra je definována jako vzdálenost od vrcholu hlavové trubky k bodu, kde by pomyslná přímka proťala sedlovou trubku.

Ale opět tu platí, že stejně dlouhá rámová trubka neznamená, že kola budou mít stejný reach.

Vlastnosti: obecně délka horní rámové trubky určuje vzdálenost od sedla k řídítkům, tedy jak natažený bude váš posed. Ale u moderních geometrií v kombinaci se strmým sedlovým úhlem platí většinou opačné pravidlo a to,  že posed může být naopak pohodlnější i při delší horní rámové trubce, protože výrazný sloping rámu a strmý sedlový úhel vás posunou více k řídítkům a především jízda do kopce tak bude stabilnější.

Stack


Stack zjednodušeně řečeno označuje výšku rámu. Je to vzdálenost mezi osou středu a horního konce hlavové trubky.

Vlastnosti: rozměr, který určuje výšku rámu, respektive napoví, jak vysoko budou řídítka a jak bude vypadat vaše pozice na kole. Tento údaj je často při volbě velikosti rámu podceňovaný, ale přitom patří k hlavním a jednoduše čitelným hodnotám určující jak pohodlný bude váš posed nebo postoj na kole.

Reach

 

Reach neboli dosah vystihuje délku rámu. Měří s v totožných bodech, jako stack, ale sledujeme tu délku mezi těmito body.

Vlastnosti: obecně reach ovlivňuje především ovladatelnost biku. Čím je delší, tím lépe a precizněji můžete měnit těžiště. Trendem poslední doby, aby se optimalizovaly jízdní vlastnosti kola, je reach prodlužovat a k tomu bike vybavit krátkým představcem. Ale stejně tak jsou zde hodně důležité i sedlový a hlavový úhel, protože právě ty pak určují charakter posedu na kole a jeho ovladatelnost. I opravdu dlouhý reach totiž může v kombinaci s třeba 76° sedlovým úhlem docílit velice pohodlný posed na kole a opačně. 

 

BB drop

 

Takhle zkratka (Bottom bracket drop) označuje, jak nízko je střed šlapání. Platí, že čím níž je střed, tím se na kole líp drží rovnováha. 



Je tu jedno ale…nejde dát střed příliš nízko, protože musí být prostor na otáčení klik. U celoodpružených kol se tu pak musí ještě nechat prostor na propružení. (kdo jezdí vysokozdvihový bike, určitě si občas v terénu škrtne pedálem o kámen).

Takže stejně jako středověcí alchymisté hledali kámen mudrců, tak dnešní výrobci kol neustále hledají ideální kompromis. A vy si při výběru kola nechte poradit od odborníků, ale hlavně vnímejte svůj pocit při testovací jízdě. Jak jsme psaly už na začátku, každý jsme jinak rostlí a ne všichni se přesně trefí do velikostních tabulek  výrobců kol.

Ilustrační foto: Specialized

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková