Silnice volá ! Jak vybrat ty pravé tretry a pedály ?
Výběr vhodné tretry na kolo, je hodně důležitým krokem ke spokojené jízdě. Opět je potřeba zohlednit, jaké máte cíle – zda chcete jezdit za zážitky, na výlety a nebo jsou vaše ambice závodní.
V minulém článku jsme se věnovali výběru vhodného silničního kola, jak vybrat podle vašeho zaměření. Dost podobné je to i při výběru treter. Podle tohoto rozdělení ( závodní, sportovní nebo rekreační) se už na první pohled tretry liší – stylem zapínání, tuhostí podrážky i použitým svrchním materiálem.
Tady bych chtěla připomenout důležitou informaci – i pro rekreační jízdu doporučuji specielní cyklistické obutí. Cena bot není závratná, ale funkce oproti běžné „tenisce“ skutečně oceníte, ať už jde o zmiňovanou pevnost podrážky, odvětrání, fixaci nohy
Silniční kolo chce silniční tretru
Toto platí bez kompromisů pro holky, co se věnují (nebo chtějí věnovat) závodní cyklistice. Proč ?
Tretra je vaše přímé spojení s pedálem – a lze říct, že přenáší všechnu vaší vydanou sílu. Kvalitní tretry mají velmi pevnou, hladkou podrážku, ohyb je minimální, u špičkových top modelů je z karbonu. Tuhost tretry některé firmy vyjadřují indexem, přičemž u závodních je to úroveň 9 – 12. Kromě pevnosti se sleduje i nízká váha boty ( už od 230g ). Aby noha byla v botě napevno, používá se i sofistikovaný systém stahování, kde jde o milimetry. Jedním velmi používaným je systémem BOA, kdy se tretra zapíná pevným ocelovým lankem, ovládaným otáčením kolečka na nártové části tretry. Svršek boty bývá s umělé kůže + prodyšných tkanin.
Sportovní modely jsou obvykle vybaveny zapínáním rostřednictvím plastového pásku s ráčnovou přezkou, který doplňuje suché zipy, karbon je nahrazen tvrdým plastem nebo jinou směsí, kdy už botu dokážeme trochu ohnout. Index tuhosti je mezi 6 -8.
Výběr v této kategorii je široký, a to platí o cenovém rozpětí.
A dostáváme se k výběru bot pro rekreační jezdkyně. Tady bych doporučovala odkrok od silničních speciálek. Důvod je ten, že sportovní silniční tretry mají kufr pro nášlapný systém (čtěte níže), vystouplý ven a chůze je v něm obtížná. Vlastně pravý opak chůze na podpatku – jdete po patách, klouže to, délka „kroku“ je pár desítek centimetrů.
Pro toho, kdo vyjížďku spojuje s nějakým kulturním zážitkem, výletem, jsou vhodné boty turistické, ve kterých lze chodit.Tomu se pak přizpůsobí i výběr pedálu. Boty mají zapínání buď jen na suché zipy a nebo na tkaničky, podrážka je měkká, často se vzorkem právě pro příjemný pohyb po svých, nášlapný pedál je zapuštěn do podrážky.
I takové boty mají ale parametry kvality a zaručí vám fajn pocit z jízdy.
Nášlapné systémy – proč jsou dobré ?
Začnu jejich velkou předností – umožňují kulaté šlapání, tj že noha zabírá nejen při tlaku dolů, ale při pohybu nahoru, kdy pedál táhne. Efektivnější, lepší, příjemnější.
Rozdíl u silničních nášlapných pedálů oproti těm na horská kola je, že jsou většinou jednostranné. Mohla bych sepsat poměrně dlouhý seznam toho, co je k sehnání, ale myslím, že si vystačíme s těmi nejpoužívanějšími modely.
Mezi nejprodávanější patří francouzský LOOK a Time, a samozřejmě japonské Shimano.
Za zmínku ale stojí i trochu extravagantní pedály Speedplay, které jako jediné ze zmiňovaných jsou oboustranné a odlišují se výrazně tvarem. Při koupi nášlapného pedálu dostanete v balení i kufry, které se poměrně snadno namontují do podrážky vaší tretry.
Dnes už všechny nové silniční tretry mají většinou standartní 3 díry do trojúhelníku, takže můžete zvolit prakticky jakýkoliv typ pedálu, kromě např. již zmiňovaných Speedplay, které potřebují díry čtyři. K dostání je ale redukce, tudíž i tenhle problém je vyřešen.
O výhodě bikových bot a pedálů pro rekreační jízdu jsme již psali. Pokud čekáte na informaci o klipsnách, tak jedna věta jim tu bude patřit – používají se jen u hodně levných kol, jejich velkou nevýhodou je, že při pádu z nich skutečně nestihnete vyndat nohu. A šlapat do kulata skutečně moc nejde.
Kdo si opravdu nevěří a nechce mít pevné spojení nohy s pedálem, je už lepší zvolit platformy.
Příště ještě pár rad k doplňkům, které je nutné před jízdou mít.
Autor: KajaP