Reklama

Tahák do kapsy! Přehled komponentových řad na horské kolo

Malý užitečný průvodce pro ty, co chtějí vědět něco o svém kole nebo se chystají na nákup nového…

Reklama

Také máte občas zmatek v těch názvech, zkratkách, písmenech nebo číslech, kterými výrobci označují svá kola nebo komponenty? Většinou má označení nějaký posloupný systém, ale pokud se o tuto problematiku zajímáte jen okrajově, tak na partnerova hlášku “ je to hlína na ixstéčku“ porozumění jen předstíráte. Pokusíme se vám udělat jasno v označení komponentových řad dvou nejznámějších výrobců: japonského Shimana a amerického Sramu.

Kvalita – funkce – cena

Kvalitativní třída komponentů určuje nejen funkčnost, ale také významně ovlivňuje cenu celého biku. Většina výrobců vytváří modelové řady kol tak, že na totožný, jen jinak barevný, rám montuje různě kvalitní komponenty a tím odlišuje jednotlivé modely v řadě. Ve výsledku je to velmi praktický způsob, jak nabídnout zákazníkům například kolo na dobrém karbonovém rámu, za dostupnou cenu, rozdíl v osazení top řadou nebo některou z nižších sad je totiž v desítkách tisíc.

Nová sada Shimano XTR 2019

Ze všech komponentů, které řešíme při výběru nového kola, jsou nejsledovanější a také nejdůležitější tyto tři: rám, pohonný systém a kola. Zatímco rámy se v zásadě liší materiálem a zjednodušeně můžeme říct, že vybíráme zda karbon či hliník a u zapletených kol platí jednoduchá zásada čím lehčí tím lepší, v případě pohonného systému (osazení) je situace už na první pohled méně přehledná.

Výrobci v označení produktů systém samozřejmě mají. Jednotlivé komponenty pohonného systému slučují do tzv. sad, které nesou své specifické označení, podle kterého se dá dobře orientovat. Shimano k pohonnému systému přidává do sady i brzdy a zapletená kola či samotné náboje kol. My se však zaměříme na samotný pohonný systém, který se skládá z klik s převodníky, přehazovačky, řazení, řetězu, kazety a v případě více převodníkového systému i přesmykače.

Shimano

 

XTR

XTR je to nej co si můžete od japonců pořídit. Její nejnovější verze znamená radikální změnu zejména zavedením dvanáctistupňové kazety pro optimální rozsah převodů 10-51 v případě použití jednopřevodníku a nebo jemného odstupňování 10-45 v případě použití dvojpřevodníku.  V tom se zásadně odlišuje jejich přístup od americké konkurence, která sází výhradně na jednopřevodníkové systémy. V nabídce je lehčí závodní  a odolnější Enduro verze, která se liší pevnějšími klikami, čtyřpístkovými brzdami a kupodivu pouze jedenáctistupňovou kazetou 10-45.  Nová verze je radikálně nová opravdu ve všem, což s sebou nese nevýhodu ve ztrátě kompatibility s ostatní produkcí Shimana. 

XTR Di2

XTR Di2 je elektronická verze nejvyšší řady Shimano. Bohužel revoluční změny její mechanické sestry se u ní zatím nekonaly a tak si příznivci elektroniky musí i v roce 2019 vystačit s jedenácti pastorky. Zatím.

XT Di2

elektronická verze sady XT, systém Di2 v dostupnější verzi zůstává stejný jako loni, změna se očekává příští rok.

XT

Druhá nejvyšší sada Shimana je stále k dostání v mechanické podobě s 1,2 nebo 3 převodníkem.

SLX 11

technicky pokročilá sada SLX s 11 převody vzadu a jedno nebo dvoupřevodníkem se vzhledově i funkčně blíží dražšímu XT. Rozdíl je spíše váhový než funkční.  SLX patří k solidní střední třídě.

SLX10

Starší sada Shimano  SLX je k mání s trojpřevodníkem,  ale jen v kombinaci s 10 pastorky.

Deore

Robustní desetistupňová sada je trhákem v poměru cena-výkon-životnost.

SRAM


XX1 Eagle

XX1 Eagle je špičková sada, která poprvé přinesla 12 pastorků vzadu a i v kombinaci s jednopřevodníkem se díky kombinaci 10-50 chlubí širokým spektrem převodů  

XX1

Na úrovni  Shimano XTR je u Sramu vrcholná sada XX1. Je extrémně lehká, nabízí 1×11 převodů a odstartovala velký boom jednopřevodníků.

X01 Eagle

Sada vyšší třídy X01 je s jednopřevodíkem a podle označení Eagle je zřejmé, že disponuje také  dvanáctistupňou kazetou.

X01

Lehká sada vyšší třídy 1×11, oproti variantě Eagle má jedenáct pastorků. 

X1

Kvalitou přibližně na úrovni SLX. Cenově dostupná varianta pro ty, co chtějí užívat jednopřevodník, konkrétně 1×11.

GX Eagle

nejlevnější možnost jak si pořídit dvanáct pastorků 10-50 na zadní kolo.

GX

I když už jsme v cenových nížinách, stále se jede na jednopřevodníku. Ale GX existuje i ve verzi 2×11.

NX Eagle

orel v názvu napovídá, že i v této ekonomické verzi dostanete 12 pastorků, ale zde SRAM chytře zvolil verzi 11-50, která je kompatibilní s klasickým ořechem zadního náboje standardu Shimano.  

NX

NX, útočí nízkou cenou i kompatibilitou k Shimanu, její jedenáctistupňová kazeta pasuje na ořechy standardu japonského výrobce.

 

V našem přehledu jste nenašly levná osazení kol, Alivio, Aceru, ale kdo má závodní ambice,  ve výběru by měl sáhnout alespoň do základních řad Shimano Deore nebo ekvivalentu, Sram NX . Na levné osazení, které trh nabízí se podíváme někdy příště. 

Chcete mít přehled i o osazení silničních kol? Náš „Tahák do kapsy“ pro milovnice galusek a úzkých plášťů najdete zde.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama