Americká firma Salsa vyrábí v Minnesotě svá kola zaměřená na cestování a adventure styl jízdy. Model Cutthroad je opravdu bezohledný, ve všech směrech. Spojuje v sobě vlastnosti biku, gravelu, silničního kola a k tomu ještě působí velmi extravagantně. Tohle kolo musíte milovat!
Jak vznikl Salsa Cutthroad? Jednoduše! Tento bike vznikl na trati Great Divide, extrémního závodu z městečka Banff v Kanadě do AntelopeWells v Novém Mexiku, délka trati celého závodu je 4 418km. Hlavním testérem, který se podílel na vzniku tohoto modelu je legenda dlouhých tratí a několikanásobný vítěz již zmiňovaného závodu JayPetervary.
Na spodní rámové trubce kola najdete vyobrazenou trať závodu Great Divide z Kanady do Nového Mexika.
Primárně je tento rám předurčen pro tak zvaný bikepecking, u nás málo rozšířená aktivita, která si postupně získává své příznivce. Jde o několikadenní cestování přírodou s výbavou, jako je spacák a všeho co souvisí s kempováním. Cílem tohoto biku, kromě univerzálnosti je pohodlná jízda. Expediční cestovatelé si jistě přijdou na své, ovšem silná stránka Salsy je nezničitelnost, odolnost materiálu, a to se může hodit komukoliv.
Měla jsem možnost se s tímto bikem podrobně seznámit. Toulala se v bývalém vojenském prostoru v Brdech a poznala nádhernou část naší země zvanou Česká Kanada, kde jsem nejen objevovala místní přírodu a různorodé cesty, ale absolvovala i závod GravelBlinduro. Toto nebude klasický test, jak jste zvyklé. Je to příběh ….
Cutthroad je závoďák na dlouhé tratě, v tomto případě závody a přejezdy transkontinentálního ražení bez zabezpečení. Jedná se o závodní evoluci legendárního modelu Fargo. Ocel vystřídal carbon a to včetně vidlice. Na rámu nenajdete žádné body k upnutí nosičů, model počítá jen s beznosičovými brašnami. Tento bike není standardní gravel, je to 29“ka s možností nasadit široké pláště, rám i vidlice pojme pláště až do šíře 2.4“. Horní rámová trubka je krátká, hlavové složení vysoké, na kole se sedí vzpřímeně. Velmi komfortní poloha při dlouhých trasách.
Pojďme si tohoto „bezohledného dravce“ podrobně představit, má nejen krásný rám, ale i zajímavé komponenty, vše tvoří kompaktní celek biku stvořený jak k prázdninovým dobrodružstvím, tak i k velmi náročným a dlouhým závodům.
Rám a vidlice Salsa Cutthroad
Jak jsem již zmiňovala, obojí je z carbonu. Délka horní rámové trubky ve vel. M je 565 mm, tím je dosažen vzpřímený posed, pohodlný na dlouhé cesty. Úhel hlavového složení činí 70°, nechá napovědět o dobré průchodnosti terénem v přímém směru. Na pětníku se neotočíte, otázka je, jestli je to nutné?
Malým avšak krásným detailem je příprava na vnitřní vedení kabelu nábojového dynama v přední karbonové vidlici. Ano, čtete dobře, někteří skalní vytrvalci ještě udržují “ klasiku“. Ovšem pro informaci, většina závodníků vozí výkonná světla s dostatkem baterií, doba přeci jen pokročila. Světlo v podobě dynama stále vozí závodník, legenda Divide J. Petervary.
Speciální tvar horních vzpěr zadní stavby jsou vertikálně poddajné a umožňují zadní stavbě pružit. Tento systém se nazývá Class 5 VRS. Spodní vzpěry zabezpečují tuhost při šlapání. Pohodlí v těžším terénu díky tomuto systému je opravdu znatelné.
Pohodlné „berany“, v dolní části s rozšířeným úchopem vznikly speciálně pro potřeby gravel biků a cestovních kol. Hlavním přínosem řídítek je vyhnutí spodních oblouků o 24°, což má pozitivní vliv na vedení kola v technických pasážích. Další výhodou tohoto modelu je nespočet jízdních úchopů, které lze střídat a ulevit tak zádům a celému tělu při monotónních dlouhých přejezdech. Zde se jedná o model řídítek Salsa Cowchipper 44cm AL.
Cutthroad je postavené výhradně k pohodlí při dlouhém cestování na biku a tomu odpovídá i osazení. Kliky Praxis Works Cadet M30 převodník s 36 zuby vynikají svou tuhostí.
Jedenáctirychlostní kazeta SunRace s rozsahem pastorků 50z/11z dává jezdci možnost zdolat i těžké stoupání.
Zapletená kola vynikají svou tuhostí, ovšem za zmínku stojí použité náboje. Zde totiž srdce nejednoho bikera zaplesá, řekne – li se název Chris King. Tahle americká firma z Portlandu se zabývá výrobou exkluzivních komponentů na kola. Zapletená kola Salsy Cutthroad jsou osazena právě těmito náboji. Vynikající zatěsnění a konstrukce především zadních volnoběžek je taková, že tento náboj si ve svém životě koupíte jen jednou, víckrát není třeba. Náboj má patent RingDriveTM. Co to znamená? Jedná se o záběrový systém, který se skládá ze tří hlavních částí: hnací kroužek, poháněný kroužek a hnací hřídel. Masivní konstrukce náboje dovoluje přesunout mechanizmus záběru uvnitř do velkého ložiska nábojové hřídele. Jedná se o 72 propojených kontaktních bodů – zubů. Poskytují tím záběr a je schopen využít točivého momentu přes 800ft/Ibs, tím tyto náboje vynikají. Ve zkratce… to co jsem teď napsala je mimo jiné i slyšet, po roztočení kola všichni ztichnou a poslouchají tu rajskou hudbu 72 zubů… lepší než rádio!
Brzdy jsou použity mechanické AVID BB 7 road a 160mm kotouči. Zde došlo k preciznímu usazení brzdiče, brzdy bez problémů fungovaly. U tohoto typu brzd je nutné kontrolovat sjetí destiček a regulovat vzdálenost od kotouče. Brzdná síla byla též v normě. Vzhledem k faktu, že hydraulické brzdy jsou již spolehlivé, je k zamyšlení, zda nepřejít na tento systém.
Za zmínku stojí krásný detail, který podtrhuje barevnost celého kola, a tím jsou pedály ISSI II. s průmyslovými ložisky. Kompatibilní se systémem SPD.
Salsa Cutthroad je“bike s berany“, jedná se o pohodlné adventure kolo. Jak se mi na tomto, už od pohledu překrásném kole jezdilo? Jedním slovem výborně!
Pro trénink před závody jsem si vybrala oblast bývalého vojenského prostoru Brdy, kterou dobře znám, nebyl problém okusit i ostřejší terén v trailech kolem vrcholu Tok. Byla jsem velmi mile překvapena akcelerací Salsy, po rovině doslova letí. Velmi hravě si kolo poradilo s prudkými výjezdy a sjezdy, svůj díl na tom nesou bezdušové pláště SchwalbeThunderBurt šíře 2.1, velikosti kol 29“. A dolů? To je jedním slovem zábava! Kameny, kořeny, ani v těžším terénu neměla Salsa potíže. Občas jsem zabloudila do těžkého terénu ve sjezdech, ani zde jsem necítila limity kola. Až na otřesy od pevné vidlice, tzv. splynout s terénem bylo nevyhnutelné. Po takto strávených dnech se prohlubovalo mé těšení se na závody GravelBlinduro v oblasti České Kanady. Tento stroj s trochou závodního ducha jezdkyně poskytne vše, co je potřeba k zajetí dobrého výsledku. Kolo má celkovou váhu malinko přes 10 kg, vzhledem k robustnosti rámu a použitému osazení jde o slušnou váhu.
Závody GravelBlinduro biku Salsa Cuttfroad vyloženě svědčily, je to závoďák. Nebyl problém akcelerovat po rovině k cíli, těžší terén v podobě kořenů kola velikosti 29“ bez problémů převalila. Celý závodní víkend jsem si užila s tímto kolem na jedničku. Jízdní limity jsem nepociťovala ani v těžším terénu. Já jsem si Salsu zamilovala a dost těžko se s ní loučila. Nejen, že bike dobře vypadá, ale jízda na něm mi způsobila lehkou závislost na rychlosti dolů, nahoru, po rovině…to je jedno! Prostě jen uhánět dopředu a poznávat krásu přírody ze sedla kola. Možná v budoucnu dospěji k závěru, že pojedu podobný extrémní závod, není mi to úplně proti mysli, kdo ví…
Salsa Cutthroad si jeho majitel Ondřej Černý https://www.bikebrothers.cz/ postavil sám, speciálně pro závod Italy Divide 2018, kterého se na jaře účastnil. Velké díky za půjčení.
Author: Monika Kyselová