Reklama

Jak vybrat dobré světlo na kolo? Známe parametry, bez kterých to nepůjde

Doba tmy je tu. Jak si ji zpříjemnit? Světlo na kolo a hurá do lesa. Ale jen s dobrým světlem. Pokud ho ještě nemáte, poradíme, co vše je důležité při nákupu ohlídat….

Reklama

Dny se krátí, ale chuť jezdit venku stále je. Kdo si může svou pracovní dobu upravit tak, aby stihl návrat za denního světla, má vyhráno. Mnohem větší zastoupení má ta skupina, co vyjíždí za zážitky o víkendu a pokud nechce ani ve všední den zůstat bez kola, musí sáhnout po dobrém světle. Lépe po dvou a kvalitních, protože pak se otevře nová a hodně zábavná dimenze cyklistiky.

Malé blikačky do kapsy už mají své místo ve výbavě celoročně, nečekané zhoršení viditelnosti vás může zaskočit kdykoliv, hodí se i pro případ neplánovaně prodloužené vyjížďky. Rady, jaké vybrat, jsme psaly před časem zde.

Světlo na noční ježdění, to je ale jiný kalibr. Tady stojí za zvážení, nejen kolik peněz do výbavy chcete investovat, ale kolik času si najdete na noční vyjížďky a také do jakých terénu se pustíte. Protože podcenění výběru kvalitního světla vás může zcela zbytečně od nočních zážitků v lese odradit. A přitom to není tak šílené, jak si možná myslíte. Zkuste se zeptat ve vaší skupině, kdo má zkušenost. Prázdný tajemný les a vámi 100x projetý trail nabídne nový, ale ne nebezpečný rozměr prožitku. I když adrenalin možná přichází o chvilku dřív.

Co sledovat při výběru dobrého světla?

Výkonné přední svítilny se prodávají samostatně, montují se na řidítka kola. Nebo na helmu jako čelovka. Zdrojem světla je v současné době většinou výkonná LED dioda, topem je CREE LED dioda. Co vše je potřeba sledovat, abychom vybraly to správné světlo?

1.Výkon, počet lumenů
Výkon světla se udává v lumenech (lm), což je celkový světelný tok, který zdroj produkuje všemi směry. Světla, s kterými už můžete s jistotou vyjet do terénu by měla mít světelnost od 700 lumenů výš. Na silnici pak vystačíte i s 400. Názory na toto číslo se mohou  lišit, ale naše zkušenost je taková. Logicky platí, čím víc, tím lépe.

2.Světelný kužel
Kužel světla – tedy rozptyl, záběr, který se vám v lese rozsvítí také ovlivní vaši jistotu při jízdě. Zeptejte se a nejlépe si nechte v prodejně ukázat. Ideální je kombince centrálního ohniska s rozptylujícím se světlem do dálky, ale zároveň s dostatečným rozptylem do strany.

3.Napájení světla
Další parametr a s ním různá řešení. Světlo můžete mít buď s vestavěnou nabíjecí Li-Ion baterií nebo pak s výměnnou baterií. Trend je první varianta, tedy světla dobíjecí, bez možnosti výměny akumulátoru.

Li-Ionky bývají buď instalovány napevno ve světle, nebo jsou kabelem spojeny se světlem a umísťují se na samostatný držák přímo na kolo. Baterie mívají indikátor stavu baterie a až do úplného vybití svítí se stejnou intenzitou na rozdíl od alkalických baterií. Což je jednoznačně výhoda.

4.Více režimů svícení
V kategorii světel, o kterých přemýšlíme a která jsou vhodná do lesa, je to v podstatě samozřejmostí. Volba různých režimů svícení vám prodlouží výdrž baterie. Je to vlastně stejné, jako módy dopomoci u elektrokol.

5.Vodotěsnost
Platí zde to stejné, jako pro předchozí parametr. Nemusí pršet, ani kapat, ale i mlha u nekvalitního světla napáchá škodu. Co opravdu nechcete, aby vám světlo skonalo uprostřed jízdy.

6.Váha, velikost, uchycení
Když budete mít své tři, čtyři favority a nastane chvilka nerozhodnosti, určitě stojí za to vybírat i podle toho, jakým způsobem se světlo připevňuje na kolo. Pásek na suchý zip, pryžové poutko, vlastní upínací systém, vyzkoušejte, ať není připevňování světla nepříjemná překážka k vyjetí třeba na krátkou chvíli.

Stejné kritéria pro výběr a nárok na kvalitu mějte i u světel na helmu. Tyto „čelovky“ využijete jako víceúčelové i pro další sportovní aktivity (běh, běžky, atd). Tady ohlídejte vedle světelnosti zejména váhu a uchycení světla. Světlo na helmu přiděláte buď pomocí popruhů, nebo speciálního nalepovacího držáku. Pokud se bavíme o dobré váze, údaj se pohybuje kolem 140 g – 200 g. Tenhle údaj nepodceňujte, vždyť „závaží“ v podobě světla poveze hlava po celou vyjížďku a věřte, že každých pár gramů navíc je znát

A tady náš DNK tip na nákup. Značek a možností je spousta, pokud vám někdo půjčí světlo na vyzkoušení, získáte ty nejcennější informace pro svůj výběr na míru. My opakovaně prověřily při nočních vyjížďkách.

Lupine Piko  
Pro toho, kdo chce pravidelně jezdit v terénu je takové druhé světlo téměř nezbytností. Díky němu si posvítíte všude tam, kam se podíváte. A to je v obtížnějším terénu zásadní. Všechny potřebné parametry splňují světla Lupine Pico, kde jsou na výběr tři modely: Pico 4, SC4 a Pico 7. Svítivost Piko 4 je 1200lm, verze Pico 7 nabízí svítivost 1800lm a maximální dosvit až 210 metrů.

Lupine Piko patří mezi dražší produkty, ale je absolutním vítězem z pohledu váhy. Piko 4 má neuvěřitelných 55 gramů, včetně baterie pak 180 gramů. Ze tří světelných režimů vydolujete také slušnou délku svícení, při maximálním výkonu je výdrž 2 hodiny, pokud uberete 1/3, jsou to už 3 hodiny jízdy. Světelný kužel má rozptyl  22°, o kvalitu světla se postarají  dvě CREE XM LED diody.

Fenix BC30

Výkonné světlo na kolo Fenix BC30 přináší světelný tok až 1000 lumenů. V tomto režimu vydrží svítit kolem 2 hodin, v nižší modu 500 lumenů je výdrž až 5 hodin! Upíná se na řidítka kola a design držáku umožňuje rychlou montáž i demontáž světla, bez použití nářadí. Držák navíc umožňuje rychlé vyjmutí svítilny, takže ji lze použít i jako vysoce výkonné ruční světlo. Fenix BC30 nabízí také pohotovostní režim Burst, kdy na dobu 20 vteřin zvýší výkon na 1800 lumenů! A to už je slušné denní světlo!

Světlo Fenix BC30 nabízí vedle intenzivního svícení i režim blikání a to v síle 150 lm. Jde o model s výměnnými akumulátory, v nabídce je i varianta s dobíjející baterií. Ceny se pohybují u Fenixe od 2700,- a čelovky Piko od 7 tisíc.

Další tipy najdete ve velkém testu světel na partnerském webu mtbs.cz

A ještě rady na závěr, nejen pro začátečníky v nočním ježdění. Obliba sportu se světly, čelovkami roste, ať vezmeme běžky, cyklistiku, ale i samotný běh. Myslete na to, že takto výkonná světla jsou velmi nepříjemná pro každého protijezdce, ale také řidiče, které oslníte při návratu domů. Najděte dávku ohleduplnosti, někdy stačí na okamžik zakrýt shora světlo rukou při míjení. Nebo zapnout slabší výkon. Když už zmiňujeme ohleduplnost, ve skupině nepouštějte zadní světlo do blikajícího režimu. Ač možná nepatříte svou fyzičkou na konec pelotonu, každý vás tam bude chtít poslat. Možná nejen tam.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama