Reklama

POD POKLIČKOU S… Lenkou Fridrichovou

Tip na sladkou odměnu! Doporučuje věčně usměvavá a optimisticky naladěná česká maratonkyně, Lenka Fridrichová

Reklama

Náš mini seriál v rámci článků o výživě pokračuje s další českou maratonkyní, kterou k cyklistice přivedl tanec a jízda na motorce a také setkání s hodně ryzím bikerem Vénou Hornychem. 

Nejprve Lenky osobní představení a její cesta k cyklistice…

O cestě ke kolu

Jmenuji se Lenka Fridrichová, je mi 27 let a pracuji jako učitelka na druhém stupni základní školy v Hronově. Sportu se věnuji už od malička hlavně díky podpoře rodičů. K závodní cyklistice jsem se však dostala až v posledním ročníku na gymnáziu, do té doby byl mou vášní break dance, kterému jsem věnovala velkou část svého volného času.

K mému dalšímu koníčku tou dobou patřila i jízda na motorce, na které jsem si kolikrát zkracovala cestu terénem přes les. Pro zlepšení kondičky jsem chodila i běhat, a právě zdravotní problém s kolenem mě přivedl k cyklistice, přesněji řečeno mi kolo doporučil doktor jako sport, který je na kolena šetrnější než moje dosavadní koníčky.

Upřímně to pro mě bylo zprvu velké zklamání, cyklistika mi nic neříkala a rozhodně jsem se nechtěla vzdát tance. Bolest kolene byla bohužel silnější, a nakonec se ukázalo, že ta cyklistika taky není úplný opruz. Můj bývalý přítel navíc jezdil na kole a každý rok se s kolegy v práci vsadil o sud piva, že objede místní závod, tedy dlouhé Sudety.

S přítelem a jeho kamarády jsem tedy vyrazila projet trať tohoto legendárního maratonu a cyklistika mě doslova učarovala. Postupem času jsem se seznámila s Vénou Hornychem, místní cyklistickou ikonou a až s ním jsem při projíždění Trilogy teprve poznala, co je to pořádný mountain biking. To byla má cesta k cyklistice.

Jaké závody jezdíš nejčastěji a jak se umisťuješ? Zbývá ti čas na jiné koníčky?

V cyklistice se nejvíce věnuji mtb maratonům jako je Český pohár v maratonu, Prima Cup a KPŽ. Maratony čas od času ráda proložím nějakým etapovým závodem nebo xco. Celkově si vážím každého výsledku na závodech, i toho, že nerada závody “balím”, i když to zrovna nejede podle představ.

Úspěchy, kterých si nejvíce vážím jsou pódiová umístění i celkové výhry na etapových závodech jako je Trilogy, 4 Islands, Masiv, Sudety Challenge (PL), Beskidy Trophy (PL) a další. Dále pódiová umístění na českém poháru v maratonu i jednotlivých závodech KPŽ.

Určitě si vážím i umístění v celkovém hodnocení, protože objet závody KPŽ, Prima Cupu i českého poháru v maratonu během jedné sezóny je celkem poctivá dřina a ke konci sezóny je člověk doslova „servaný” jak borůvčí po nájezdu polských turistů . Zbytek energie, kterou moc většinu pondělků po závodech v práci nehýřím, ze mě úspěšně “vysají” děti ve škole.

Baterky ve volném čase ráda dobíjím procházkami se psem, chozením do čajovny, kaváren a návštěvou sauny, kde dokážu ideálně zrelaxovat.

Jak se stravuješ během závodní sezóny? Co (ne)jíš a (ne)vaříš? Liší se tvůj jídelníček v sezóně od stravování mimo sezónu?

Jídlo miluju! Nemám ráda, když mám na jídlo málo času a nedokážu si ho vychutnat, což se mi v práci občas stává, aneb 10 min. přestávky, fronta u kopírky, neodbytné děti za dveřmi sborovny, dozory na chodbě atd. a člověk je rád, že stihne sníst jogurt a u toho zapisovat do Bakalářů absence, domácí úkoly a témata hodin.

Celkově se ale snažím se v jídle neodbývat, jíst pravidelně a v rámci mezí zdravě, den bez něčeho sladkého si ale představit neumím.

Snídani mám ráda slanou, o víkendu například vajíčka, šunka, sýr, celozrnné pečivo, zelenina a k tomu káva a ideálně sladká tečka. Před závody občas zahrnu k snídani klasické vločky a nějaké ovoce.

K obědu většinou jím zeleninové saláty, maso a klasické cyklistické přílohy, nejvíce rýži, těstoviny a brambory. Po práci potřebuji vždy něco sladkého, ideálně zákusek (panna cotta, cheesecake a medovník jsou největší favorité).

Večer mám z celého dne nejvíce času na jídlo, večeřím tedy spíše větší porce a ráda si uvařím například kuřecí, krůtí, lososa a k tomu přílohu jako je rýže, kuskus, bulgur, americké brambory a určitě přidám i zeleninu.

Celkově se můj jídelníček v sezóně a mimo sezónu nijak neliší, nemám ani žádné jídlo, kterému bych se musela například ze zdravotních důvodů vyhýbat. Ohledně jídla mám obrovské štěstí, že můj přítel David je výborný kuchař, a dokonce i rád peče, pro mě naopak pečení a vaření není úplně vášní, ale spíše takovou nezbytnou rutinou, kterou nechci strávit moc času.

Jak vypadá tvůj tréninkový týden v přípravě a jak vypadá tvůj jídelníček v tréninkový den? A co většinou jíš v den D, tedy v den závodu? 

Nejsem úplně cyklistka, která by se 100% držela nějakého tréninkového plánu, i když letos mi s tréninky radí a pomáhá kamarád a cyklista Lukáš Čáp a jsem mu vděčná, že do mého nesystematického “ježdění na kole” vnesl alespoň trochu řádu a mé tréninky mají teď hlavu i patu.

Nicméně jak on sám říká, není to se mnou úplně lehké, jsem paličatá a nerada měním to, co mám zažité.

V přípravě krom kola ráda běhám a jezdím na běžkách, nebaví mě se věnovat cyklistice celý rok. Na tréninku se snažím vozit si s sebou dostatek jídla a vyhnout se tak “hlaďáku”, ráda si na kole zastavím na něco dobrého.

Během závodu jezdím zásadně na banány, dětské přesnídávky, občas ovocné sušenky, ionťák a Coca-Colu ke konci závodu. Různé gely u mě při závodech ani trénincích nenajdete. Po závodě mám největší chuť na něco slaného, těstoviny s omáčkou, rizoto, maso, pizza, burger, kebab, cokoliv. Naopak na sladké nemám moc pomyšlení.



Podělíš se s námi ještě o svůj oblíbený recept?

Mezi hodně oblíbené patří italský dezert Panna cotta. Recept není nijak časově náročný a ingrediencí také není potřeba mnoho.

Suroviny potřebné pro přípravu tohoto receptu jsou:

 

  • 2 kelímky smetany ke šlehání (2x 200 ml)
  • 1 kelímek smetany na vaření
  • 60 g cukru moučka
  • kvalitnější vanilkový cukr/ vanilkový lusk
  • 5 plátků želatiny
  • ovoce na ozdobu (jahody, maliny, borůvky)

Postup:

  1. Zhruba v půl litru studené vody necháme v misce nabobtnat plátky želatiny.
  2. Připravíme si malé misky, do kterých budeme výslednou směs nalévat, misky předtím vypláchneme studenou vodou.
  3. Všechnu smetanu nalijeme do kastrůlku a smícháme s vanilkovým cukrem.
  4. Oslazenou smetanu přivedeme k varu a poté odstavíme.
  5. Mezitím nabobtnalou želatinu scedíme, trošku vyždímáme, vrátíme zpět do misky a přilijeme cca 100 ml horké smetany. Vše důkladně promícháme metličkou, dokud se želatina nerozpustí. Tuto směs nakonec nalijeme do zbylé smetany a vše ještě jednou důkladně promícháme.
  6. Výslednou směs nalijeme do připravených misek a necháme alespoň 4 hodiny ztuhnout v lednici.
  7. Ztuhlé dezerty vyklopíme z misek na talíř, ideální je misku s dezertem na krátkou dobu namočit do horké vody, aby šla Panna cotta lépe vyklopit.
  8. Výsledný dezert zdobíme ovocem (jahody, maliny, borůvky), lze z tohoto ovoce vytvořit i přeliv.

Blesková zpověď:
Když vařím, tak nejraději… něco rychlého, takové lasagne z Lidlu člověk strčí na 15 min do trouby a oběd je hotový . Teď vážně… ráda vařím například těstovinový salát se zeleninou a kuřecím.
Když peču, tak nejraději… tady je odpověď jasná- cheesecake nebo medovník, o Vánocích jsem zkusila medovníkové kuličky a to je teprve bomba žrádlo! :-p
Když jdu do restaurace či bistra, tak si většinou dávám… steak, burger- něco co si doma většinou neuvařím.
V pekárně si nejčastěji kupuji… celozrný rohlík/chléb.
V kavárně nejčastěji piju… cappuccino.
Když mě čeká dlouhý vytrvalostní trénink na kole, beru si s sebou… sluchátka a mobil, k jídlu co doma zrovna najdu a peníze, abych si mohla něco dobrého koupit i na trase.
Když mě čeká krátký rychlostní trénink na kole, beru si s sebou… dobrou náladu a nějakého sparing partnera, jídlo většinou ne.
Když chytnu na tréninku hlaďáka, kapsy jsou už prázdné a domů daleko, koupím si… podle toho, jaký obchod potkám první- u Vietnamců sušenku, v kavárně dortík, na benzínce bagetu 😀
Na závodech mám vždy v kapse nebo na bufetu připravený… banán, dětské přesnídávky, Coca-Colu.
Můj první regenerační snack/pokrm po dojetí do cíle je… vše co mi přijde pod ruku a stačím to sníst dřív, než mi to sežere můj pes 

Bára Bubílková