Reklama

Příběh čelovek LUCIFER

Na návštěvě v dílně, kde díky hodně šikovným českým ručičkám ( a velkému nadšení i nasazení) vznikají nejlepší čelovky na světě!

Reklama

Jméno Lucifer má vícero významů, ale k našemu dnešnímu tématu se hodí toto vysvětlení. Jméno pochází z latinského „Lux“ (světlo) a „fero“ (nesu), tedy doslova „Světlonoš“. Pro čelovky, které pochází z české dílny a putují do (téměř) celého světa je to trefný název, co říkáte?

Přijali jsme pozvání od zakladatele a tvůrce značky a hlavně pohodového chlapíka do jeho dílny, kde jsme si o historii a všech radostech i strastích, které podnikání přineslo, popovídali. Naším průvodcem byl Ing. Petr Dvořák, milovník outdoor sportu, od běhu, mtbo, přes triatlon, orientační běh či survivaly, zcela logicky, bez ohledu na denní či noční dobu. Důvod k vybudování vlastní značky vzešel z obyčejné potřeby: mít pro své aktivity spolehlivou a výkonnou čelovku.

Petře, když se vrátíme na začátek, kdy ti na cestu zasvítila tvoje první čelovka?

„Čelovky vznikly už dávno, asi to bude teď už 11-12 let dozadu, kdy jsem si pro sebe a svoje vlastní závodní potřeby vyvíjel čelovku. Nemám žádné strojní/elektro vzdělání, mám vystudované informační systémy a technologie na VŠE, takže to trvalo pár let. Věřil jsem a stále věřím v to, že co člověk opravdu chce, tak to dokáže, když bude trpělivý.

Pár let jsem tedy doma po večerech po práci rozvíjel čelovku od prvních jednoduchých návrhů až po složitější a když už jsem měl v ruce plně funkční prototypy, tak jsem v roce 2014 začal uvažovat o tom, že bych se tím mohl živit.“

Ty ses věnoval velmi zajímavé i finančně dobře ohodnocené práci, tvořil jsi pro filmové trikové studio  3D animace. Bylo to dlouhé rozhodování?

„Věděl jsem, že to nejde dělat dál po večerech při jiné práci, tak jsem dal výpověď, koupil CNC frézku, pronajal si „garáž“ v Mlýnské na Praze 6, natočil video a spustil crowdfundingovou kampaň. Ta kampaň byla neúspěšná, ale věřil jsem, že by to mohlo fungovat.

Samozřejmě na začátku jsem byl trošku naivní, plný optimismu, energie, nadšení, nepřipouštěl si možné komplikace atp. Do podnikání jsem vrazil všechny svoje úspory a na přelomu roku 2014/2015 dodal lidem první M čelovky. Pustil jsem se do toho sám a pracoval jsem pár let opravdu usilovně, abych byl schopen ročně těch 200-250 čelovek vyrobit a prodat. 

Bylo to hodně přesčasů i hodně stresů, trošku trpěly osobní vztahy. Obzvlášť kruté to bylo vždy před Vánoci, kdy je největší sezóna, já nestíhal vyrábět, do toho neměl čas ani koupit dárky nebo odnést zásilky na poštu. Samozřejmě měl jsem velkou snahu uspokojit co nejvíce zákazníků, protože přes léto, kdy je celý den vidět, tak nikdo takovou čelovku neshání.“

Začátky....

Kdy přišel tedy moment, který tě ubezpečil, že to byla dobrá volba?

 „Finančně to první roky vycházelo dost bídně, čelovky jsem začínal prodávat za 2300kč a každý další rok jsem při účetnictví trochu poplakal, a to i když jsem každý další rok vždy prodal více a více čelovek. A to jsem musel nutně zvýšit i cenu, protože jinak bych asi zkrachoval. Cena se zvyšovala postupně s každou další generací modelu, ale významně s tím vyrostla i kvalita, užitné vlastnosti a vše okolo. Postupně jsem se dostával do podvědomí lidí, zákazníci si předávali pozitivní hodnocení mezi sebou a tak to funguje doteď bez větších investic do marketingu. 

Je asi těžké ti stručně sdělit, co všechno to obnášelo dostat se do nynějšího stavu.

Teď už jsme pár let přestěhování ve větších prostorech, už se sem ani nebojím nikoho dovnitř pozvat. Pamatuji si před mnoha lety, kdy se v Mlýnské u mě zastavil Michal Šlesingr pro čelovku a raději jsem mu jí donesl k bráně areálu, než aby viděl, jak je vyrábím v „garáži“ na pár metrech čtverečních.

...a současnost

V tuhle chvíli už na práci nejsi sám a tvoje nabídka se rozrostla na 7 modelů. Kde všude už tvoje Luciferky zasvítily?

Ano, nyní děláme čelovky už ve 3 lidech a i prodáváme každým rokem více čelovek, loni o 40% což beru jako velký úspěch. Letos chceme prodat 1000 čelovek, to je taková velká meta. Máme dohromady už 7 modelů čelovek, nejprodávanější jsou S2X, M6 a L+. Naše čelovky má spousta orientačních běžců, musherů, bikerů, běžců i závodníků v závodech 24h. Prodáváme do celého světa, už jsme dodali čelovky i na Aljašku, ale naprostá většina je pořád do ČR.

LUCIFERky – 100% české

Při našem rozhovoru jsme se nejen podívaly do výroby, ale také vybraly dva modely k testu – ty přijdou do redakce po nočním lyžařském závodě Bedřichovském Night Light maratonu, kam se všechny testovací vzorky rozpůjčovaly.

Co za postřehy jsme si zatím stačily z dílny odnést? Kromě krásného příběhu, který je potvrzuje rčení o „zlatých českých ručičkách“ třeba i to, že téměř 100% komponentů na čelovkách je od českých dodavatelů.

Hliníkové díly obrábí kluci sami a eloxují v Rokytnici nad Jizerou. Všechny plastové díly se lisují v Brandýse nad Labem a v Mladecku. Popruhy se šijí z pruženek vyrobených v Hrádku nad Nisou, plošné spoje pro Lucifer vyrábí v Běchovicích, osazují v Jičíně. Sáčky na hotové čelovky šijí v Děčíně. Konektory se sice vozí od výrobce z USA, ale dokončují a zalisovávají v dílně v Dolních Chabrech.  

I proto mohou v dílně Lucifer reagovat na specifické požadavky zákazníků. Jeden takový Petr zmiňuje: „Naším zákazníkem je silně věřící pán, tomu jsme připravily dvě čelovky, které ale musely být vybaveny popruhy bez našeho loga.

Jak už bylo zmíněno v rozhovoru, Lucifer nabízí 7 modelů čelovek. Mezi nejprodávanější patří dva: M6 a L+. 

Model M6 je velmi univerzální čelovka se 1700 lumeny a její využití je pro všechny možné sportovní aktivity – pro běžné běhání, orientační běh, zvládne i 24hodinové a ultra závody, závody v přírodních vícebojích, bikepacking a samozřejmě i MTB noční vyjížďky. Tento model nabízí ideální kombinací váhy – velikosti – svitu a výdrže. Výrobce udává kompletní specifikaci, my vyzdvihneme dva parametry: váha 227 gramů, maximální délka svícení 180 hodin.

U dalšího modelu se dostáváme ještě o level výš. Čelovka Lucifer L+ je čelovka bez kompromisů – podobnou čelovku s tak příjemným světlem, tak výkonnou, tak malou a lehkou nenajdete. Maximální světelný výkon je 3200 lumenů a je tak ideální volbou pro orientační běh, mushing a náročné sjezdy na kole. O velký výkon se stará hned čtveřice vysoce svítivých diod.

O kvalitě svícení ale nerozhoduje jen počet lumenů, ale též optika, resp. světelný kužel, který čelovka nabízí. V Luciferu k tomu používají TIR optiky. Ty jsou menší a účinnější a mají lepší světelný kužel, plynulý, bez ostrých přechodů a nežádoucích „duchů“, které zkreslují terén.

Čelovky Lucifer lze použitím držáku dobře upevnit na cyklistickou helmu. Novinkou pro letošní rok je držák na řídítka.

Tyto dva modely by měly projít naším srovnávacím testem, patří mezi neoblíbenější a cenově si stojí uprostřed nabídky. Sluší se zmínit i modely z obou konců cenového spektra. Nejdostupnější je lehká čelovka S2Red s výkonem 800 lumenů, za necelých 15 tisíc je pak zcela ultimátní model Lucifer ULTRA, který disponuje 7500 lumeny!

Podrobné info o nabídce najdete na stránkách výrobce čelovek LUCIFER. 

 

Foto: archiv Petr Dvořák, Lucifer, DNK

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková