První vyjížďka – co udělat, než vyrazíte ?

Jarní sluníčko zve do sedla kola i ty, co holdují zimním sportům a své dvoukolové miláčky nechávají přes zimu odpočívat. Než ale vyrazíte na první vyjížďku, je nutné několik věcí zkontrolovat , kolo na jízdu připravit.

Pokud totiž celou zimu zahálelo, potřebuje trochu opečovat.

Co na kole kontrolovat před (každým) vyjetím?

Je dobré zavzpomínat, v jaké stavu jste své kolo ukládali. V ideálním případě jste mu věnovali náležitou péči, tudíž bylo umyté, namazané a uložené na suchém místě.
Kdo ho ale nechal třeba na vlhkém balkóně, může se dočkat nejednoho překvapení….nejen rezavý řetěz, ale vlhko vleze i k součástkám, které nejsou na první pohled vidět (lanka k řazení, brzdám, apod).

Tak jdeme na věc!

Než poprvé vyjedete, je třeba zkontrolovat :

-tlak v pláštích
– brzdy
– funkčnost řazení

Tlak v pláštích
Po několikaměsíčním odpočinku je téměř jisté, že pláště vašeho kola budou měkké. Stačí jednoduše nafouknout , v dostatečném předstihu, než máte v plánu vyjet, protože může nastat situace b)-a to je, že duše bude po pár hodinách opět bez tlaku.

Je tedy třeba zjistit důvod:
1. zkontrolujte ventilek, zda je správně dotažený a vzduch neuniká touto cestou
2. pokud problém není ve ventilku, je třeba zkontrolovat plášť, resp. vyměnit duši (jak na to se dozvíte někdy brzyJ v našem fotoseriálu)
3. hodnotu tlaku najdete na boku pláště – obecně pro mtb- 1,5 – 2 bar, pro silničku 7 – 9 bar
/užívají se i další jednotky tlaku –  PSI. 1 Bar = 14,5 PSI , 1 PSI = 0,069 Bar /

Brzdy

1. nejprve vyzkoušejte v klidu, na místě – párkrát promáčkněte páku
2. následuje testík za jízdy- ale po rovině.

Pokud brzdy škrtají, špatně brzdí, je třeba je seřídit. Pokud pískají, mohou být mastné. Svůj pohled zaměříme také na stav špalíků či brzdových destiček, zda je na nich dostatek materiálu k brzdění. Pokud ne, je třeba je vyměnit.

Řazení

1. krok první – zařaďte si nejmenší kolečko vzadu a postupně odřazujte na nejlehčí převod- co cvaknutí, to jeden pastorek (kolečko)-pokud to tak nefunguje, pro většinu opět důvod proč jet do servisu. Jde ale o akci, kterou vám většinou udělají na počkání. Pro odborníka je to práce na pár minut.
2. Pokud jde řazení ztuha, někdy stačí jen rozhýbat nebo promazat lanka

border
Na mytí kol po vyjížďce je k mání spousta prostředků, mezi ty účinné a navíc ekologické patří MucOff

Holky, dámy – nebojte se jít do servisu za odborníkem. Nikdo se nebude posmívat, naopak – určitě ohromíte, když dokážete trochu pospat problém.
Postupně se budeme věnovat základním servisním úkonům podrobněji, tak aby jste to v případě nutnosti zvládly samy.

Autor: Jitka a KajaP

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková