Reklama

Test B´Twin ULTRA 900 CF. Karbonové potěšení v cyklistickém ráji

Ultra 900 je karbonová silnička za skvělou cenu, Mallorka je rájem cyklistů. Jaké to je, když se tyhle dvě věci propojí?

Reklama

Pro někoho je při výběru kola primární ukazatel cena a nenechá si omezit pestrost nabídky ničím jiným. Někdo další si předem selektuje výrobce, sází na ty renomované a i se stejným finančním rozpočtem na pořízení nového kola volí značku, která má letitou historii. Ať patříte do jedné či druhé, určitě si najděte chvíli na následující test. V prvním případě pro vás máme skvělý tip, v tom druhém vám možná rozšíříme spektrum značek, s kterými stojí za to počítat. Tentokrát je v hlavní roli kolo silniční, karbonový model  B´Twin Ultra 900CF. A můžete ho koupit v Decathlonu.

Než se podíváme podrobně na testovaný model, sluší se připomenout, že značka B´Twin patří silničkám i bikům, která putují do obchodního řetězce Decathlon. Jejich rodným místem je francouzské městečko Lille, kde je jak návrhářského oddělení, tak i továrna. A právě tady se montují modely vyšší kategorie, zhruba 180 tisíc z celkových 3,5 milionu kol, které značka B´Twin ročně vyprodukuje.

Model Ultra 900 CF je karbonový speciál, ze sedmi dostupných modelů, které se od sebe liší především komponentovou specifikací, jde o ten druhý nejlevnější. Kolo má homologaci UCI a na vývoji vidlice a rámu se podíleli závodníci B´Twin Racing TeamuU19.

Karbonový rám je specifický svou profilací, kdy rámový trojúhelník netvoří trubky, ale hranoly.  Prohnutí horní rámové a jejich napojení…že by tu byla inspirace koly Look, další francouzské značky?  Matná povrchová úprava a velmi vkusně zvolený design dvou základních barev, s růžovým předělem kolu dodává luxusní vzhled. Nic zbytečně podbízejícího, pouze výrazný nápis B´Twin.

Silnička Ultra 900 je určená pro nekompromisní závodní jízdu, rám je pevný, zároveň tu byl kladen důraz na aerodynamické vlastnosti kola. Kombinací dvou typů karbonových vláken dosáhlo požadovaných vlastností i velmi slušné váhy, rám velikosti M má 850 g, vidlice pak 320 g.

Na kole Ultra 900 najdeme osazení od japonského Shimana, konkrétně modelovou řadu 105. Pohon tvoří jedenáctipastorková kazeta v rozpětí 11-28z, dvoupřevodník pak nemá „rozměry“  kompaktu, ale tácy jsou o kousek větší, tzv. semi-kompakt, který má počet zubů 52–36. Délka klik je pro malé velikosti (XS, S) 170 mm, M má 172,5 a pro velikost L pak výrobce montuje 175 mm dlouhé.

Změny oproti loňskému roku doznalo umístění zadní brzdy, která na starších modelech byla na spodní rámové trubce, resp. v úrovni převodníků. Nyní jde o návrat ke klasice, čelisti zadní brzdy jsou na vrcholu zadní vzpěry. Zajímavě je řešená sedlová trubka, konkrétně její hranatý tvar, který koresponduje s dalšími částmi rámu. Sedlovka není stažená v klasické objímce, ale dotahuje se šroubem umístěným v horní rámové trubce. Příjemným pomocníkem v správném dotažení je i údaj při použití momentového klíče.

Výběr zapletených kol pro silničku Ultra 900 CF padl na MAVIC Axium, která je jednou ze základních řad této francouzské značky. Volba je to vzhledem k cenové kategorii, v které se kolo nachází, zcela logická. Stejně tak vybavení plášti Mavic Yxion (rozměr 700x25c), které mají dezén pro odvod vody při jízdě na mokrém povrchu a také protiprůrazovou vrstvu.

Co ještě stojí za pozornost? Třeba detaily u bovdenů. Jejich vnitřní vedení je pro karbonový model samozřejmostí, ale co se cení, je velmi pečlivě zpracované zapuštění do rámu. A také samotná ochrana rámu před odřením, kdy jsou bovdeny právě v kontaktu s rámem opatřeny gumovým tubusem.

Jízdní test.

Silnička Ultra 900 s námi cestovala do cyklistického ráje. Na Mallorku. Pravda, letošní počasí neodpovídalo dubnové klasice, v naší domovině by se ohřála víc, na druhou stranu byla možnost prověřit kolo, respektive vlastnosti použitých plášťů i v dešti. O množství kopců, zatáček a s radostí natočených kilometrů se ale nedá pochybovat.

Testované kolo bylo velikosti M. Od pohledu bylo kolo poměrně dlouhé. Jde o uni sex model, takže první upgrade na sebe nenechal dlouho čekat, pro pocitově ideální posed při výšce 164 cm jsem si vyměnila představec, původní 110 mm byl nahrazen kratším (60 mm).  

Po prvních ostřejších kilometrech jsem musela zcela souhlasit s promovanými vlastnostmi kola, vnímala jsem tuhost rámu, geometrie kola dává jistý pocit ve vedení kola, ať už při aktivní jízdě ze sedla, tak i v serpentinách ve sjezdu. Oblouk řidítek má pohodlný tvar, ale při úchopu za dolní konce se bude jezdkyni s drobnější rukou trochu hůř sahat po brzdových pákách.  

Jak už bylo zmíněno v technické specifikaci, mezi levnější komponenty této silničky patří vypletená kola Mavic Axilum. Ty nemalou měrou ovlivňují celkový jízdní dojem, především kvůli jejich váze, kolo má právě kvůli tomu rezervy v akceleraci. Při testování jsem využila vlastní pár vypletených hliníkových kol Bontrager RXL, s ultegrovou kazetou, které používáme právě při srovnávacích testech silniček a porovnání vlastností rámu. Výměna ubrala kolu citelných 600 g a jeho váha se tak dostala k hranici 7,5 kg.  Tenhle upgrade kolo katapultoval minimálně o třídu výš. Při tomto setupu dával regulérní pocit pravé závodničky.

Zbývá odkrýt cenovku tohoto testovaného modelu. Karbonový rám, osazení komplet na sadě 105, kolo s certifikací UCI se vejde po 50 tisíc, dokonce i pod 45 tisíc. Závodní silničku s pětiletou zárukou na rám pořídíte za 42 999,- Kč. Pokud Decathlon hlásá, že děla lidem sport dostupnější, tak v tomto případě máte možnost stát se silniční cyklistkou doslova na dosah.  A jednoznačně s modelem Ultra 900 máte nakročeno za těmi nejlepšími zážitky.

Info o dalších dostupných modelech najdete na stránkách distributora decathlon.cz

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama