Reklama

Odpočinek dělá mistry, aneb proč vyhnat z hlavy kolo

I ti nejlepší dají na chvíli své kolo „do kouta“ a baví se jinak. Proč je nutný odpočinek, i když nejste profesionální závodník a jak dlouhý by měl být?

Reklama

Snad každý aktivní cyklista si užívá podzimní vyjížďky v úchvatně vybarvené přírodě. Kdo závodil, má volné víkendy a čistou hlavu, není tlak na tempo a výkon. Příjemné podzimní teploty nás lákají využít každý takový den. Někdy je počasí doslova neodolatelné, že se do sedla vracíme znovu a znovu, chceme najezdit „do zásoby“. Jenže pozor na to. Vše má svůj čas a v tomto přechodném období by měl přijít prostor pro odpočinek.  A to platí i pro nezávodníky, kteří ale na kole tráví většinu volného času.

Odpočinek je žádoucí pro vaše tělo i pro vaši hlavu. Protože i v tuhle chvíli nejmilovanější koníček, kterým cyklistika je může ztratit na atraktivitě. To, když pojedete non stop, 12 měsíců, rok, dva… Pak je velká šance, že dojde k vyhoření, psychické únavě a nechuti dělat cokoliv.

 

Jak dlouho bez kola?

Minimum je týden, ale to platí spíš pro profesionály. Takovým logickým vodítkem bývalo hodně nevlídné listopadové počasí, kdy vás to po „babím létě“ do sedla opravdu netáhlo. Po 3-4 týdnech budete po šlapání zas hladoví, mysl natěšená, že vyrazíte klidně na hodinu „za barák“ a nebudete řešit smysluplnost, zda se vyplatí strávit čas oblékáním a mytím kola pro takovou chvilku v sedle.  Anebo s radostí připravíte trenažer.



Volno bez kola, prostor pro nápravu

Zaměstnané ženy určitě s využitím volna navíc problém nebudou mít. Ale zkuste si stále zachovat čas pro sebe. Určitě je dobré věnovat víc prostoru protahování. Ruku na srdce, kdo z nás ubere 20 minut z vyjížďky, na kterou má vymezené dvě hodiny, aby se mohl věnoval strečinku. Můžete si zajít k fyzioterapeutovi, který vás prohlédne a poradí, jak kompenzovat případné dysbalance. Samozřejmě, že je ideální čas vyzkoušet jógu nebo pilates. Tyto aktivity zatíží vaše tělo úplně jinak, než jste zvyklí.

 

Zkuste si naordinovat opravdové volno, doléčit chronické bolístky, pokud se vám při dlouhodobém zatížení vrací, dopřejte tělu pořádnou dávku regenerace, saunu, kryokomoru (o správném použití si můžete přečíst zde), masáže.

Volno bez kola a následné týdny s jinými aktivitami si plánují i profesionální závodnice. Tak se nechte inspirovat.

Jíti nejmilejší parťák, když je čas na tůry nebo procházky v lese

Jitka Čábelická

Naše v současnosti nejlepší česká bikerka Jitka Čábelická patří mezi zkušené závodnice a přesně ví, co jí v přípravě funguje. Takže můžete například na jejích sociálních sítích v průběhu ledna vidět posty z tréninku na běžkách, na které nedá dopustit. A jak to má s posezónním volnem?

„Volno se snažím plánovat na druhou půlku října, pro mě je to optimální doba, do které vydržím aktivně trénovat a zároveň nic nelámat přes koleno.

V celku jsou to 2-3 týdny, kdy 2 týdny jsou opravdu o nic nedělání, třetí týden už se vracím k tréninkovým aktivitám a dle chuti se jdu projet, zaběhat nebo na tůru v horách. Vše je spíš na rozhýbání, než se vrátím do tréninkového cyklu.

 Jeden týden jedu opravdu v ,,dovolenkářském“ režimu, celkově vede asi gaučink a návštěvy kaváren, k tomu patří i lehká chůze. Snažím se dohnat i různé resty, návštěvy a zbytek času ráda trávím se smečkou.“

Terka je multisportovkyně a tak má v jejím podání čas bez kola mnoho podob 

Tereza Tvarůžková

„U mě ten odpočinek nikdy nebyl nijak extra dlouhý, bylo to v cca 1 týden bez kola a následně 2 týdny rozpohybovaní, abych se zapracovala zpátky do tréninku. Letos tomu bude ale poprvé jinak a volno od kola bude podstatně delší, protože jsem po 4 letech pocítila, že je to nutné a že si to tělo žádá,“ nastínila Tereza to, co vrcholový sportovec musí na sobě poznat, tedy potřebu nabrat nejen fyzické, ale i psychické síly.

„Mám rada běh a turistiku po horách, nově jsem si oblíbila posilovnu, kde mám skvělého kouče a dobře se mi sním spolupracuje. Sem tam si do tréninku hodím i skupinovou lekci jako je například spinning nebo trampolíny. A až přijde zima, tak je to jasná volba. Ten, kdo mě zná, tak ví, že miluju běžky a tak nikomu asi nebude divné, že jsem na nich docela často. A letos to bude taky tak,“ přiblížila Tereza své plány na přechodné období i první zimní měsíce.

 

Jana to umí v terénu na biku i na krosce, ale i ona si po letní sezóně dopřeje volno

Jana Czeczinkarová

Úřadující mistryně republiky Jana Czeczinkarová patří mezi cyklistky, které kombinují horská kola a cyklokros a v obou disciplínách obléká reprezentační dres. A přestože právě z cyklokrosu má dvě bronzové medaile z ME, což je důkazem, že jí i tahle disciplína sedí, dopřeje si po náročné bikové sezóně volno. „To přichází na přelomu října a listopadu. Ale bez pohybu to není, kolo nahrazuju chůzí, posilováním a během,“ nastínila Jana své přechodné období.

Karolina Bedrníková

Nadějná závodnice v kategorii do 23 let Karolina Bedrníková si letos užila volných dní víc, než si přála, a to kvůli zdravotním problémům se zády. Jinak ale ctí zásadu, že je dobré si vložit odpočinek i uprostřed sezóny.  „V sezoně si vložím volno po nějakém dlouhém a náročném tréninkovém a závodním bloku. Na pár dní k moři, nebo někam do přírody vypnout hlavu.“

A jak je to s odpočinkem po hlavní bikové sezóně?

„Na konci sezony, pokud je to možné, tak mám zhruba 10-14 dní bez kola. Jsem velmi aktivní člověk a mám ráda jakýkoliv pohyb. I když se jedná pouze o aktivitu než cílený trénink.

Ale ráda si udělám minimálně jeden den v týdnu opravdu odpočinkový/ volný den. To pak jede Netflix, je čas na pečení, čtení, nákupy, malování, hudbu, prostě cokoliv, u čeho vypnu a zrelaxuji jak tělo, tak hlavně mysl. Teď chodím na vysokou školu, která mě zatím celkem dost bere, takže si dokážu „odpočinout“ i u nějaké seminární práce,“ doplňuje postřehy k svému volnému času.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková