Jarmila Machačová si střihla hodinovku, je novou českou rekordmankou!

Převod 52×15 a hodinu naplno dupat! Výsledek je sladký: přepisují se historické tabulky, je tu nový český rekord!

Jarmila Machačová překonala v pátek 18. září v motolské hale český rekord v hodinovce. Ten má nyní neuvěřitelnou hodnotu 43 km a 788 metru!

Byly to ale dvě dráhařky pražské Dukly Jarmila Machačová a juniorka Kristýna Burlová, které se postaraly o změnu historických tabulek, když na motolském velodromu zaznamenaly nové české rekordy v hodinovce a ve stíhací jízdě na 20 km.

Do souboje s časem se nejprve pustila talentovaná juniorka, svěřenkyně trenéra Lukáše Thuna. „Kiki“, jak přátelé pohledné závodnici říkají, dokázala délku 20 kilometrů absolvovat v čase 28:08:914 sekund, což je nový juniorský rekord České republiky.

Ihned po dojezdu Kristýny vstoupila na dráhu jedna z nejúspěšnějších českých cyklistek historie, Jarmila Machačová. Její úkol byl jasný, překonat letitý rekord v této královské disciplíně, který měl hodnotu 38,471km.

Přesně za 60 minut obkroužila úřadující mistryně republiky v silniční cyklistice úctyhodných 285 kol motolské dráhy, takže zápis nového českého rekordu je 43 kilometrů a 788 metrů!

Tady jsou dojmy čerstvé rekordmanky..

Jarmilo, na jakém stroji a s jakými převody jsi jela?

Jela jsem na střihačské koze zn. Pinarello s přením a zadním diskem. Jen jsme trochu upravili posed, dala jsem si o něco výš řídítka, než mám běžně na stíhačku. Převod jsem zvolila 52×15.

Kdy jsi se rozhodla, že zkusíš tuhle nesmírně náročnou disciplínu?

Nikdy jsem neměla v plánu hodinovku jet! Loni jsem se byla podívat v Motole, když jel Matyáš Janoš a říkala jsem si, že tohle nikdy nepojedu. Když je prostor na trénink, mám ráda časovku, ale tam přeci jen člověk nejede celou dobu ve stíhačském posedu a hlavně hodinu v kuse. Trenér juniorů Lukáš Thun má ale rád tyhle měřené věci a po juniorovi Janošovi měla jet letos v září pokus o rekord na 20km naše vynikající juniorka Kiki Burlová. A Lukáš mi říká, že už by měl konečně někdo překonat i ten letitý rekord na hodinovku, že by se to odjelo jeden den, tak ať počítám s 18. zářím. Tak jsem se šla zeptat mého trenéra Milana Kadlece, jestli to není vtip a nebyl 🙂 ….se na mě tak trochu domluvili. Tím že jezdím na dráze a rekord byl už z roku 1968 (Jana Králová, 38,471 km, tým Louny) tak se předpokládalo, že bych ho měla překonat.

Měla jsi prostor tomu věnovat nějaké speciální tréninky?

Největší obavy jsem  měla z toho vydržet ve stíhačském posedu. Po prvním testu na dráze jsem totiž v kuse nebyla schopna objet ani deset minut. Pak jsme dali výš řídítka a už to bylo lepší. Dala jsem si několik desetiminutových intervalů abychom zjistili, jakým tempem bych asi byla schopná jet. Na dráze v Motole jezdím od kadetek celý život, takže bylo fajn, že pojedu zrovna tady.

Jaká byla taktika a potkala tě během náročných 60 minut nějaká krize?

Asi jsem do toho šla zbytečně s většími obavami,  měla jsem z toho respekt. Začala jsem raději pomaleji a čekala co přijde. Už od začátku jsem ale věděla, že s rychlostí by problém být neměl. Po půlhodině jízdy, kdy se mi jelo pořád relativně dobře jsem zrychlila a věřila že už tu hodinu dám i kdyby přišla nějaká krize. Ta naštěstí nepřišla a jela jsem vyrovnaně až do konce, kdy jsem ještě trochu zrychlila. Ten konec byl už hodně o morálce, přeci jen to bylo nakonec 285 kol (původní rekord byl 251 kol), kdy člověk viděl jen černou a červenou čáru. Až po dojezdu pak přišla bolest nohou z té stíhačské pozice a velké vyčerpání. Sama bych se k něčemu takovému neodhodlala a chtěla bych Lukášovi i Kadlinymu poděkovat za to, že mě k tomu přemluvili. Nechci říkat, že už ji nikdy nepojedu znovu :-D, ale v dohledné době se k tomu určitě nechystám, i když přiznávám že je to samozřejmě výzva to jet ještě rychleji.

Máš tedy po domácím titulu na silnici další parádní výsledek, co tě čeká za další závody?

Chystám se na Mistrovství světa na silnici a v listopadu mistrovství Evropy na dráze.

Tak ať se daří a vše vyjde na 100%!

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková