TREK PROCALIBER SL 9.8 – redakční test

Poslední letošní test a s ním nakouknutí do roku příštího, protože TREK PROCALIBER SL 9.8 je novinkou pro sezónu 2016….

Obrazem jsme vám tenhle model představily při letní prezentaci kolekce TREK 2016. Krátce poté se nám kolo dostalo pod ruku na pár dní, na krátkou „seznamku“, řádnější prověrku absolvoval Procaliber až v sychravých podzimních dnech. Počasí ale není překážkou, naopak kotoul plavmo do hlubokého listí byl zábavným zážitkem – ale o tom až později.

Technické okénko – co je nezbytné vědět
TREK Procaliber SL 9.8 je hardtail, s předním odpružením, které zajišťuje vidlice amerického výrobce RockShox – model SID RL, se zdvihem 100mm. Velikost kol se drží  loni nastaveného parametru výrobce, tedy u malé velikosti rámu jsou to 27,5´´ kola, u větších-od 17,5 už jsou to „devětadvacítky“.  Na rám je použitý špičkový OCLV mountain carbon.

Kolo je osazeno komponenty amerického SRAMU, v kombinaci s dalšími produkty zn. Bontrager. Prvně jmenovaný dodal řazení, kliky a přehazovačku, přičemž na konkrétně na tomto modelu je to kombinace jednopřevodníku , tj. 1x 11. Kazeta nabízí pastorky velikosti od 10 do 42 zubů, přičemž přední tác (a zde také jediný) má zubů 32.

_MG_4660

Zapletená kola DT Swiss, jsou zárukou kvality, stejně jako komponenty Bontrager – bezdušové pláště, karbonová řidítka Race X Lite, představec stejné kvality a sedlo Montrose Elite, s titanovými lyžinami. A nesmím zapomenout na brzdy, kde nechalo stopu japonské Shimano a nutno říct, že dobrou a spolehlivou, díky hydraulickým diskovým XTéčkům.

To NEJ nakonec ?
Ano, na závěr technického představení TREK Procalibera SL 9.8 jsem záměrně nechala záležitost, která se stala jednou z nevýraznějších inovací v letošních závodních hardtailech u TREKU. Jde o systém IsoSpeed, kde tlumící prvek integrovaný do rámu kola v kombinaci s lehce prohnutou sedlovou trubkou pohlcuje vibrace.

_MG_4662

Ano, možná jste už o něčem takovém slyšely, začal se před několika lety používat u silničních kol Domane, která jsou předurčena pro komfortní jízdu a letos i na nových špičkových modelech Madone, Použití u horského kola je zásadní novinkou, která má nabídnout komfortnější jízdu a přitom zachovat všechny dobré vlastnosti pevného kola. Na vývoji , resp. testování se podíleli i závodníci ze světových pohárů, a nás velmi zajímalo, jestli tu úlevu pocítíme i my, z nižších jezdeckých sfér 😉

Modrá je dobrá ?
Vybarvení testovaného Procalibra SL 9.8 má své nadšené příznivce a stejně tak jsem se setkala s lehce rozpačitou reakcí. Vzhledem k tomu, že jde o „unisex“ kolo, pro obě pohlaví ve stejném designu, někomu výrobcem uvedená „Powder blue“, v kombinaci oranžovo-červeným logem a dynamickými pruhy, prostě nesedí. K barevným možnostem se vrátíme později, pro nás v redakci se Procaliber stal miláčkem na první pohled. A to ještě neproběhla jízda, k jejíž popisu se dostáváme právě teď….

JÍZDNÍ TEST

Letní lítání
Vlastně bylo skvělé usednout na  kolo v létě, kdy je v těle energie a v nohách dynamit. Suché podloží, cross country okruh a díky kolu se stáváte během chvíle závodníkem, který předvádí jízdu plnou změn, střídání pozic, chvíli v sedle, hned změna a držíte těžký převod ze sedla…(lehčí už totiž není a na kopec zbývá kousek), sama a dobrovolně vyhledáváte klikaté stezky v lese, kolu to vyloženě svědčí. Vnímáte pevnost rámu, kdy každé šlápnutí vás žene kupředu. První odpověď, pro koho je Procaliber určen, je zodpovězená. Sportovní jezdkyně, závodnice nebo ten, kdo si rád užívá rychlé a svižné jízdy na svých trailech. Velká (29´´) kola vás většinou podrží i v kamenitém nebo kořenovém sjezdu.

Jedeme dál, ukaž, co umíš….
A došlo i na cílené prověřování, co a jak zvládne systém IsoSpeed. Asi nikdo neočekává, že by tento pružící systém pohltil to, co zvládne 100m zdvih u celoodpruženého kola. Přesto jsem se koncentrovala na jízdní pocit, respektive jsem hledala větší komfort při jízdě v sedle na různých površích, mnou nespočetně projetých cestách, které znám a nemusím nic řešit. Abych dokázala podat co nejobjektivnější názor, vyměnila jsem i během jedné jízdy testovaného Procalibera za svůj Superfly 9.8 SL, rovněž od Treku,  A co tedy říct ? Prostě to funguje ! Jsou pasáže, kde o tom až tak nevíte, ale palec nahoru dostal systém IsoSpeed  na protivně drncavých loukách. Tam to bylo skutečně znát. Jemné vibrace pohlcuje po celou dobu vaší jízdy, ať už to cítíte nebo zrovna ne. Kdo to ocení, jsou určitě vaše záda. Zároveň je jasně patrná výrazně větší tuhost rámu v záběru a při řízení. Tedy jednoznačně dobrý počin.

Tím  jsme dostali druhou odpověď, kdo si TREK Procaliber SL 9.8 může pořídit. Jezdec, který vyhledává maratonské závody, biker, který rád vyrazí na delší švih, kde zažije lesní traily,ale nebude trpět, když narazí na štěrkovou nebo dokonce asfaltovou cyklostezku, po které se přesune do další bikové lokality.

_MG_1734-M

Skutečně VAŠE kolo
Pokud vás neosloví klasická „sériovka“, a preferujete osobitost, toužíte pro zcela originálním designu, respektive barevné kombinaci, kterou milujete, není problém! U vybraných modelů TREK (a patří sem i Procaliber), je možnost využít tzv. PROJECTONE, který vám umožní si vytvořit kolo dle vašich představ, počínaje barvou, přes osazení nebo výběrem typu vidlice. Za něco se připlácí, něco je v ceně základního modelu. Taky jsme si pohrály, především kombinovat barvy nás bavilo…

PROCALIBER 3 X JINAK
Prezentace1

Prezentace3

Prezentace2

SEČTENO, PODTRŽENO…
Pokud jste se  „našla“ ve výčtu charakteristik, kdo a kam s kolem může vyrazit, a zvažujete výměnu svého staršího modelu, měl by Procaliber SL 9.8 zaujmout přední místo ve vašem seznamu možných variant. Určitě stojí za to domluvit testovací jízdu a uvidíte, že z něj budete nadšená, stejně jako my. Těžko se nám hledalo nějaké negativum, jediná věc k diskuzi je osazení jednopřevodníkem, což trochu méně kondičně připravené jezdce může limitovat jak prudký, dlouhý kopce zdolají a kdy už to bude na hraně. Na druhou stranu, není problém s menší investicí a nebo již zmiňovaným PROJECTONE osadit dvojpřevodníkem. Cena lehce přesahující 120 tisíc je za kolo takového PRO Calibru 😉 víc než příznivá.

Doporučený tuning:
Karbonová sedlovka která ještě vylepší tlumící vlastnosti kola.

Autor: Kája P.
Foto: archiv DNK

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková