Reklama

TREK FUEL EX 8 – univerzální bojovník míří mezi holky

Další z kol, které usiluje o vaší přízeň, dámy. Trailový bike, který byl dosud jen v pánském provedení. Teď je vše jinak. Seznamte se s TREK Fuelem EX 8.

Reklama

Poprvé jsme Vám o této novince psaly už po loňské letní prezentaci kol TREK. Model Fuel EX byl donedávna pouze v mužské verzi, ale celosvětová poptávka po kolech tohoto typu zavdala nově i výrobu kol s označením WSD, tedy určeným pro ženy. Model Fuel EX doznal hned několika změn, zvětšil se zdvih ze 120 na 130mm, pro lepší ovladatelnost kola se zkrátila zadní stavba. Snahou výrobce bylo nabídnout kolo jezdivější, které umožní ještě intenzivnější zážitky z trailového ježdění. A podle mnoha zahraničních, ale i domácích odborných recenzí se to podařilo.

Námi představovaný Trek Fuel EX 8 WSD je prostřední ze tří na trhu nabízených modelů, má stejnou konstrukci rámu jako je u standardních, resp. pánských EX, pro ženy pak najdeme dámskou specifikaci jednak v osazení, ale i na kontaktních místech. Samotný rám je z hliníkové slitiny Alpha Platinum a osazen koly v závislosti na velikosti: ty menší (14 a 15,5") jsou postaveny na 27,5“ kolech, další dvě velikosti (17,5 a 18,5") mají pak kola 29“.

Celoodpružený bike je určen pro dravou jízdu, přesto mu něžná barevná kombinace bílé s tyrkysově modrou sluší, jako by evokovala, že i křehké dívky to umí v terénu pořádně rozbalit. Při detailním prohlédnutí nelze přehlednout čisté sváry, které kryje perfektní lak, ale třeba i protažení sedlové trubky k horní rámové, za účelem vyztužení rámu, je dokonale hladce zpracované.

Tím ale zajímavosti, které stojí za pozornost na tomto rámu, nekončí. Tak jako všechny modely od Treku, je i Fuel EX vybaven systémem ABP zadního přepákování, který je specifickým spojením horní a dolní vzpěry zadní stavby rámu v ose kola a umožňuje fungovat zadnímu pružení bez ohledu na to, zda šlapete na brzdy nebo ne. Pro technicky zvídavé čtenářky, protože i takové jsou mezi vámi, je tu podrobnější instruktážní video. Pro ostatní snad informaci, že je tento TREKem patentovaný systém velmi dobrý a v praxi je důkladně prověřován již řadu let.

Trek Fuel EX 8 nabízí další možnosti, díky systému Mino Link (opět míříme na zadní stavbu) můžeme lehce změnit geometrii kola, byť v řádu 0,5°, ale i tím se změní úhel hlavové trubky a sníží střed o cca 10 mm. Pokud by tahle hra o milimetry neměla svůj význam, asi by jí ve vývojovém oddělení v Treku nevěnovali pozornost.

Naopak vepředu za hlavovou trubkou najdete nově integrovanou nenápadnou vychytávku, s názvem Knock Block. Ta má zajistit, aby vám při eventuelním pádu (což se u trailového ježdění očekává) protočená řidítka nešla na doraz na rám a nepoškodila ho.

Pohonný systém a také hydraulické brzdy jsou z řady Shimano Deore XT, kolo je vybaveno dvoupřevodeníkem, konkrétně jde o sadu 2X11 (pastorky v rozmezí 11-42) s převodníky 36 a 26 zubů. Pro uživatelky, které nemusí mít vždy v nohách nabito a jezdí v profilově náročnějším terénu, je tohle spektrum převodů jistě pozitivní volbou.

O zadní pružení se stará plovoucí, volně usazený třípolohový tlumič FOX Performance, vybavený technologií  Re:aktive. Na vývoji této technologie spolupracovali odborníci na závodní formule, kde je citlivé pružení zásadní záležitostí. Vznikl tak tlumič s intuitivní schopností reagovat s okamžitou odezvu na terén.

 

Jak už bylo uvedeno, u některých modelů kol TREK včetně Fuel EX, je velikost kol závislá na velikosti rámu, volba je mezi 27,5 a 29“. Fuel EX 8 dostal do výbavy ráfky Bontrager Duster Elite, umožňující použití bezdušových plášťů. Doporučení od výrobce je i k šíři plášťů, aby byl jízdní pocit optimální. Pro velikost kol 27,5“ je to šířka plášťů 2,8“, na devětadvacítky pak maximálně 2,4“. Na kole jsou obuty pláště Bontrager XR3 Expert, které mají vysoce odolné bočnice, což je do volného terénu velmi praktická vlastnost.

O přední pružení se stará vidlice Fox Rhythm 34 Float, se zdvihem 130mm a možností uzamčení se specifickou geometrii G2. Samozřejmostí je náboj Boost o šíři 110mm.

Nechybí samozřejmě ryze dámské komponenty, sedlo Bontrager Evoke 2 WSD s  chromolybedovými ližinami a sportovní gripy z řady Bontrager Race Lite. 

Když už je naše pozornost zaměřena k sedlu, nesmíme opomenout teleskopickou sedlovku KS eThirty Integra, která má ovládání z řidítek.

Kolo v sériové výbavě váží ve velikosti 17,5" lehce přes 14 kg, ale první desítky gramů shodíte snadno, stačí kola připravit jako bezdušové. Cena za parádní zážitky, které vás na tomto kole jistojistě čekají? Za model Fuel EX 8 zaplatíte bezmála 80 tisíc, ale můžete sáhnout i po levnější verzi, která je za sympatických 55 990,- Kč.

Pro ty, co sebe ocení nejvyšší kvalitou, je nachystán karbonový kousek, jehož cenovka odpovídá materiálu i osazení. Podrobnosti o všech třech dostupných modelech dámských EXek si můžete načíst na novém webu zastoupení značky Trek- www.bretton.cz

 

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama