Reklama

Jde to i jinak-díl 14. Podzimní mlsání s vlašskými ořechy

Tři oříšky nikoliv pr Popelku, ale pro vaše pevné zdraví. A navrch pravidlo našich babiček „Jedno jablíčko denně, o lékaře méně“. Tím jsme prozradily tajemství dnešního receptu…

Reklama

Naučíme-li se využívat nutričně bohaté plody, které mají navíc v české zemi dlouholetou tradici, naše tělo nás jistě odmění pevným zdravím. Zapomeňte nyní na mango či banány a co nejvíce konzumujte podzimní sklizeň jablek, hrušek či švestek a vlašských ořechů z českých sadů.

Už naše babičky s oblibou říkávaly: „Jedno jablko denně, o lékaře méně.“ Ve vlašském ořechu zase najdeme silnou koncentraci zdraví prospěšných látek, jako jsou například omega 3, které můžou pomoci připravit tělo proti fatální reakci organizmu po infekci koronavirem. Co dokážou a pro koho jsou vlašské ořechy vhodné? Dočtete se dnes spolu s receptem na opravdu zdravý podzimní dezert!

Vlašské ořechy – kde se vzaly a čím pomáhají?

Vlašské ořechy lidé jedli už před více než osmi tisíci lety a později se pěstovaly i na známých visutých zahradách v Babylonu. Jsou jádrem plodu velkého stromu – ořešáku královského. V evropské tradici je vlašský ořech považován nejen za lahůdku, ale i za léčebnou potravinu. Kromě jader se léčebně využívají i listy a oplodí. Ořešáků existuje několik druhů a i jádra se liší podle barvy od světlé až po úplně tmavé.

 Proč by neměly chybět v našem jídelníčku?

  • jsou vynikajícím zdrojem omega 3 mastných kyselin (1/4 hrnku ořechů obsahuje 91 % DDD).
  • jsou výborným zdrojem manganu, draslíku, selenu, hořčíku, železa, zinku a kyseliny listové.
  • dále obsahují vitamíny E a B, antioxidanty, vlákninu a vysoký obsah aminokyseliny argininu.
  • obsahují i kyselinu ellagovou důležitou pro imunitu a hormon melatonin pro dobrý spánek.


Vlašské ořechy jsou nejen dobrou pochutinou (pro někoho mlskou), ale také se mohou pochlubit slušným seznamem prospěšnosti našemu tělu.  

  • snižují srážlivost krve, zlepšují prokrvení v cévách, regulují krevní tlak, zabraňují kornatění tepen a přispívají k jejich pružnosti, snižují cholesterol.
  • považují se za ideální výživu pro mozek díky vysokému obsahuj omega 3, které výborně vyživují nervovou soustavu a také zlepšují soustředění a paměť.
  • na mnoho mužů působí jako afrodisiakum díky obsaženému argininu, který působí na pružnost tepen.
  • posilují i kvalitu kůže, nehtů, vlasů a večer před spaním pomůže hrst ořechů navodit dobrý spánek.

Použití v kuchyni a jejich správné skladování

V české tradiční kuchyni se vařily tzv. ořechové kaše s medem, které se připravovaly nejčastěji z vlašských ořechů. Nezapomínejte ořechy sypat alespoň na listové saláty, v kombinaci s kozím sýrem jsou fantastické. Pokud jste vyčerpaní, dejte si je samotné společně s medem. Dají se skvěle umlít a používat pro děti například do nepečených kuliček se sušeným ovocem a medem. Přidávejte je, umleté či neumleté, co nejčastěji do jakýkoliv těst a dezertů.

Správné vysušení je důležité stejně jako způsob uskladnění. Doma je ideální je nechat vyschnout samovolně, volně vložené ve větratelné nádobě nebo na slunci. Dobré vysušení je zárukou, že ořechy nebudou napadeny plísněmi. Po vysušení by se měly ořechy ve skořápce umístit na suché, chladné a větrané místo. Vyloupaná jádra je nutné držet v chladu, ideálně ve vzduchotěsné nádobě. V ledničce vydrží cca 4-6 měsíců, v mrazničce až rok. Konzervují se i nakládáním do medu, kdy je ideální promíchat 1 kg jader a 1 kg medu.

Tip DNK: ořechy se skladují buď usušené v tvrdé slupce, nebo vyloupané. Vlašské ořechy rychle žluknou, protože obsahují mnoho tuku. Žluklé ořechy mají hořkou pachuť a nejenže ztrácejí léčebné vlastnosti, ale mohou našemu organizmu uškodit. Zdravé ořechy mají být sladké, bez jakékoli ostré, hořké vůně nebo chutě i bez černých skvrn či pavučinek.

Podzimní recept: Pečená jablíčka s ořechovou nádivkou


Suroviny:

  • větší jablka (podle počtu strávníků)
  • mleté vlašské ořechy
  • skořice
  • máslo
  • med

Předehřejeme troubu na 200° C. Z jablek vyřízneme jádřinec a narovnáme je do pekáče vyloženým pečícím papírem. Připravit ořechovou nádivku je snadné: smíchejte namleté ořechy s trochou skořice. Do každého otvoru napěchujeme tuto směs a navrch přidáme oříšek másla. Pečeme zhruba 30 minut na 200° C. Lehce vychladlá jablka podáváme s medem. Uvidíte, že budou všem chutnat a vás zahřeje pocit, že jste naservírovaly zdravý recept!

 

 

Bára Bubílková