Čas trenažerů přichází, pojede se i mistrovství světa!

Jaké jsou nejoblíbenější virtuální aplikace? A jak se (ne)můžete zúčastnit historicky prvního mistrovství světa ve virtuální cyklistice?

S nástupem sychravého počasí je trénink venku jen pro ty odolné. Jenže natrénovanou kondici z léta nechce nikdo ztratit a tak přichází na řadu, vedle dalších funkčních tréninků, jízda na trenažeru. A díky virtuálním programům už zdaleka nejde o nudné trápení, kdy koukáte do zdi, v lepším případě za doprovodu hudby. Stačí mít lepší cyklotrenažer, který se umí propojit s počítačem, notebookem, tabletem nebo televizí. A vybrat si některou z dostupných virtuálních aplikací a zábava může začít!

Zwift, Rouvy, Tacx a další

Je libo okruh v Central parku nebo zdolání některého z věhlasných vrcholů, třeba Stelvio? Možností tréninku je opravdu spousta, od „sólo“ jízdy s vlastními intervaly až po společný závod. Záleží, jakou aplikaci (platformu) si zvolíte…

Asi nejznámější a ve světě nejrozšířenější je Zwift. Oblibu si získal zejména díky krásnému grafickému zpracování a možnostem propojení s dalšími uživateli. Virtuálnímu světu jménem Watopia propadne cyklista velmi snadno. Můžete soutěžit, zapojit se do Tour de Watopia, můžete chatovat s lidmi z celého světa, kteří právě teď vyrazily na trénink.  

Další úspěšnou a velmi oblíbenou aplikací je Rouvy, za kterou, jak pravděpodobně víte, stojí čeští tvůrci z Vimperka. Jejím velkým bonusem je, že oproti Zwiftu, který využívá počítačově ztvárněné prostředí, Rouvy používá přímo video záznam samotné trasy, kam jezdce přidá v 3D animované podobě. Takto si můžete zatrénovat na více než 2500 trasách z celého světa.

Mezi virtuální aplikace, zaměřené na systematický trénink patří např. Tacx nebo FulGaz.

Platoforma Tacx, kterou mimochodem využívají k tréninku WordTour týmy jako je Astana nebo Jumbo Visma vám připraví strukturovaný trénink, připravený skutečnými profesionály, analyzuje data, exportuje je do vaší Strava aplikace.

FulGaz je australská značka a nabízí více než 2 000 hodin vysoce kvalitního obsahu. Zakládá si na kvalitních videích z nejznámějších cyklistických tras po celém světě.

Každá zábava něco stojí, stejně tak vývoj i nutný upgrade, takže aplikace jsou samozřejmě zpoplatněny. Předplatné se liší, ale počítejte s investicí od cca 320 Kč za měsíc. Ale například Rouvy má tzv. Family sharing, kdy na jednu licenci mohou jezdit ještě další dva členové rodiny. Dobrou zprávou je, že většina aplikací má také bezplatnou zkušební verzi.

Historický první mistrovství světa ve virtuální cyklistice se pojede v prosinci


To, že virtuální svět je bodem zájmu i profesionální sféry potvrzuje i konání Mistrovství světa ve virtuální cyklistice, které bude pod hlavičkou UCI.

Oficiální název je Mistrovství světa eSportů na Zwiftu, čímž se upřesňuje jakou platformu budou závodníci používat.

Závodit se bude v rámci Zwiftu ve virtuálním online prostředí Watopia, kde se pojede obrácený okruh Figure 8 s cílem na vrcholu stoupání KOM Forward. Tolik pro znalce prostředí.

 Muži i ženy pojedou stejnou trať, která bude měřit 50 km a závodníci při ní nastoupají 483 m. Vítězové si pak odvezou historicky první mistrovské eSports tituly a obléknou se do zbrusu nově nadesignovaných duhových dresů, které má UCI představit již brzy veřejnosti.

Ohledně pravidel se ujasnilo také to, jak bude zajištěn férový souboj závodníků tak, aby nedocházelo k rozdílným přepočtům výkonu v rámci různých trenažerů, které se pro virtuální tréninky dnes používají. UCI proto uzavřelo dohodu o partnerství s firmou Tacx (resp.  Garmin, která tohoto výrobce trenažérů koupila v loňském roce).

 Pro první ročník šampionátu je stanoveno, že budou všichni jeho účastníci používat aktuální nejvyšší model trenažéru Tacx NEO 2T Smart. Díky tomu by mělo být zaručeno, že budou mít všichni závodníci zaručeny stejné podmínky pro svůj výkon.

Prezident UCI David Lappartient říká: “Je nám velkým potěšením, že jsme schopni potvrdit plány týkající se prvního mistrovství světa UCI ve virtuální cyklistice. Tento rok byl pro všechny určitě náročný, ale nyní se vracíme k tomu, abychom si užívali závodění a máme tu nové mistrovství světa UCI, na které se můžeme těšit. Virtuální závody byly v období, kdy nemohly cyklistické soutěže probíhat, nesmírně populární. Opravdu věřím v potenciál eSportů, které pomohou zvýšit účast v našem odvětví. Toto je historický okamžik.”

Kdo na start?

I tento závod bude mít svá „nominační“ pravidla. UCI přidělilo kvóty pro jednotlivé členské země podle několika kritérií. Patří mezi ně jednak pořadí v silničním rankingu UCI, ale také počet registrovaných jezdců v rámci platformy Zwift. Na základě toho UCI určila kvóty pro počty nasazených závodníků z jednotlivých zemí. Seznam v tuto chvíli obsahuje 20 zemí pro závod mužů (Itálie, Belgie, Francie, Nizozemsko, Austrálie, Španělsko, USA, Velké Británie, Německo, Švýcarsko, Kanada, Dánsko, Polsko, Rakousko, Kolumbie, Nový Zéland, Jižní Afrika, Norsko, Irsko, Japonsko) a 13 zemí pro závod žen (Nizozemsko, Itálie, Austrálie, Francie, USA, Německo, Belgie, Velká Británie, Polsko, Kanada, Nový Zéland, Jižní Afrika, Japonsko).

UCI bude nominovat ještě individuálně závodníky z dalších zemí mimo seznam.

Takže, kdo má aplikaci i předepsaný model Tacx trenažeru, může si pro porovnání s těmi nejlepšími „střihnout“ mistrovskou jízdu.

Zdroj: UCI.ch

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková