Reklama

TREK 2019 novinky, trendy, zajímavosti

Co nového, pěkného pro příští sezónu připravil americký Trek?

Reklama

Načasování dnešního článku s pohledem na novinky amerického Treku na dobu, kdy na sociálních sítích čerstvě kolují příspěvky světové hvězdy Jolandy Neff, která do továrního týmu této značky přestoupila, je pouhou náhodou. Nicméně je příjemné sledovat, jak už si švýcarská bikerka užívá své první kilometry na některých top modelech. Jak hluboko musíme sáhnout do kapsy pro shodné modely, jako sedlá Jolanda? Na co nového se můžeme těšit? Pojďme se podívat nejen na závodní speciály, protože i v nižších řadách to stojí za to.

První zajímavost, kterou Trek vyzdvihl na začátku prezentace kolekce je ta, že postupně mění rozdělování kol na dámská a pánská kola, respektive už na nich nebude označení WSD. Filozofie tohoto rozhodnutí vychází z toho, že modely z vyšší řady už nyní měly stejné rámové platformy, jako ty pánské.  Dalším aspektem je fakt, že je nemalé procento mužů menšího vzrůstu, kterým geometrie menších rámů vyhovuje. U těchto kol zůstává snížená horní rámová trubka pro pohodlnější nasedání.

Dámská kola budou, ale již bez označení WSD ( Women specific design) na rámu, tak aby jej bez ostychu mohli sedlat pánové. Kola budou stále stavěná s detaily pro ženy, kromě již zmiňované úpravy geometrie, budou mít trochu užší řidítka, dámské sedlo. Unisexu je přizpůsobený i design kol, objevují se zajímavé barevné specifikace, které osloví obojí pohlaví. To platí pro všechny modely kol.

Nový Slash 

Začneme hodně sledovanou novinkou. Enduro bike Slash se těšil po dva roky, co je na trhu, velkému úspěchu, byť byly v nabídce pouze dva karbonové modely a nešlo tedy o žádnou lidovku.  Skvělá geometrie celoodpruženého biku (160/150) postaveného na 29“ kolech si podmanila srdce nejednoho bikera i bikerky. Na tento zájem konstruktéři v Treku hbitě zareagovali a pro příští rok se objevuje v nabídce Slash 8 v hliníku. K dispozici bude i slušný výběr velikostí: od 15,5 a 17,5“ přes 19,5“ až do 21,5“, v případě hliníkového modelu je v nabídce navíc i 18,5“velikost.

A ještě jedna zajímavost, tou je nikoliv zcela shodná geometrie, ale barevné provedení karbonového a hliníkového modelu.  K dispozici je jeden decentní a k tomu jeden veselý design.
Ceny se pohybují od 78 990,- Kč za hliníkovou variantu, letos tři nabízené karbonové verze pak jsou od 101 990,- Kč.

Powerfly – nový, vylepšený, dostupný

Důležitou řadou pro Trek a nadcházející sezónu jsou samozřejmě i e biky Powerfly, takže právě tady přibylo několik zajímavých novinek.  Jeho spojení s německým Boschem zůstává, ale právě v souvislosti s motorem a baterií jsou tu velké změny. Trek přišel s přepracovaným designem, kdy u většiny modelů najdete plně integrovanou baterii. To sebou přináší nejen čistý, kompaktní vzhled, ale také praktičtější manipulaci s baterií, v Treku totiž předělali spodní rámovou trubku, kam se nová baterie snadno a jednoduše zastrčí.

Z pohledu uložení motoru došlo k dalšímu vylepšení, tato drobná změna, viditelná při porovnání starého a nového modelu, má vliv na těžiště a tedy i ovladatelnost kola. Plná integrace zas s sebou přináší možnost umístit na kolo košíky na cyklistické lahve.

Základní model hliníkový  hardtail Powerfly 4 osloví mnoho zákazníků příznivou cenou, která je těsně pod 70 tisíc. Tenhle hliníkový hardtail, postavený na 29“ kolech má semiintegrovanou baterii, další vyšší modely pak už plně integrovanou! 

Celoodpružené e-biky jsou postaveny na platformě Fuell EX a Remedy, tedy se zdvihy 120 a 130mm , v druhém případě na 150a 160mm. V této řadě největší pozornost vzbuzoval zcela nový karbonový Powerfly plus LT 9.9.

Kromě atraktivního designu je hlavním benefitem karbonového rámu úspora hmotnosti. Konkrétně u celoodpruženého modelu Powerfly se hmotnost snížila o celých 650 g oproti hliníkové verzi.

Za takovou lahůdku si samozřejmě připlatíte. Na pomyslném vrcholu – z pohledu výbavy i ceny je stojí právě celoodpružený Powerfly plus LT 9.9, jehož cenovka se přehoupla přes 200 tisíc. Jde o bike s vyšším zdvihem 160/150 mm, označen jako Long Travel, s pluskovými plášti (2,8“) nasazených na 27,5“ kolech. Podobný model, jen v nižší výbavě už je o 60 tisíc levnější a nejnižší LTéčko Powerfly 4 je pak se semiintegrovanou baterií a za téměř poloviční částku.

Další e-řadou jsou Powerfly FS, trailbiky s nižšími zdvihy (120/130mm), také postavené na 27,5″ kolech a také na pluskových pláštích v šíři 2,8“.

Gravel  Checkpoint

Novinkou roku 2019 je modelová řada módních gravelových kol Checkpoint. Ta jsou zastoupena jak hliníkovými, tak karbonovými modely. Všechny rámy disponují pružícím systémem IsoSpeed, nepřehlédnutelná je integrovaná ochrana spodní rámové trubky. Samozřejmostí jsou kotoučové brzdy, které v kombinaci s průchodností širší zadní stavby umožňují montáž širších pneumatik než třeba cyklokrosová kola Boone. Ten je v nabídce také, ale nikoli v dámském provedení.  Vzhledem k tomu, kolik dam ve světovém cyklokrosovém pelotonu tato kola sedlá, včetně samotného TREK faktory teamu, absence dámského Boone možná překvapí, na druhou stranu to potvrzuje trend slučování kol na unisex, byť v tomto případě obráceným směrem.

Traily na Fuel EX či Stache

Úspěšná řada trailových kol Fuel EX postavená na 130mm zdvihu pokračuje prakticky beze změny, pokud nepočítáme nové barvy a lehké změny v komponentových mixech. V hliníkové verzi je i dámský model s prohnutou horní rámovou trubkou a koly 27+. Karbonové verze jsou v unisex provedení.

V nabídce jsou i dvě zajímavá kola řady Stache. Jedná se o koncept kol 29+ s extrémní průchodností v rozbitém terénu. Před časem jsme toto kolo testovaly a bylo to hodně zajímavé. Bohužel z ní vypadly dostupnější hardtaily s alu rámy a zbyla jen karbonové verze označená 9.7 a naopak přibyl celoodpružený hliníkový model Full Stache 8.

Procaliber a Top Fuel

V řadách XC kol Top Fuel a Procaliber nedošlo na rok 2019 k nějaké zásadní změně.  I nadále jsou tato závodní kola vyráběna v hliníkových i karbonových verzích.  Jednotlivé modely jsou očíslovány. TREK již léta drží stejný systém: čím vyšší číslo, tím vyšší specifikace.

Dvojciferná označení jsou vyhrazena karbonovým rámům. U vybraných modelů je možné využít individualizace Project One, za kterou si sice TREK nechává slušně zaplatit, ale na druhou stranu si s designem můžete opravdu vyhrát a vytvořit tak skutečný originál s potenciální sběratelskou hodnotou. Skvělým poměrem cena / výkon nás zaujal Procaliber 9.7, který za 63 990 Kč nabídne nejen karbonový rám s IsoSpeedem, ale i karbonová kola Kovee a sadu NX Eagle. 

Marlin míří výš

Pod těmito opravdu závodními modely jsou sportovní řady hliníkových kol  X-Caliber a Marlin. Právě Marliny patří mezi kola, na které Trek letos také hodně sází, byť u nich došlo je ke kosmetickým změnám. Jedna nepřehlédnutelná spočívá ve výrazném zvětšení loga na lehce rozšířené rámové trubce ve stylu silničního kola Madone. Tenhle design tak vzhledově posouvá Marliny do vyšší třídy, než ve skutečnosti jsou.

Letem silničním světem

V silničních kolech je zřejmý brutální nástup diskových hydraulických brzd. Pochopitelně i v TREKu následují toto kotoučovkové šílenství a v nabídce se tak objevuje více modelů s tímto typem brzd, než staré dobré klasiky. V dámských kolech zašli v TREKu tak daleko, že s normálními brzdami jsou v nabídce jen nízko postavené modely Domane SL5 a Emonda SL5 a pak 200 tisícová Madone 9.5. Pokud si tedy budete chtít pořídit cokoli jiného dámského, třeba Emondu SLR, tak jedině s koutoučovkami. Podle nás je to, no řekněme odvážné.

Kola, zejména ta dražší, jsou však nabízena v opravdu pěkných barevných kombinacích a tak si své zákaznice jistě najdou.  Silniční kola začínají hliníkovými modely s označením AL přes karbonové SL až ke špičkovým SLR, vše doplněno patřičným číselným označením 3-9 v systému čím vyšší, tím lepší.

Trek FX Sport

Tajný tip Treku, kola, která nabírají na prodeji, jsou z řady fitness a sportovních kol FX, FX Sport a Stagger. Pro lidi, kteří mají kolo na jízdu po městě a přilehlých cyklostezkách nebo se silniční cyklistikou teprve začínají je to ideální volba. Snoubí v sobě odolnost a stabilitu krosového a rychlost silničního kola. V případě této řady jsou k dispozici rámy  uni, ale i ve sníženém dámském provedení, jejich průchodnost umožňuje nasazení plášťů o šířce až 40mm. Vyznačují se pohodlnou geometrií se vzpřímenějším posedem a odpovídajícími kontaktními body.  Vždy k dispozici s brzdami v ráfkové i diskové verzi.

Řada začíná hliníkovou FX1 za 10 tis. A končí velmi pěknou FX 6 Sport, která je postavena na karbonovém rámu s technologií IsoSpeed a sadou Shimano 105 za necelých 55 tis s váhou pod 10 kg.  Naším favoritem je model FX3 s ráfkovými brzdami. Za 16 tis dostanete kolo s karbonovou vidlicí, váží 11kg.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama