Reklama

ORBEA Gain D20. Skrytá energie

V domovině této španělské značky jsme se setkaly s elektrokolem Gain…

Reklama

Při loňské prezentaci českého zastoupení značky Orbea jsme poprvé viděly novinku ze kategorie e-road. Model Gain M10 jako špička ledovce této řady, rám z nejlepšího karbonu, osazení nejvyšší řadou od Shimana v Di2 specifikaci, prostě nádherná silniční raketa v nás zanechala úžasný dojem. I příběh, jak tenhle model silničního kola s integrovaným motorem vznikl a pro jakou skupinu cyklistů je primárně určen. Cena v tomto případě atakovala 200 tisícovou hranici, takže zcela logicky španělská Orbea přišla i s dostupnějšími modely v hliníkovém provedení.

Naše chuť kolo vyzkoušet byla českým zastoupením vyslyšena a protože v testovací flotile nebyl model v odpovídající velikosti, dostaly jsme možnost zápůjčky při našem kempu na Mallorce z jedné místní půjčovny! Šlo logicky o levnější model, vzhledem k atraktivnosti cyklistiky v této destinaci i frekvenci zápůjček turisty, byl Gain řady D20 logickou volbou.

Vytíženost kola nám stanovila limit dvou dní, tuto dobu ještě osekala vichřice a déšť. Ale i tak se s vámi můžeme podělit o první dojmy.

Při převzetí kola na první pohled nepoznáte, že by mělo jít o elektrokolo. Spodní rámová trubka, kde se ukrývá baterie, není o nic větší než u běžných silniček. Tvar rámu neruší ani nic „velkého“ ve středu, protože motor je integrován do zadní náby, kde  jeho přítomnost částečně skrývá 11 pastorková kazeta a brzdový kotouč.

Rám z hliníkové slitiny 6000 je doplněn karbonovou vidlicí. Všechny kabely jsou vedeny vnitřkem. Kolo nemá výrazný sloping, nijak nevybočuje profilací trubek, co je nepřehlédnutelné, poměrně velký prostor jak u vidlice, tak u zadní stavby pro použití tlustších plášťů. Náš model z půjčovny měl nasazené pláště Kenda v rozměru 28c s jemným vzorkem.

Rám nabízí možnost namontovat dva košíky na lahev, baterie se totiž v případě nutnosti vysouvá těsně před středem, kde je důmyslně zakrytovaný otvor. Na spodní rámové trubce, také u středu, je konektor pro dobíjení.

Kolo je osazeno sadou Shimano Ultegra, k dispozici je dvoupřevodník 50/34z a jedenáct rychlostí v rozsahu 11-32. Shimano dodalo i další komponenty-brzdy, měnič, zmiňovaná kazeta.

Jak je to s pohonem? Vzhledem ke koncepci, s kterou Orbea v případě Gainu přišla a na kterou přijde řeč při jízdních dojmech, nečekejte obří kapacitu baterky, kterou se pyšní mnoho e-biků. Tady katalog v popisu uvádí 250 Wh. Motor je od španělské značky Ebikemotion Technologies a nese označení X35. Je malý a lehký, celá sestava i s baterií má cca 3,5 kilogramů. Ovládání dopomoci je zcela jednoduché, na horní rámové trubce je tlačítko, kolem kterého je integrovaná led dioda. Podle počtu stisknutí a barvy diody budete mít přehled, v jaké jste právě režimu.

Test bike Gain D20 z mallorkovské půjčovny měl na hliníkových ráfcích Rodi nasazeny pláště Kenda Kwest, v šíři 28 c s univerzálním vzorkem. Ten díky hladké středové části měl nabídnout pocitově rychlou jízdu po asfaltu, jeho znatelné drážky po stranách zas posloužily v případě deště k odvodu vody.

První jízdní dojmy aneb….

Má smysl silniční kolo s rychlostním omezením 25 km/hod? Je Gain D20 silnička nebo gravel?

Než začnu sdílet pocity z prvních kilometrů a také se dostanu k odpovědi na otázky, které mě napadly ještě před samotnou jízdou, je dobré zmínit proč Orbea s tímto elektrokolem na trh přišla. Koncepce je jednoduchá, dopomoci jezdci v momentě, kdy přichází stoupání a chybí pár wattů, aby se udržel ve skupině nebo se do etap, kde jsou dlouhé a strmé kopce vůbec pustil. Ale že mu bude vlastní ten pocit „zpoceného trika“, který každý cyklista miluje.

Počítá se tu tedy s tím, že po rovině pojedete převážně bez dopomoci, pěkně za své. Ostatně, to i logicky vyplývá ze zákonného omezení pro elektrokola, kdy se elektromotor odpojí, když dosáhne rychlosti 25 km/hod.

Kolo má sportovní geometrii, velmi pohodlné omotávky i tvar řídítek hned navodí tu správnou chuť pořádně šlápnout do pedálu. Motor v nejslabším režimu dopomoci lehce pomáhá při rozjezdu. Není to klasické „vystřelení“, které znáte z e-biků. Protože jsem na den vyměnila svou závodní 7 kg vážící silničku, nešlo nepocítit váhový rozdíl. Tady se v případě Gaina D20 bavíme o více jak 6 kg a to už je v akceleraci a v celkovém vjemu z jízdy znát. V kombinaci s širšími plášti a váhou kolem 13 kg se lehký švih po rovině mění v trénink. Tedy pokud se jedná o situaci, kterou jsem měla při testu já, a to že jsem se ocitla ve skupině silničářek, jejichž rychlost byla k třicítce a průměrná cena karbonových raket, na kterých uháněly, se hrubým odhadem pohybovala kolem 100 tisíc.

Stačilo ale potkat táhlé stoupání a v tu chvíli se poměr sil překlápěl. A co bylo nejdůležitější, že se dostavil v nohách ten pocit adekvátního úsilí, které jízda do kopce vyžaduje. Jen jsem na tom byla v tu chvíli s lepší fyzičkou (o 10 let mladší nebo měla nohy jako členka české repre). Ještě byly rezervy ve vyšší míře dopomoci.

Jaký z toho závěr? Hliníkový Gain D20 vybaven širšími plášti, která také ovlivňují jízdu samozřejmě nastaví limit, ale není to překážka, která by znemožnila jet příjemnou silniční vyjížďku. A jeho karbonová varianta ve vyšší specifikaci, která se váhou dostává k hranici 9 kg nabídne díky chování motoru přesně ten slibovaný cyklistický zážitek, jakého chtěl dosáhnout španělský exprofesionál a také konstruktér Joseba Arizagy.

Gain jako gravel? Zkusila jsem. Posed pohodlný, kotoučkové brzdy bezchybné a pláště na tamní terén pobřežního parku s trochou písku a borovicového jehličí taky stačily. Tady už jsem občas ráda využila nejvyšší stupeň dopomoci. Jak krásně mi pomohl překonat hluboký písečný průjezd! Varianta přezutí na pláště šíře aspoň 30c a terénním vzorkem se mi hodně zalíbila. Alespoň jako možnost. Režim signalizace kapacity baterie jede ve čtyřech barvách, bílé, žluté, oranžové a červené. Já jsem vzhledem k časovému omezení baterku nijak nešetřila, takže ani nebudu sypat přesně nájezdové kilometry. Ty jsou navíc ovlivněné jak stylem, tak váhou jezdce a profilem, v kterém jede. 

Každopádně v eko režimu mi po 25 kilometrech konečně přeblikla kontrolka, informující vyčerpání ¼ baterky. Pak už jsem tahala víc šťávy a vybírala prudší stojky a později i terén, který mi pomohl dojet k poslední čtvrtině kapacity baterie. Ze tří asistencí si při té nejvyšší můžete troufnout na pěkně strmá stoupání.

Co je výhodou, že i když vám náhodou dojde kapacita baterie, nemusíte se bát utrpení z jízdy. Dojedete i v případě, že se vám do cesty ještě postaví nějaký kopec-převody kola (nejlehčí kombinace 34-32) vás podrží.

Gain si určitě najde cestu k zákazníkům, o tom svědčí už i jeho frekvence výpůjček na Mallorce. Tak, jak se promuje u e-biků, i tady pomůže elektrokolo smazat rozdíl v kondici u dámy, která přijela s partnerem s lepší kondicí. Sama za sebe bych tenhle model (myšleno tuto specifikaci) využila spíš pro sólo jízdu (já a kolo) na dlouhé, kopcovité „toulání“ třeba po hornaté Korsice, než na skupinový švih s partou, která sviští na klasických kolech.

Testovaný model byl ve specifikaci r.2018, jezdili jsme velikost S, což při výšce u řady modelů odpovídá M ku. Cena Orbea Gain je necelých 87 tisíc. Info o dostupnosti a dalších modelech najdete na stránkách výrobce orbea.com

+

  • možnost dopojit druhou baterii pro delší dojezd,
    kterou lze umístit do košíku na lahev

  • možnost využít jako gravel bika
  • intuitivní ovládaní dopomoci

  • možnost přepojit druhou baterii pro delší dojezd, 
    kterou lze umístit do košíku na lahev
  • vyšší cena kola (za tuto částku se pořídí karbonová, dobře osazená silnička a kemp na Mallorce)

m

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková
Reklama