KROSS Earth 4.0 v testu. Ne obyčejné kolo.

Test biku od našich sousedů. Kategorie full, uni sex, my doplníme koeficient radosti a zábavy a dáváme 9 z 10

Bike, na kterém se proháněly taková jména jako je Jolana Neff, Maja Wloszczowska. A samozřejmě i náš olympionik Ondra Cink, který se mimochodem nechal slyšet, že jde o jeden z nejlepších fullů, na kterém kdy jel.

Podobně nadšená byla i naše nejlepší maratonkyně Janča Pichlíková. Té se podařilo na tomto modelu vyhrát i legendární a technicky velmi náročné Sudety. Pravda, oba mluvili o nejvyšším modelu z týmové edice Earth TE. Ale geny, ty si nese i náš testovaný model Kross Earth 4.0, který je v hierarchii hned pod týmovou limitkou.

Polský Kross svou modelovou řadu Earth jasně nastavil několik parametrů: maximální tuhost karbonového rámu, nekompromisní xc či maratonský rychlík, který má stovkový zdvih vidlice i zadního tlumení. A také možnost jedním „tahem“ (zamknutí duálního lockoutu) získat pevný bike, který letí s větrem o závod.

Rám má svůj charakteristický vzhled, z pohledu jezdce shora je horní rámová trubka u hlavy velmi mohutná, naopak v zadní části výrazně tenká. Má i výraznou profilaci. Navíc boční pohled prozrazuje pro Kross biky charakteristické zahnutí ve spojení se spodní rámovkou. Tento vjem podporuje i samotný design v těchto místech.

Vidlice se zdvihem 100mm je od Foxe, konkrétně model Performance 32. Co se zadního pružení týče, je tu zvolený spolehlivý systém svisle uloženého tlumiče, který dodal také Fox, systém pracuje na bázi jednočepu s přepákováním. Toť zjednodušený popis, kdo by potřeboval více technických detailů, odkaz je zde.

A hned jedním dechem dodáváme, že obojí se zamyká společně díky jednotnému lockoutu. Jedna páčka na levé straně řídítek volí, zda pod sebou máte fungujícího fulla nebo pevný bike. Skoro pevný, ale o tom až v jízdních pocitech.

Co se pohonu týče, Earth 4.0 je kompletně osazen sadou Sram GX Eagle. Převodník má 34 zubů a kazeta má rozpětí klasických 10–50 zubů. Brzdy tu jsou kotoučovky Sram Level TL s kotouči o průměrech 180/160 mm.

Zapletená kola jsou od DT Swiss, hliníkový model střední třídy X-1700. Nasazeny jsou pláště od Schwalbe – Racing Ray SnakeSkin 29″v šíři 2,25“.

Další komponenty jsou mixem vlastního brandu, ten najdete například na sedle, a také značky FSA. Ta dodala představec, řídítka. Zde doplním několik čísel: představce jsou v rozdílných délkách dle velikosti rámu, od 70 do 90mm. Řídítka patří k těm širším, jsou v rozměru 740mm.

Jízdní pocity

Miluju, když mi kolo sedne na první dobrou. Stačí nastavit výšku sedla, naladit pružení a jede se. Na testovacím okruhu mám několik technických míst, kam vždy zamířím…jsou to neměnné ukazatele, co naznačí jak se povedla geometrie i celkové vyladění kola. Earth se povedl. Tenhle dojem jsem měla hodně brzy. A to nebyly podmínky pro úvodní jízdu bůh ví jaké.První hodinu slušně pršelo, ale další dny už byly se slunečními paprsky, byť místy terén nesl stopy předchozích dešťů.

Earth neskrývá geny závodního stroje. Ale přesto první intenzivní dojem, který zanechá, je pohodlí. I stovkový zdvih v kombinaci s geometrií rámu a hlavně vyladěným zadním tlumičem tohle umí nabídnout. Což beru jako výbornou záležitost.

Ale stačí jeden pohyb (pravda, trochu silou, ale pravděpodobně se páčka časem ochodí), a pod nohama máte dravý pevný bike, který vás žene k výkonu. To mě na Earthu bavilo. Lehounké pohupování uzamčené zadní stavby bylo spíš viditelné než aby působilo rušivě a navíc toto nastavení chrání uložení tlumiče. Rozhodně to nekazilo vlastní jízdní dojem.  

Velmi pevný karbonový rám dělá radost všem, co jsou srdcem vrchaři. Samozřejmě, že dojem by šel ještě vylepšit a to výměnou samotných kol za nějaký lehčí karbonový pár…jenže tahle hra o gramy se logicky promítne do ceny. A to se v případě Earthu 4.0 podařilo udržet na hodně líbivé částce – 99 990 Kč.

Moderní geometrie pomáhá i v hravých pasážích a dává i jistotu při jízdě z kopce dolů. Měly jsme v testu velikost M, a i když jsem svou výškou na dolní hranici, vyhovoval mi natažený posed. Lehce přikrčené ruce, ohnutí záda, připravená k útoku.

Kolo se chová stabilně, jistotu ve vedení podpoří i širší řídítka. Pokud bych měla dávat kladné body, tak jeden navíc, nad rámec hodnocení, si Earth vysloužil, když mě nějednou podržel v smyku na blátě a v kamenech. Jak se říká, kolo si cestu najde, dala jsem mu důvěru, pustila brzdy a on nezklamal. 

Zpět do reality, s jakým kolem, osazením a za kolik peněz je, mi poslaly brzdy Sram Level LT. Ne snad, že by neposlouchaly, brzdný výkon v pořádku, ale mají pocitově tvrdší, hrubší chod.

Z přečteného textu je dost zřejmé, že na mě udělal Earth 4.0 jednoznačně příjemný dojem. Často povedená xc kola hodnotíme i tak, že jsou schopna se popasovat i s náročnými xc tratěmi světových pohárů. To je v tomto případě nošení dříví do lesa. S dobrým jezdcem dokáže svěťák i vyhrát!
Tedy je jasné, že Earth se polským inženýrům povedl, limitem, co vše z xc koktejlu zvládnete, budou nejspíš vaše schopnosti.

Samozřejmě, je možno pomýšlet při výběru Earthu i výš. Záleží na částce, kterou budete chtít v případě nákupu za nový bike dát, protože je tu týmová edice s lepším osazením, lepšími koly…a to už opravdu poletíte. To ale neznamená, že by 4.0 měla uniknout z vašeho hledáčku. Cenovka je pod 100 tisíc a to je zas o něco méně, než nabízí konkurence.

Podrobné info o dostupných modelech najdete na stránkách výrobce kross.pl.,

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková