Reklama

Čas na regeneraci těla i duše. Jak a kde vytěžit maximum?

Pochod v horách, půl hodina ve vířivce nebo 180 vteřin v kryokomoře? Počítá se vše….

Reklama

Konec závodní sezony (bajkové a silniční) se pomalu, ale jistě blíží do finiše. Letošní rok byl zejména ze začátku výrazně ovlivněn pandemickou situací, díky níž se závodní kalendář plně rozběhl koncem května. O to náročnější a nabitý byl cyklistický program až do pozdních podzimních měsíců. 

Pokud neřešíme aktuálně běžící sezonu krosovou, vstupujeme do období přechodného, a tedy časového úseku vhodného pro odpočinek těla i duše, změnu pohybových stereotypů a zároveň do období ideálního pro vytvoření zdravého jádra pro měsíce následující.

Přemýšlíte, jak využít tohoto období efektivně a smysluplně a ještě zvládnout péči o sportem unavené tělo? V prvé řadě je třeba si definovat, zdali patříme k jedincům preferujícím spíše pasivní nebo aktivní odpočinek (nebo jste pro kombinaci obojího).

Pasivně či aktivně? Dobré je obojí. Odpočívejte a změňte pohybové stereotypy

Jste-li tím, kdo po skončení sezony nechce kolo ani sportování na nějakou dobu vidět, je zbytečné tlačit na hranu. Variantou pro vás může být čistě relaxační pobyt, kde vypne hlava i tělo. Knížka v kombinaci s regeneračními procedurami v rámci hotelového wellness může být přesně to, oč si tělo žádá.

Pro jedince aktivní se nabízí pestrá škála sportovních či outdoorových aktivit, které buď nejsou v sezoně vhodné, anebo na ně jednoduše není prostor. Můžeme se bavit o kombinaci turistiky, běhání, či plavání doplněnou o regenerační a wellness aktivity/procedury.

Období října přímo vybízí k procházkám či túrám po horách. Příroda hraje všemi barvami a s trochou štěstí nás potěší i relativně příjemné venkovní teploty. Pokud přidáte k chůzi i hůlky, krásně zapojíte celé tělo. Turistika nic nestojí, je dostupná opravdu všem. 

Destinaci zvolte dle svých preferencí, možností je opravdu přehršel. Pokud vyberete přímo wellness pobyt, budete mít většinou vstup do wellness již v ceně a volitelné procedury za příplatek.


Tip DNK:
Jak vybrat ideální destinaci v kombinaci s vhodným wellness? Mezi nejlepší lázeňsky orientované internetové vyhledavače patří: spa.cz  nebo spa-wellness-travel.com/cz

 

Když je čas proti nám

Nemáte dovolenou, nebo si jednoduše nemůžete dovolit odjet od rodiny? Ani tohle by neměl být důvod k tomu, abyste ošidila své tělo o regeneraci. 

Stačí tedy, když si vyhradíte v týdnu pár hodin pro sebe. A tak, jak si plánujete trénink či vyjížďky (dva dny v týdnu?), věnujete tento čas regeneračním/relaxačním aktivitám. Vydržte alespoň 2-3 týdny! Takové malé „soustředění“. 

Možností je vskutku nepřeberné množství. Mezi nejdostupnější druhy terapií/procedur, které vás budou stát jen pár hodin času patří:

  • hydroterapie (vodoléčba),
  • termoterapie (terapie teplem/chladem),
  • masáže (zdravotní, regenerační, relaxační, sportovně rekondiční..)

Podívejme se podrobněji na nejdostupnější terapie/lázeňské procedury. Jejich množství je nepřeberné, vybere si opravdu každý.

Hydroterapie (vodoléčba)


Hydroterapie patří k nejužívanějším regeneračním a léčebným metodám u sportovců. Jedná se o procedury, které využívají blahodárný vliv vody na tělo i mysl zároveň. Mezi ty nejznámější a oblíbené procedury patří vířivá lázeň, parní lázeň, perličková koupel, minerální koupel, uhličitá koupel, ale také podvodní masáž či Kneippův chodník (skládá se ze dvou menších bazénků teplé a studené vody s oblázky na dně), skotské střiky a další…

Pozitivní účinky vodoléčby jsou patrné zejména na krevní oběh, dýchací systém, nervový systém, žlázy s vnitřní sekrecí, kůži i svalovou soustavu. Cenová relace se liší dle jednotlivých lázeňských zařízeních a druhů procedur. Nicméně patří k cenově dostupným, jak se říká: „za málo peněz hodně muziky“.

b
Saunování


Saunování jsme se věnovaly v našem šestidílném seriálu.  Tak jen ve stručnosti zopakujeme to nejdůležitější. Mezi nejznámější variantu patří sauna finská (klasická suchá). Teplota v sauně se pohybuje nejčastěji v rozmezí od 60 do 120 °C. K saunování však nepatří jen pouhé prohřívání těla, ale je spojené také s prudkým ochlazením. Právě ta změna teplot má na organismus velice pozitivní vliv. 

Návštěva sauny nemá pouze relaxační efekt, ale působí rovněž preventivně a posiluje přirozenou obranyschopnost organismu. Saunování se stalo velmi moderní formou relaxace, i proto je výběr velmi bohatý, od zařízení čistě privátního, přes střední studia např. při sportovních centrech až po saunové ráje, kde není potřeba žádné rezervace.

Kryoterapie

Mezi trend současnosti patří kryoterapie (léčba chladem). Působením chladu dochází nejdříve ke stažení cév a ke zpomalení látkové výměny, následně se dostavuje stav opačný, cévy se roztáhnou až čtyřnásobně, díky čemuž se zlepšuje prokrvení tkáně. Ta v důsledku rychleji regeneruje, zrychluje se metabolismus, a tím pádem je z těla vylučováno mnoho škodlivých a odpadních látek.

Kryoterapii můžeme užít jak v podobě lokální, tak i celkové. Výhodou lokální terapie je možnost jejího přesného zacílení na postižené místo. K tomu se nejčastěji využívá proud ochlazeného vzduchu, chladivé polštářky, gely nebo spreje. Při celkové kryoterapii vstupujete naopak do kryokomory neboli kryosauny, a to nejlépe v lehkém sportovním oděvu, s rouškou přes ústa a speciální obuvi.

Před samotným vstupem absolvujete několikaminutový pobyt v předkomoře, teprve poté můžete pokračovat do hlavní komory. V té je již podstatně chladněji, teplota se pohybuje od -150 °C do -110 °C. Nemusíte mít žádné obavy, komora je zbavena veškeré vlhkosti, dochází pouze k ochlazení povrchu těla, vnitřní teplota se nemění. V hlavní komoře pak strávíte 2-3 minuty. 
b

Masáže

Masáž spadá do terapie fyzikální (působení mechanické síly). Jedná se o systematicky prováděné doteky, které přinášejí úlevu, navozují pocity pohody a také posilují zdraví. Existuje celá řada masáží a masážních technik. Masáž může mít na člověka buď stimulující nebo sedativní účinky.

Stimulující masáže jsou vhodné primárně před výkonem pro aktivizaci organismu pro výkon. Opakem jsou masáže určené pro relaxaci, uvolnění psychického napětí, odstranění napětí příliš stažených svalů, uvolnění křečovitě stažených svalů, zmírnění a odstranění či eliminaci bolestí či nespavosti.

Vybírat můžeme z masáží sportovních, regeneračně rekondičních, zdravotních, rehabilitačních, aromaterapeutických, čínských, thajských či havajských….

Ve zkratce jsme vám nastínili dostupné možnosti, jak potěšit tělo i duši, zregenerovat a dočerpat potřebnou energii. Myslete na své zdraví (fyzické i psychické), investujte do něj a nechte se tak trochu rozmazlovat. 

Autor: Zuzka Skalická

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková