FARLEYÁTOR – jízdní test Trek Farley 7

Fialová tečka za redakčním testováním fatbiků. I TREK Farley 7 se dostal na sníh, ale větší prověrku si užil v lese. Jak to dopadlo ?

Nechci polemizovat nad tím, zda je letošní zima nestandardní  a nebo už to takhle bude pravidelně. Pravdou je, že víkend v prašanu jsme vychytaly jediný, s sebou měly dva testované biky, něco se najezdit stihlo. To, že větší porce kilometrů se odehrávala v lese, v případě Farleye nakonec vůbec nevadilo.

Myslím, že tvrzení, že holky zajímá na kole jenom barva, je pěkná fáma. A i kdyby – ani chlapi by si přeci nepořídili kolo, které se jim nelíbí. Při našem focení v Jizerkách se u nás zastavil nejeden sporťák a složil Farleyovi poklonu, jak je to pěkné kolo. My souhlasíme a doplňujeme – a skvěle se na něm jezdí.

Farley 7 – „hubený tlouštík“
Od pohledu si na nic nehraje, fatbike jak má být. Téměř 5“ pláště snesou i skutečně malé nahuštění ( kolem 14 psi ),  takže při jízdě je styčná plocha se zemí (sněhem) velká, hrubý vzorek na nich vypovídá, že trakce bude dobrá jak při výjezdu, tak i při vlastním brzdění při jízdě dolů.  Mohutná přední rámová trubka, pro TREK typická, subtilnosti nepřidá, proto je hodně milým překvapením váha kola – náš testovaný model vel. 17,5 měl i s nášlapnými pedály 13,4 kg. A to bylo při manipulaci s kolem znát.

Snadno zkrotitelný
Pocit lehké jízdy, byl v případě Farleye dán nejen jeho váhou. Byl velmi citlivý na ovládání, zatáčení. Až jsem měla dojem, že má v sobě skrytý „posilovač řízení“.  Pokud bych měla tuto zkušenost převést do cyklistické roviny, tak je výbornou  geometrií rámu a také tím, že výrobce kol TREK používá technologii E2, která řeší spojení vidlice s rámem. Technické specifikace nechám stranou, důležité jsou z toho plynoucí výhody pro jezdce: zvýšená tuhost rámu a výrazné zlepšení ovladatelnosti kola. Minimálně z druhou jmenovanou vlastností naprosto souhlasím.

Jdeme do akce
Kdo se rozhodne fatbika domů pořídit, primárně bude vyhledávat možnost jeho zimního využití. Co vše si na něm dovolí, záleží na fyzické i technické zdatnosti. Samozřejmě finální prožitek ovlivní i stroj, na kterém si „to všeliké dovádění“ užíváte.

TREK Farley 7 byl pro mě motivujícím parťákem  od prvního okamžiku. Zbytečné byly obavy z jednopřevodníku – na zvolené trasy mi nejlehčí kombinace převodu 28 – 42 vystačila. Jízdní odpor na sněhu je větší, tak s tím člověk počítá. Pláště se chytaly i na lehce ledovatém podkladu, což jsem ale prověřovala pouze v přímém směru. Zatáčky a smyky, s vědomím rizika pádu, je lepší zkoušet v prašánku. To, že má svůj limit v jízdě v hlubokém sněhu je jasné. Když máte dojezdový cíl, tak se třeba někde tlačí. Přírodě neporučíš. Cesta z kopce dolů nabídne tolik zážitků, že si klidně výšlap pěšmo na vrchol zopakuješ.

Stejně jako ostatní testované fatbiky, i Farley 7 prošel prověrkou v lese. Skoro jarní počasí sice lákalo k jízdě na odlehčené závodničce, ale tahle myšlenka hodně brzo vzala za své. Trvalo to jen pár minut, přesně řečeno dobu, kdy jsem jela po asfaltu a pláště svým hučením dávaly jasně najevo, že tohle není jejich parketa. O to víc příjemných okamžiků jsem zažila o chvíli později.

„Cestou necestou, polem nepolem, jedu se svým….“, notovala jsem si v eufórii,  jak dobře se Farley v terénu chová. Drsně obnažené kořeny? Žádný problém. Průjezd kamenitým řečištěm? Opět si kolo cestu našlo. Nevadí ani hlubší bláto, užívám si i hravý trail, kde Farley dobře vede stopu, kterou vybírám  jako tu nejlepší. O jízdě do kopce už tu zmínka byla, hranicí v technickém výjezdu je moje fyzička, jinak i v hodně pomalé rychlosti a na členitém povrchu nezaznamenávám jediné podklouznutí pláště.

3 NEJ překvapení od Farleye
TREK Farley 7 je zážitkovým kolem a vím, že pokud by patřil do mé bikové flotily, rozhodně by nečekal jen na zimu. Překvapil mě rozhodně nízkou váhou, která se dá při změně na bezduše ještě vylepšit. Druhý intenzivní zážitek byla jistota jízdy v těžším terénu, kterou jsem na něm měla. Jako poslední zmíním jeho vzhled, zpracování detailů, které potěší nejen ženské oko.

Jsme v závěru našeho redakčního testování fatbiků. Představily jsme 4 modely, v různé cenové hladině i výbavě. Asi ne každý má možnost finanční a také prostorovou, si pořídit další kolo do své sbírky. Našim cílem nebylo nastartovat vaší „nákupní“ horečku, ale třeba vyvolat touhu si kolo vypůjčit, vyzkoušet. Zbavit vás obav, že to pro „normální“ cyklistky není, že fatbiky jsou neohrabané a těžké, nikam na nich nedojedete. Chtěly jsme vám dát tipy, do jakého terénu na fatbiku vyrazit a co vše si užít. Ještě váháte? Tady je našich pět důvodů, proč dáváme fatbiku zelenou!


5 x ano pro fatbike
1. Užijete si legraci i nevšední zážitky
2. Máte ráda nové výzvy? Fatbike vám k nim pomůže
2. Tlusté pláště fatbika vám dají jistotu při zdolávání terénních záludností
3. Budete nepřehlédnutelná, na fatbiku upoutáte pozornost všech kolemjdoucích
4. Milujete kolo? Díky fatbiku se nemusíte vzdát své krásné závislosti ani v zimě

Kde si můžete fatbike vypůjčit ?

http://www.kliny.cz/zima/lyzovani-zabava/fatboy-kolo-fatbike  Klíny  / Specialized
http://sportpec.cz/pujcovna-intersportt/ Pec  / Scoot
http://www.cyklojizerky.info/ Albrechtice v Jiz.h, Harrachov, Špindlerův mlýn  / Specialized
http://www.kolaexpert.cz/pujcovna-a681  Praha / Surley,  Red Baron
http://www.bikeplac.cz/testovaci-horska-kola.html   Brno  / Trek
http://www.bikebrothers.cz/fatbike.html  Držkov  / Salsa, Surley
http://www.dolnimorava.cz/fat-bike/  Dolní Morava  / Specialized
http://lyzovani.spicak.cz/cz/sekce/pujcovna1-44/    Špičák  / Author
http://www.kolovna.com/cs/penzion#sluzby  Hynčice-Staré Město /Trek

Autor: Kája P.
Foto: archiv DNK

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková