Kross Esker 6.0. Ten nenápadný, co umí překvapit

Jeho kabát je nenápadný, jeho teritorium široké. Seznamte se s gravel bikem od Krosse…

Obliba gravel biku doma i ve světě roste. Tyhle „štěrkolety“ si našli zkrátka svou cílovou skupinu a tak většina velkých značek má i ve své nabídce alespoň jednoho zástupce této kategorie kol. Nebo celou modelovou řadu, tak jako najdete u polské značky Kross.

Off road kola dostaly název Esker a v nabídce jsou tři modely, Esker 2, 4 a 6. My jsme měly možnost otestovat nejvyšší z nich – Esker 6.0. A tady se hodí zmínit cenu, protože ta je u hliníkového modelu, jenž dostal do výbavy karbonovou vidlici velmi sympatických 36 990 Kč.

Dva jeho dostupnější „bráškové“ mají levnější výbavu a jejich cenovka je necelých 28, resp. 22 tisíc.

Ale zpátky k našemu zajímavě osazenému gravelu, u kterého se bez kompromisu dá říct, že poměr cena vs. výkon mile překvapí.

Hliníkový rám má pro Kross kola charakteristické prohnutí horní rámovky v přední části u hlavy. Spodní rámová trubka je zas poměrně robustní. I když není Esker primárně jako adventure gravel, rám je připraven pojmout dva bidony, najdete na mě také návarky na tři další nosiče i tři blatníky.

Zmínku zaslouží vedení všech lanek rámem s krytkou na spodní části středu. A pochvalu zaslouží i drobný, stále ne samozřejmý detail, v podobě ochranné fólie na zadní části rámu pod řetězem. Mile i překvapí to, že na rám se vztahuje doživotní záruka.

Ještě jeden postřeh k rámu, potěší a řadu cyklistických fajnšmerků upoutá provedení v černém matu. Pravda, trochu nevděčná kombinace pro ty, co chtějí mít své kolo neustále naleštěné, ale s využití kvalitní cyklo kosmetiky si s tím každý jistě poradí.

Osazení ostal Kross Esker od Shimana, konkrétně gravel sadu GRX, mix 400 a 600. Výjimku tvoří přesmykač, ten je dokonce z osmistovkové sady. Najdete tu dvoupřevodník, v rozsahu 11-46, a tácy s 46/36 zuby.

Při volbě ráfků padla volba na spolehlivou značku DT Swiss, Esker dostal odolný ráfek R500, na kterém jsou obuty pláště od WTB model Riddler v šíři 37mm. Ty mají četné postranní výstupky pro jistější jízdu v terénu, a naopak ve středu poměrně nízký vzorek, který zaručí slušné odvalování v hladším povrchu.

Další komponenty, jako je představec, sedlovka a také řídítka jsou hliníkové. Ty mají střední šíři: 44 cm s nepříliš výrazným spodním obloukem. Sedlo dodalo WTB, volba padla na univerzální model Volt Sport.

Jízdní dojmy. Jen si tak plout…terénem.

První dojem při osedlání téměř desetikilového „oře“ jsem čekala mnohem těžkopádnější. Jenže polský výrobce umí dodat svým kolům sportovní až závodní geny, a to se povedlo i u Eskera. Tedy, abychom to uvedly na pravou míru, nejde o gravel závoďáka. Ale jeho geometrie i volba plášťů prostě vyvolávají dojem velmi svižného kola. Šotolina nebo hladká hliněná stezka jsou přesným místem, kde si čapnete řídítka za spodní oblouky, získáte aerodynamickou pozici a letíte krajinou s pocitem, že právě pro tuhle jízdu byl Esker stvořen.

Kdo má v malíčku řazení a nevadí mu to, že kromě pastorků musí myslet i na volbu „velký-malý tác“, uvítá kombinaci převodů, která umožní snáze zdolat i strmější výšvih v terénu. Převod 36-46 dodá odvahu ve volbě trasy, i v kopcovitém profilu.

Co se týče jízdy v drncavějším terénu, karbonová vidlice se snaží něco pohltit, ale je nutné vzít na vědomí, že zkrátka jedete na pevném kole a lepší tlumení spíš pořešit volbou širších plášťů, než jsou od výrobce, Prostor v rámu to umožňuje.

Velkou pochvalu zaslouží hydraulické kotoučovky, které zvládnou plynule vše, přesně podle potřeby. Prověřeno za sucha i lehčím deštíku.

Za pochvalu stojí i zvolená omotávka Fízi:k Terra Microtex, příjemná pro ruce, s jemně tlumícím účinkem.

Kross Esker 6.0 nabídne dostatek zážitků nejen těm, co si zamilovali gravel biking a finance jim dovolí doplnit si svou bikovou stáj o další typ kola. Tenhle uni-gravel zvládne být dobrým společníkem i na cestování do práce, po městě, ale nezklame ani při nějakém dobrodružném putování. Stačí vybavit taškami a pro větší pohodlí širšími plášti.

Více informací o dostupnosti jednotlivých modelů najdete na stránkách výrobce nebo v odkazu na prodejny kol značky Kross.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková