Tahák do kapsy. Přehled komponentových řad na silniční kolo

Malý užitečný průvodce pro ty, co chtějí vědět něco o svém kole nebo se chystají na nákup nového. Tentokrát jsme zavítaly do světa silniček…

Při výběru nového silničního kola se můžete setkat hned se třemi značkami komponentů, kterými bude osazeno. V našem bikovém průvodci jsme se zaměřily na dvě dominující na světovém trhu, Shimano a Sram. V případě silniční cyklistiky nemůže chybět italská klasika Campagnolo.

Když vezmeme v úvahu, kolik modelových řad každý z výrobců nabízí, pro běžného uživatele je toho už docela dost, aby se v jednotlivých řadách sám a bez konzultace s odborníkem orientoval. Tady je základní přehled, který vám jistě pomůže při výběru.

Shimano

Jednoznačně tím největším je japonská firma Shimano. V nabídce tohoto velkého producenta naleznete nejenom komponenty pro kola. Shimano se zabývá i výrobou komponentů pro rybaření. Naší pozornost přitahuje samozřejmě řada výrobků pro cyklisty. Tyto řady si můžeme rozdělit do tří kategorií, hobby, sport a race.

Hobby: Claris a Sora

Sport: Tiagra a 105

Race: Ultegra, Ultegra Di2 a Dura-ace, Dura-ace Di2

Campagnolo

Druhou v řadě a současně i historicky nejstarší, je italská značka Campagnolo. Je to firma, která pokládala základy silniční cyklistiky. Na její podporu se spoléhali všichni první vítězové Tour de France, nebo Giro d`Italiia. Právě proto je Campagnolo preferováno u ortodoxních silničních fanoušků a znalců cyklistiky.

Na základních a levnějších modelech se s touto značkou v našich obchodech setkáme spíš výjimečně, ale to ovšem neznamená, že nevyrábí komponenty pro všechny kategorie uživatelů, jako má v nabídce konkurenční Shimano.

Hobby: Veloce

Sport: Potenza
(pokud vám tu schází známá Athena, tak s tou se v příštím roce již nepočítá a je aktuelně stažena z nabídky)

Race: Chorus, Record, Record EPS, Super Record a Super Record EPS

 

Sram

Firma Sram má sídlo na Americkém kontinentě. S výrobou začala poměrně nedávno. Je ze všech tří firem služebně nejmladší. Nejdříve započali s produkcí komponentů pro horská kola, ale po velmi krátké době rozjeli i výrobu komponentů pro silniční cyklistiku.

Hobby: Apex

Sport: Rival

Race: Force, Red a Red eTap

 

 

Všechny tři firmy vyrábí komponenty pro všechny výkonnostní kategorie. Kde tedy hledat rozdíly? Primárně je to v systému řazení. Každá firma to řeší po svém a každá firma i jinou ergonomii řadící páky.

Shimano používá systém “Dual Control”, který se spoléhá na řazení celou řadící pákou pro posun řetězu nahoru a malou řadící páčkou, která je ukryta pod velkou, pro řazení směrem dolu. Tělo páky je dlouhé a robustnější. Příjemné je, že brzdová páka se nechá nastavit i pro kratší dámské, nebo dětské prsty. Dalším bonusem může být možnost současně řadit a při tom i brzdit. Pro běžného uživatele se to může zdá nesmyslné, ale třeba cyklokrosaři se bez toho jen těžko obejdou.

Campagnolo sází na svůj systém “Quick Shift” kterým disponují vyšší řady Chorus a Record a “Power Shift” jenž je montován do nižších řad Veloce a Potenza. Pro řazení jsou opět využívány dvě řadící páčky. Směrem nahoru přehazujeme páčkou ukrytou pod velkou brzdovou pákou. Posun řetězu po kazetě směrem dolu ovládáme malou páčkou umístěnou v horní části těla páky. Tvar těla všech řadících systému Campagnolo je spíš užší. Lépe padne do menší ruky.

Sram si jde vlastní cestou. Oba jeho konkurenti využívají přehazování dvě řadící páčky. Sram má jen jednu. Těžko popsatelné, ale na ovládání velmi jednoduché. Páčkou, která je opět umístěna pod brzdovou pákou dlouhým tahem řadíme na lehčí převod a krátkým tahem na lehčí. Tvar těla je někde mezi Shimanem a Campagnolem, jen je o něco kratší. Také disponuje možností nastavení polohy brzdové páky jak pro krátké, tak i pro dlouhé prsty.

Sady Shimano

Claris

Jedná se o opravdu jednoduchou sadu určenou pro osmi rychlostní kazetu, která je možná kombinovat vpředu s dvoj a nebo troj převodníkem.

 

Tiagra

Vyšší řada komponentů pro hobby cyklistiku disponuje kazetou s deseti pastorky vzadu, dva a nebo tři převodníky vpředu. Koncept a tvar vychází z nejvyšších sad nabídky Shimano.

 

105

První sportovní sada s jedenácti pastorky na kazetě. V předu máte možnost opět vybrat dva a nebo tři převodníky. Vyšší váha, ale velmi dobrý výkon.

 

Ultegra

Sadu která je už určena k závodnímu použití. Kazeta disponuje jedenácti pastorky a k dispozici je opět dvoj a troj převodník vpředu. Tato sada navíc nabízí i elektronické řazení poháněné (označen Ultegra Di2). Funkčnost k nerozehnání od vyšší řady Dura-ace.

 

Dura-ace

Nejvyšší sada z nabídky Shimano. Sen všech milovníků japonského giganta nabízí vyšší uživatelský komfort a nižší váhu ve srovnání se sadou Ultegra. K prodeji se nabízí i dvě možnosti pohonu řazení, klasické lankem a nebo elektronické (Dura-ace Di2).

Sady Campagnolo


Veloce

Jedná se o základní sadu, která pohání kolo pomocí deseti kolečka vzadu a dvou převodníků vpředu. Jednoduchá na ovládání. Vysoká životnost.

 

Potenza

Sportovní sada, která se bez váhání nechá používat i pro výkonnostní cyklistiku. Kazeta je poskládaná již z jedenácti pastorků a je možné kombinovat s dvěma převodníky v předu.

 

Chorus

Sada, která jako první nabízí kompletní řadu karbonových komponentů, disponuje opět kazetou s jedenácti pastorky. Kliky pouze ve variantě dvou převodníků. Vybírat můžeme mechanickou nebo elektronickou verzi, která nese označení Chorus EPS.

 

Record

Je mezistupeň mezi sadou Chorus a Super Record. Tyto sady mají k sobě uživatelsky velmi blízko a odlišují se jen v malých, ale zato propracovaných detailech. Sada Record je k dispozici v provedení mechanickém a nebo elektronickém s označením Record EPS.

 

Super Record

Top sada z nabídky Camapgnola je obohacena o titan, tj. kde bylo možné nahradit nerezovou ocel najdeme titan. Navíc všechna ložiska jsou keramická. Vše za účelem maximálního snížení váhy. Je to bonbonek mezi úplně všemi silničními sadami.

Sady Sram

Apex  

Kazeta s deseti pastorky a to v rozsahu 11-32 zubů je kombinována v předu s převodníky 50/34. Výhoda pro hobby jezdce, kteří mají rádi opravdu velké kopce a vysoká výkonnost není pro ně na prvním místě.

 

Rival

Sada se závodními ambicemi. Kazeta bohužel jen s deseti pastorky, ale s dlouhou životností.  Kliky opět pouze pro dva převodníky.

 

Force

První ryze zavodní sada. Kazeta s jedenácti pastorky. Systémově se shoduje s vyšší sadou Red. Jelikož si neprošla karbonovou odtučňovací kůrou, má pouze vyšší váhu, ale velmi podobnou funkčnost jako Red.

 

Red

Oproti levnější řadě Force disponuje sada Red hlavně nižší váhou, a to díky karbonovým doplňkům a extra lehké kazetě. Nejvyšší sadu Red můžete koupit v provedení mechanickém a jako jedinou z rodiny Sram i v elektronickém provedení, kterou firma pojmenovala Sram Red eTap.

Jak vybrat tu správnou?

Spolehlivost můžete bez jakýchkoliv pochybností očekávat od všech třech značek. Jezdci, kteří nemají se silniční cyklistikou žádné zkušenosti a mají chuť s touto návykovou aktivitou začít, by si měli v první řadě vybírat komponenty z řad určených pro hobby jezdce. Ne proto, že by si nemohli dovolit koupit lepší výbavu a nebo, že by vyšší řady neuměli ovládat, ale proto, aby se s silničním kolem a jeho ovládání seznámili. U těch, co už jezdí delší čas jde tak trochu rozum stranou a dominuje vášeň pro značku a styl.

Každopádně s výběrem nespěchejte, nesnažte se za každou cenu jít směrem nejvýhodnějšího ekonomického řešení. Silniční kolo z vyšších řad nabídky odvádí svému majiteli poctivou práci po mnoho sezon, a to bez velkých investic na údržbu, jako známe u horských kol. Nedělejte nákup, při kterém vám zůstanou pochybnosti, protože s těmi pak budete nasedat na kolo před každou vyjížďkou.

Dobře vyberte a užívejte naplno jedinečných zážitků, které vám právě silniční cyklistika dokáže nabídnout.

Poděkování za spolupráci a technickou konzultaci Danu Horákovi, majiteli berounské prodejny dh cycling.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková