Reklama

Liv Obsess Advanced 1. Drsný závoďák v dámském kabátku

Dnešního testu se zhostila bývalá reprezentantka v cross country, která se v současnosti velmi úspěšně věnuje terénnímu triatlonu. O jaké kolo půjde víte z titulku, ale už tušíte, kdo ho má ve své bikové garáži…?

Reklama

Než se pustíme do recenze dámského biku značky Liv Obsess, sluší se naší testerku představit. Jindřiška Zemanová, za svobodna Bejstová byla jednoznačně multisportovní talent.  Ještě jako juniorka dokázala na vrcholové úrovni kombinovat horská kola s duatlonem a triatlonem. Protože s Jindřiškou budeme mít i samostatný rozhovor, přeskočím „pár let“. Na loňském světovém šampionátu v terénním triatlonu (Xterra) se její jméno objevilo na 9. místě v absolutním pořadí! To, že vyhrála age group bylo samozřejmostí. Náročný závod absolvovala na kole Liv a jak mi sama naspala, na vlně této značky už jede třetí rok. A protože v testovací flotile společnosti Progresscycle zrovna tento krásný a především dle specifikací hodně povedený bike není, využila jsem možnosti, aby nám ho představila úspěšná bikerka napřímo.

Liv Obsess Advanced 1 je hardtail, postavený na 27,5“ kolech, má ručně vyráběný karbonový rám je z hlediska geometrie navržený výhradně pro ženy a specifická je i samotná konstrukce rámu, aby byl co nejlehčí a zároveň nabídl vysokou tuhost, pevnost i komfort. Rám využívá veškerých předností 27.5“ kol, která mu dávají skvěle vyvážené jízdní vlastnosti – výbornou akceleraci, skvělou ovladatelnost a současně vysokou stabilitu i v technicky náročném terénu a ve sjezdech. Modely Liv Obsess 27.5“ jsou nabízeny už od velikosti XS.

LIV Obsess Advanced 1 očima Jindřišky Zemanové

Liv Obsess Advanced 1 je můj stroj pro letošní závodní sezónu, určitě triatlonovou, ale možná i trochu bikovou. Značka Liv a tento model je můj oblíbený, už mám druhé kolo stejné, letos jsem se posunula o krok výš, dříve jsem jezdila Obsess 2.

Jedná se o kolo na pevném, karbonovém rámu s dámskou, a tedy lehce kratší geometrií. I přesto, že je ve srovnání s jinými koly opravdu kratší, při své výšce 169 cm volím, stejně jako u předchozího kola, velikost S. Mám ráda kratší posed, kvůli lepší manipulaci, točivosti a mrštnosti v technických úsecích. Jsem však výškově na hraně mezi velikostmi S a M, proto jsem si původní 60 mm představec, jež byl osazen výrobcem, vyměnila za 80 mm, konkrétně model Answer s nulovým sklonem a doplnila jej pohodlnými karbonovými řídítky stejné značky v šíři 690 mm, která je shodná s původními, které na kole byla.

I při dnešním trendu širších řídítek považuji toto za maximum, které je nám ženám ještě pohodlné. Širší řídítka mi přišla trochu diskomfortní ve smyslu úchopu.

Kolo je osazeno sadou Sram GX Eagle 1×12, kterou vozím letos poprvé, ale již při první jízdě jsem věděla, že je to ono. Sram má naprosto přesný, tvrdý krok a podle mě oproti Shimanu i o poznání tišší chod. Jednopřevodník je báječná věc, pro ženy obzvláště, neboť mnoho z nás si s přesným, včasným a hladkým řazením příliš netyká, a tak je fajn, že odpadá jedna starost a máte více času řešit co za převod máte dát vzadu.

Gripy vozím již několik let značky ESI, nejen že je vždy ladím ke kolu (díky jejich nabídce barev je to velká zábava), ale nekloužou ani při jízdě bez rukavic, což pro nás triatlonistky je celkem důležitá věc.

Při rozsahu kazety 10-50 mám vpředu převodník s 32 zuby. Tato kombinace poskytuje jemné odstupňování převodů a dostatečně lehký převod i do těch nejstrmějších stoupání (právě z tohoto jsem měla největší obavy, neboť jsem spíše frekvenční jezdec než silový) a zároveň i dostatečně těžký na rovinaté úseky či do šlapavého sjezdu. Karbonové kliky, které jsem volila já, působí na kole s ostatními karbonovými komponenty pohledně, ale hlavně šetří nějaký ten gram na celkové váze.

Hydraulické kotoučové brzdy Shimano SLX se 160 mm kotouči, jsou dobrou volbou v kombinaci cena – váha – účinnost. Za absolutně top komponent na tomto biku však považuji karbonová kola Giant XCR 1 s pevnými osami. Jsou velice lehká, tuhá, zároveň však pohodlná a disponují maximální akcelerací a setrvačností. To jsou tak markantní poznatky, že jsem přesvědčena, že je můžete cítit každá z vás. Při sebemenším zrychlení je znát okamžitá reakce a energie vpřed. Na pumptracku či trailech vás pak, tato kola, ženou kupředu bez šlápnutí až na další hrb. Karbonová kola zvedají tento model do kategorie opravdových závoďáků.

Z továrny jsou tato kola osazena lehkými, bezdušovými plášti Maxxis Ikon 27.5x 2.2, vyrobenými z kombinace tří směsí pro ideální odolnost a přilnavost. Vzorek u Ikonu je rychlý a závodně laděný, bez boční opory, což se může stát osudným v rychlých zatáčkách a je třeba s tím počítat.

Maximální pohodlí u tohoto modelu doplňuje přední odpružená vidlice Rock Shox SID RL se 100 mm zdvihem a zamykáním na řídítkách.

Poslední a zcela dámskou vychytávkou, kterou chci zmínit,  je sedlo LIV Contact SL, které díky otvoru ve střední části a širší zadní části dělá jízdu maximálně příjemnou a svým tvarem si mne toto sedlo získalo v podstatě ihned.

LIV Obsess Advanced 1 je drsný závoďák v decentním dámském kabátku, jež dokreslují použité dámské barvy a geometrické motivy. Cena tohoto modelu je 86 990 Kč. Za mě je celkový dojem 10 z 10.

Tovární osazení

Rám:     Advanced Composite
Vidlice: RockShox SID RL, zdvih 100 mm, Charger Damper tlumení, zamykání twistLoc,
Řídítka: Giant Contact Trail (S = 690 mm, M = 750 mm)
Představec: Giant Contact
Sedlovka: Giant Contact Composite, 27,2 mm
Sedlo: Liv Contact SL (Forward)
Řazení: SRAM GX Eagle, převody 1×12
Přehazovačka:  SRAM GX Eagle
Brzdy: Shimano SLX, kotouče 180/160 mm
Brzdové páky: Shimano SLX
Kazeta: SRAM GX Eagle, 10-50 zubů
Řetěz:   SRAM GX
Kliky:     SRAM Stylo 6000, Dub, převodník 32 zubů
Středové složení: SRAM GXP Dub Press Fit
Ráfky: Giant XCR 1 27.5 WheelSystem, karbonové ráfky
Náboje: Giant XCR 1 27.5 WheelSystem, vpředu Boost osa 15×110 mm, vzadu 12×142, XD ořech
Pláště: Maxxis Ikon 3C EXO TR, 27.5×2.2, bezdušové

Informace o dostupnosti testovaného kola i dalších modelech najdete na stránkách českého zastoupení.

Autor: Jindřiška Zemanová
Foto: Liv-cycling, Jinřiška Zemanová

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama