Author SU-MO, bojovník s chováním gentlemana
Po technickém představení fatbiku Author SU-MO, přicházíme s jízdním testem kola. Prověřili jsme ho jak na sněhu, tak i v terénu a místy hodně blátivém – k čemuž dopomohla i letošní tak trochu poblázněná zima.
O využití fatbiků, nebo chcete-li , pro zimní období příznačnější pojmenování – snowbiků, už se toho napovídalo dost. A při pohledu kolem sebe nebo na sociální sítě , kde cyklistikou posedlí přátelé pravidelně zveřejňují příspěvky ze svých fatbikových jízd, je jasné, že si tento typ kol našel své příznivce. Na druhou stranu, při jízdě na kole s širokými plášti, stále poutáte velkou pozornost kolemjdoucích. A u fatbiku Author SU-MO dvojnásob , pro jeho nepřehlédnutelné výrazné barvy.
SU-MO – kdy jede a kdy zápasí ?
Pro zimní testování jsem zvolila oblast Jizerských hor, kde je dostatečný výběr cest pevných, upravených , ušlapaných od pěších, i volných luk, kde se při příznivých sněhových podmínkách dá na kole zažít spousta zábavy. Ale i to má své meze – není to ledoborec, neprojede všude, tlačit tohle kolo ve volném terénu není žádná ostuda.
Geometrie kola mi byla od prvního usednutí příjemná, ale stejně tak jsem za velmi krátkou dobu vnímala i to, co je pro řadu fatbiků příznačné. Řidítka jakoby chtěla sama zatočit, v případě změny směru vás prověří v pevnosti vedení, mají tendenci zatáčku vykrojit rychleji, než máte vy v plánu. Toto je dílem širokých plášťů, ale i úhlem postavení hlavové trubky, (potažmo přední vidlice) a celkového rozvoru rámu. Chce to tedy zvyk a při jízdě s tím počítat.
Palce nahoru dávám platformám, které Author SU-MO má v základní výbavě a které taky perfektně ke kolu ladí, v mrazu je fajn mít pořádné zimní boty, na klouzavé cestě pak získáte větší jistotu, že v případě nouze stačíte zareagovat a nespadnete na tvrdý led. To stejné pak platí i pro použití při bláznivé jízdě z kopce dolů, ať už se jednalo o prašan nebo u kraj jedné ze sjezdovek, kde se krásně trénovaly smyky. Pokud trochu přizpůsobíte techniku jízdy, noha dobře drží i při zdolávání stoupání. A ještě jeden detail – piny jsou umělohmotné, tudíž nehrozí, oproti kovovým, že by vám poničily podrážku vašich zimních botek.
To, že je Author SU-MO nejen snowbikem, ale i expedičním kolem, že se počítá s delší jízdou po různých površích, potvrzuje i zvolený plášť Maxxis Mammoth, který má hodně dobře „jedoucí“ vzorek. Přesuny po tvrdém povrchu tedy nebudou vaší černou můrou. Naopak – žádné hlučné zvuky, že se valí tlusťoch, přiměla jsem ho k docela slušné rychlosti a on nebyl proti.
Sněžné bílé pláně kolu Author SU-MO svědčí. Jak se chová při „jarní“ vyjížďce ?
Ponechání platforem nebo záměnu za nášlapný systém, je volba podle jezdeckých schopností. Testovala jsem kolo v původním vybavení. Do určité obtížnosti v terénu problém nebyl, ale pro častější používání bych sama pro sebe udělala výměnu. O „živě“ reagujících řidítkách jsem se už zmiňovala, to stejné platilo i v lese, nejvíc samozřejmě na hladkých cestách.
Příjemným překvapením byla účinnost mechanických kotoučových brzd Tektro, které patří mezi levné modely. Kdekoliv jsem potřebovala zmírnit rychlost, reagovaly citlivě, stejně tak při razantnějším zákroku s nimi nebyl problém.
Author SU-MO není žádný drobek, což jsem zmiňovala v preview, tudíž je jeho váze dobré přizpůsobit styl jízdy. I když vyrazíte na hravý trail, nepokoušejte se o divokou akceleraci, tím si úplně odpálíte nožky. To ale rozhodně neznamená, se vyhýbat stoupáním. Zdolat se dá (skoro) vše, volba převodů tu je, záleží na tempu. A zážitky v podobě sjezdů přes vystouplé kořeny se vám budou líbit. Čtyřpalcové pláště pohltí hodně nerovností, jejich šíře vám dá větší jistotu ve sjezdu, stejně jako oceníte jejich trakci při brždění.
Author SU-MO si můžete pořídit za 30 900,- Kč, což je vzhledem k širokému spektru zážitku, které může nabídnout, výborná cena. Je to prostě gentleman….
Autor: Kája Polívková
Fotot: archiv DNK