Reklama

Trek Slash 9.7. Osobní enduro zbraň

Někdy stačí málo a vy víte, že tohle chcete….

Reklama

Před dvěma týdny se mi konečně dostal na krátké testování enduro bike od Treku s názvem Slash. Šlo o model 2018, který je už v podstatě vyprodaný, nicméně se našly dva zásadní důvody, proč si zaslouží představení. Tím prvním je skvělý dojem, který ve mně Slash při víkendovém testování zanechal, tím druhým a ještě víc radostným  je skutečnost, že se v téměř totožné specifikaci a hlavně stejnou geometrií, bude Slash prodávat i příští rok. A navíc, přibudou i dostupnější hliníkové modely! Takže báječná informace pro všechny holky, které rády jezdí v tvrdším terénu a mají na pořízení vhodného biku omezený rozpočet.

Trek Slash 9.7

Jsou to přesně dva roky, kdy Trek představil nové enduro kolo s názvem Slash. Do té doby bylo v nabídce pro vyznavače endura jen Remedy, které je ale na kolech vel 27,5“, zatímco Slash dostal do výbavy devětadvacítky. Jde o pánský bike, respektive z našeho pohledu o uni sex, protože rozpětí nabízených velikostí je od 15,5 až po 21,5“.   

Slash 9.7 byl levnějším ze dvou karbonových modelů, z kterých se v kolekci 2018 mohlo vybírat. Pro příští rok Trek doplnil nabídku ještě hliníkovou variantu, aby se tak oblíbený vysokozdvihový bike dostal na nižší cenu a tím i mezi více zákazníků.  Sluší se zmínit, že jako bonbónek naopak přidal luxusní karbonový model v té nejvyšší specifikaci 9.9, který logicky rodinný rozpočet náležitě provětrá.

Slash 9.7/ 2018 versus Slash 9.7/ 2019? Téměř identická dvojčata

Když začnu s klasický představením testovaného biku, udělám tentokrát dvojí službu, protože model pro r. 2019 je, co se osazení týče, téměř totožný. Rám v endurové geometrii je s karbonu řady OCLV a je vybaven systémem Mino Link. To v praxi nabízí možnost si jednoduchým otočením matice upravit geometrii, doladit úhel hlavové trubky o půl stupně a zároveň i výšku středového složení o 10 mm.

Model, který jsem, kromě jiného, den proháněla v bikeparku Špičák byl osazen jednopřevodníkovou sadou Sram NX s jedenácti rychlostmi, kazeta nabízela pastorky s 11-42 zuby. Veškeré lanka, ať už řadící, brzdové či to v sedlovce jsou vedená uvnitř rámu. Tím jsou chráněná a rámu to dává čistý vzhled.

Slash patří do kategorie vysokozdvihových kol, v tomto případě tu je 160 mm vepředu a 150 mm vzadu. Práci předního pružení dělá překvapivě skvěle vzduchová vidlice RockShox Yari RC, s vylepšenou tlumící patronou Motion Control, která umožňuje lépe vyladit tlumení.

Zadní odpružení má na starost tlumič nové generace RockShox Deluxe RT3, s třemi polohami a technologií Re:aktiv,díky ní tlumič rychleji reaguje na nerovnosti v terénu.

Další komponenty nesou již tradičně značku Bontrager. Řidítka Line v té správné endurové šíři 780 mm, teleskopická sedlovka Bontrager Drop Line, jak už jsem zmiňovala s vnitřním vedením kabeláže a diferenciovaným zdvihem dle velikosti rámu. (15,5 se 100mm, 17,5 a 18,5  se 125 mm a u dvou zbývajících velikostí 19,5 a 21,5 je to 150mm).

I kola a pláště jsou od koncernového specialisty na komponenty. Slash 9.7 má ráfky Bontrager Line Comp 30 a bezdušové pláště SE4 Team Issue, se zesílenými bočnicemi a hodně agresivním vzorkem, vyrobeným z dvojí směsi, což zvyšuje jeho přilnavost.

O rok později narozený Slash, tedy z kolekce 2019, která už se začíná prodávat, má většinu komponentů shodných. Nejzásadnější změnou je, že tu najdete nový NX Eagle, tedy kombinaci 1×12, s rozsahem kazety 11 – 50 zubů. Drobnost v podobě změny modelu sedla, kdy dostal přednost model Arvada také zmíním, byť nejde o nic zásadního.

Co za pozornost stojí, a to jistě nejen u něžné části cyklistické populace, je filozofie, s jakou letos Trek přistoupil při volbě designu. Nově je totiž možné u všech modelů s výjimkou 9.9 vybírat ze dvou barev, z nichž jedna je vždy usedlejší a ta druhá pak odvážnější. V případě 9.7 je to světle šedivá nebo zelenožlutá, která je tou odvážnější variantou i pro 9.8 a hliníkový 8.

Slash v akci

Jak už jsem zmiňovala, i letošní Slash z testovací flotily dovozce měl vytížený život, putoval mezi obchodníky, potažmo zákazníky, z nichž se většinou stali velmi rychle majitelé této mašiny. Závislost jsem pochopila hodně brzy, obzvlášť když jsme naplánovaly pro test jeden z nejpovedenějších českých bikeparků, kterým je právě Špičák. Sedneš a hned se cítíš, jak ti kolem tebe, co lítají s integrálkou dlouhé polety. Geometrie biku v kombinaci s 2,4 palcovými plášti dodává jistý pocit, kolo krásně vede stopu, takové ty standardní nerovnosti, které na bikeparkové traily patří, Slash žehlí s takovou lehkostí, že si jich člověk ani nevšímá.

Co ale rozhodně postřehne, je schopnost Slashe svého jezdce rozeskákat. To jsem ochutnala na vlastní kůži a to bez rozpaků přiznávám, že rozhodně nejsem „skokan“ a radši si zažívám adrenalin v šutrech, kořenech, přírodním terénu.  Přesto ve mně první pokusy zanechal tak příjemný dojem, že jsem to chtěla zkoušet znovu a znovu. Dílem je to díky již zmiňované geometrii, dílem i parádně fungujícímu tlumení, kdy je doskok měkký, přesně co jezdec mého formátu v této chvíli potřebuje. Že by Re:aktiv?

Slash 9.7 je sice pěkný cvalda, váha je 14.5 kg bez pedálů, ale díky možnosti výrazného utlumení chodu vidlice a možnosti uzamčení zadního tlumiče se s dostupnými převody dá leccos vyjet. Tempem pohodovým, nejlépe „kecacím“, ale to je přesně, oč tu běží. Mohutný, tuhý rám má však příkladnou odezvu na výkon nohou, ale vyšší váha kola trochu sráží jeho vrchařské schopnosti. Verze 9.9 na tom bude o dost lépe. Sportovní výkon však podáváme v případě Slashe především z kopce! Tady Slash boduje nejen na rychlých bikeparkových tratích, ale neztrácí ani v trialovějších pasážích, které najdete třeba na Trutnov Trails. Je to prostě pravá enduro mašina a patří do pořádného terénu. Pak jsou zážitky stoprocentně zajištěny. 

Za jaké peníze jednotlivé modely pořídíme? Hliníkový Slash 8 bude stát 78 990,- Kč, karbonové verze pak začínají lehce nad 100 tisíci, což je i částka za testovanou 9.7. Veškeré informace o dostupnosti i barevných variantách najdete na www.trekbikes.com. 

Kdo se nebojí uprostřed léta změnit svůj stroj, má ideální možnost, protože modely pro rok 2019 už začaly být v prodeji.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama