Kellys SOOT 90. Povedený ultra univerzál, vlajková loď v sekci gravel

Překvapí tě na silnici, spolehlivě poveze při bikepackingu. A brečet nebude ani tvoje peněženka…

Slovenská značka Kellys nabízí své gravely už čtvrtým rokem. Zpočátku nabízela dostupnější hliníkové modely modely, s cílem udržet co nejnižší cenu a k tomu vždy něco ve vyšší výbavě, ale stále na hliníku.  Nyní se chlubí (a nutno dodat, že oprávněně) vlajkovou lodí své gravel flotily, kterou je model SOOT 90. Karbonový rám, špičkové gravel komponenty. A k tomu opravdu hodně sympatická cena. Jak vypadá a jak se na něm jezdí? Měly jsme možnost otestovat….

Kellys Soot 90 má karbonový rám, u kterého je viditelné jemné prohnutí horní rámové trubky před napojením na hlavovku. Vzpěry zadní stavby jsou nasazené na sedlovou trubku o pár centimetrů níž, než je průsečík napojení horní rámovky, což má za následek zvýšení komfortu při jízdě po nerovnostech. V kombinaci s dalšími parametry, jako je úhel hlavy (až 71 °) či kratší zadní stavba a také karbonovou vidlicí, tu máme moderní gravel bike, který nabídne pohodlí i příjemné jízdní vlastnosti.

Design sází na jednoduchost: černý lesk s decentním šedivým logem tvoří příjemný celek. Ten ale oživuje několik zajímavých grafických prvků, různě rozmístěných na rámu. Dominující je detail na nejširším místě horní rámové trubky, který vystihuje zážitky, jenž vám Soot může nabídnout.  Čistý dojem podtrhává vnitřní vedení bovdenů.

Soot 90 je osazen speciální gravel sadou vyšší řady od Shimana GRX 600, pro hydraulické brzdy byl zvolen model ze sady RX400, kdy jejich sílu podpoří 160mm brzdové kotouče.
Moderní trend jednopřevodníku (1×11) tu není ale dogma, rám je připraven na montáž přesmykače, pokud si majitel/ka bude přát pro své jízdy rozmanitější a jemněji odstupňované převody.

Na zapletených kolech s logem DT SWISS G 540 jsou obuty často používané gravel pláště Schwalbe G-One Allround se specifickým vzorkem, který krásně odvaluje. Zvolená je šíře 38mm, ale dostatek prostoru v rámu umožní nasadit i širší modely.

Další komponenty Další komponenty jsou vlastního brandu, s logem KLS najdete řídítka, představec, ale třeba i sedlo, které má svůj osobitý tvar a je třeba si na něj zvyknout. 

Jízdní dojmy

Dva roky nazpět jsme měly v testu tehdy nejvyšší, ale hliníkový model. Tohle byla jiná raketa. Hned od prvních kilometrů se mi v hlavě mihla myšlenka: to mám na sklonku zimy takovou formu? Odpověď prozradím hned, ne, ten super pocit nebyl mnou (byla jsem po nemoci), ale tenhle gravel byl zkrátka výborný! Sportovní, ale zároveň pohodlný posez mi vyloženě padnul do ruky. Jízdní pocit-kolo je rychlé. Rám je konstrukčně řešen tak, aby jeho pevnost byla i pro výrazně urostlejší chlapy, takže vnímám, jak při akceleraci vystřelí dopředu.

Jeho vedení po hladkých hliněných cestách, které se různě klikatí je zábavné, kolo je hravé, živé. Až bych ho klidně srovnala s pocity, kdy jedete na cyklokrosovém speciálu, který má agresivnější geometrii, přizpůsobenou pro neustálé nástupy.

Gravel Soot 90 se blýskl i na silnici. Pomohl tomu vyladěný tlak v pláštích a opět se dostavil pocit, že gravel vybízí k tomu, aby jezdec spíš uháněl, než jel nějakou loudavou kochačku. Pláště Schwalbe s jemným a výborně se odvalujícím vzorkem tenhle dojem podtrhnou.

Tím samozřejmě nezatracuji možnost zkrátka a jednoduše zvolnit. Ale právě ten prožitek z rychlosti mě přesvědčil, že Soot 90 může být hodně zajímavou volbou pro ty, co ve svém výběru klasickou silničku nemají, a přesto jejich trasy často vedou i po asfaltových cestách.

Pro dámskou ruku je dobrá volba i osazení sadou GRX, páčky této sady padnou výborně do ruky, možná ještě líp než silniční Ultegry.

Tím jsem ale nastínila jen první část předností karbonového Soota 90. Nejen grafické prvky na rámu, ale také tři možnosti uchycení pro košík, příprava na blatník i zadní nosič – to vše prozrazuje, že výrobce vytvořil univerzála, který má potenciál i pro tolik oblíbený bikepacking. Možnost nasadit ještě širší pláště v kombinaci s karbonovým rámem a vidlicí, to už musí být nějaké pohodlí. A co nepojme nosič, můžete uschovat do samonosných brašen, které má slovenský Kellys také v nabídce.

Ještě postřeh na závěr: pro svou výšku 173cm jsem vnímala velikost M jako hraniční, pokud bych si kolo kupovala, vyzkoušela bych si i větší velikost. V nabídce jsou velikosti S, M a končí se Lkem, takže jezdci vyšších postav by jistě apelovali za postavení tohoto povedeného Soota i na XL rámu.

V úvodu testu jsme naznačovali zajímavou cenovku za karbonového gravela, ta je krásných 54 990 Kč. Pro konkurenci vysoko nastavená laťka.  

Další informace od výrobce a přehled prodejců najdete na stránkách www.kellysbike.com

 

Katka Polívková