Reklama

TEST: Liv Langma Advanced 3. Rychle a vzhůru na vrchol

Langma…kolo, které dostalo název z tibetského výrazu pro nejvyšší horu světa, Mount Everest….

Reklama

O zcela nové modelové řadě silničních kol Langma jsme psaly před necelým rokem, teď máme za sebou test letošního modelu LIV Langma Advanced 3. Ten patří do kategorie velmi zajímavých kol, kdy za hodně sympatickou cenu získáte karbonový stroj. Když zmiňujeme hned zkraje cenu, tak vězte, že je to další z kol v kategorii do 40 tisíc.

Při výrobě modelů Langma se uplatnily i zkušenosti profesionálních závodnic a cíl byl jednoznačný. Kolo s výbornými jízdními vlastnostmi dostupné pro každou cyklistku. Proto jsou v nabídce top modely s nejvyšší sadou osazení, ale také na stejné rámové platformě postavené silničky za lidovou cenovku.

Karbonový rám Langmy má specifickou geometrii, která upoutá slopingem horní rámové trubky, čímž se získává prostor nad rámem a kolo tak působí vizuálně jako menší, než je jeho skutečná velikost. Základ tvoří šedivá barva, v příjemné matné úpravě. Duhové prvky a modrým logem Liv dotvoří finální a velmi povedený design kola. 

Profil trubek je směrem k středu rozšiřující, čímž se dosáhne výrazná tuhost při šlapání, nástupech ze sedla. Naopak jejich zeslabení v těch správných místech kolu snižuje odpor vzduchu a dodává kolu větší aerodynamiku. To vše se projevuje při větších rychlostech a intenzivní jízdě.

Liv Langma Advanced 3 je vybavena karbonovou vidlicí s hliníkovým sloupkem a technologií OverDrive2, která má usnadňovat ovládání kola.

Rám je připraven pro dodatečnou instalaci senzoru RideSense pro bezdrátovou komunikaci s kompatibilním cyklopočítačem, z kterého získáte například informace o rychlosti a kadenci.

Model Langma Advanced 3 je téměř kompletně osazena řadou Shimano Tiagra. Kliky této sady mají převodníky s 50 a 34 zuby, tedy klasický Compact drive, desetipastorková kazeta pak nabídne rozsah 11 -32 z. Převody jsou tedy vyladěné pro sportovně-rekreační jízdu i ve velkých kopcích.

Langma Advanced je obdobou pánského modelu Giant TRC, využívá také některé komponenty značky Giant, například představec Connect, stejné řady jsou i hliníková řidítka, jejich rozměr je ale jednoznačně přizpůsoben dámské postavě, ve velikosti S je jejich šíře 38 cm. Kdo hledá zajímavé detaily, tak za pozornost stojí motiv na záslepce hlavového složení.  

Karbonová je také sedlovka Variant, i ona je domácího brandu Giant, její zámek je integrovaný do rámu, jeho nastavení se schovává po krycí gumou. Její speciální tvar navyšuje jak pohodlí, tak zároveň zmenšuje odpor vzduchu.

Pro model Advanced 3, ale i vyšší modely byly zvoleny nikoliv kotoučové, ale klasické ráfkové brzdy a také bezdušové pláště Giant Gavia (rozměr 700×25), které by měly přinést nejen výborné jízdní vlastnosti, ale také výrazně nižší riziko defektu, právě díky absenci duší.

Důležitý kontaktní bod je sedlo. Langma Advanced 3 má samozřejmě dámský model Liv Contact Forward, jehož tvar je přizpůsoben anatomii dámských sedacích partií.  Sedlo využívá odolný potah ze syntetické kůže pro vyšší odolnost proti oděrům. Středový kanálek snižuje nežádoucí tlak na sedací partie.

Liv Langma Advanced 3 je dostupná ve třech velikostech, nejmenší XS, pak S a M.

Jízdní test: Kopce chceš!

Opět tu byla velká zvědavost. Co dokáže předvést kolo, které nosí pro svou levnější výbavu, kterou řada Tiagra  bezesporu je, označení „ sportovní a rekreační “? Na druhou stranu už mám zkušenosti, že LIV umí udělat dobrou geometrii rámu. Tady jsou sice ceně kola odpovídající ráfky, ale nějaké gramy se ušetří na bezdušových pláštích.

První dojmy jsou až příliš příjemné, zapojuji rozum a své nadšení přikládám tomu, že jsem jezdila v posledních čtyřech dnech na trail biku. Takže je jasné, jak „svěží“ jízdní dojem mohu získat jen díky tomu, že jedu na silničce. Ten fajn pocit z kola je ale i další den. Jednoznačně dávám za pravdu informaci, kterou si s sebou kolo nese, že Langma má tuhý a dobře stavěný rám, je připravena přijmout závodní jízdu, hbitě reaguje na nástupy ze sedla. Jediná věc je po dvou testovacích jízdách pro mě osobně méně komfortní, a to je pocit z úzkých řidítek. Naopak dobře do ruky padnou jejich oblouky, dobře se drží i za „spodky“, baví mě v tomto úchopu spurtovat i do mírného kopce. Příjemný dojem umocňuje i použitá omotávka Liv.

Příjemný tvar oblouků řidítek spolu s pohodlnou omotávkou - obojí pěkně padne do ruky

Hledat kopce a pak letět na vrchol, to je přesně pro Langmu. Nemusíte mít v nohách hned dynamit, ale kolo pod sebou vnímáte jako velmi lehký stroj, který každé šlápnutí do pedálu dokonale využije, neztratí se ani desetina wattu. Vše umocňuje přímo vrchařský výběr převodů, s nejlehčí kombinací 34-32 se v klidu můžete pustit do dlouhého i prudkého stoupání. I mě to nedalo a do třetice jsem kolo testovala v různých kopcích, kdy se procenta strmosti zvedala k číslům, která znáte z italského Gira.

Ačkoliv to není pro aktuální stav počasí běžná situace, také jsem při jedné testovací jízdě pořádně zmokla. Pláště držely statečně, a to jsem musela krájet 4 kilometry sjezdu s mnoha zatáčkami. Jediné malé negativum z mokré vyjížďky byla Tiagra, jejíž brzdové páčky v mokrých prstech klouzaly a také účinnost čelistí nedosahovala kvalit vyšších sad. Vzhledem ceně je to však pochopitelné a ruku na srdce, jak často jezdíte v silném dešti..?

Langma Advanced 3 je velmi chytrý tah od LIVu. Kdo se na ní projede, bude ho silniční cyklistika rozhodně bavit a Langmu za sympatických 38 tisíc si ihned pořídí. Je to silná vábnička, kopce s ní vlastně ani tolik nebolí. Kdo po čase bude chtít poznat ještě o kousek lepší svezení, tak se mu hned nabídne její lépe osazená „sestřička“, Langma 2 nebo PRO. A kdo kouká do výšin, může sedlat stroj jako excelentní světové závodnice týmu Sunweb.  

A ještě pár čísel. Liv Langma Advanced 3 vážila ve velikosti S bez pedálů 8,3 kg. Její cenovka je přesně 38 999 Kč. Při výbavě sadou Shimano Tiagra nikterak lehkými koly bylo poježdění nad očekávání příjemné a působila dojmem mnohem lehčího stroje. A pokud na něj nasadíte lepší kola, bude to jízda z úplně jiné dimenze.

Info o dalších dostupných modelech najdete na stránkách dovozce Progress Cycle.cz

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama