Valentýnská snídaně aneb proč jsou vločky srdeční záležitostí

Vše důležité o ovsu a ovesných vločkách + bonusový recept s Valentýnským srdcem

Každý sportovec ví, že by měl jíst vločky. Ale proč? Když si v zimě dáte horkou ovesnou kaši, budete mít takový hřejivý pocit v celém těle a na jazyku tu skvělou, mléčně nasládlou a trošku máslovou chuť ovsa. A poměrně dlouho potom nebudete mít hlad.

Navíc oves prý posiluje náš nervový, a dokonce i reprodukční systém. Obojí se v zimě docela hodí, a to nejen kvůli depresím z nedostatku světla, ale i kvůli těm dlouhým večerům…

A právě na tu otázku „proč jíst ovesné vločky“ si dnes odpovíme mnohem víc. Dozvíte se, odkud oves vůbec pochází, co obsahuje, co dokáže, pro koho je vhodný a jak si vločky správně připravit tak, aby chutnaly. A pokud si lámete hlavu, jak překvapit svoji drahou polovičku na Valentýna, pusťte se do přípravy zdravé snídaně, která by se pro vás měla stát takovou „srdeční“ záležitostí nejen na svátek zamilovaných. Do dobře připravené ovesné kaše se totiž zamilujete hned a navíc oves sám o sobě opravdu posiluje srdeční sval.

 

Oves-z plevele na vrchol

Odkud pochází

Oves pravděpodobně pochází z horských oblastí Mongolska a Číny, do Evropy se dostal jako plevel mezi ječmenem a pšenicí. Je úžasně zahřívací potravinou a hodí se do jídelníčku hlavně v chladnu. U nás se tradičně dával oves koním na svatého Štěpána, aby byli silní a bujní. Germánští bojovníci nazývali ovesnou kaši pokrmem bohů a vařili ji před tažením do boje. Staří Římané zase máčeli oves do vína, které pak pili vojáci před bojem pro posilnění mužnosti a síly.

Co obsahuje

Oves obsahuje hodně fosforu, hořčíku, železa, zinku a vitamínů B1 a E a rozpustnou a nerozpustnou vlákninu. Je také velmi výživnou obilninou. Obsahuje více bílkovin i tuků než ostatní obiloviny. Nelekejte se, jedná se o zdravý a pro tělo důležitý tuk s nenasycenými mastnými kyselinami.

Co dokáže

Oves dokáže předcházet zácpě a díky obsahu slizu působí hojivě na sliznice střev a žaludku. Dále stabilizuje krevní cukr, pomáhá snižovat cholesterol, vysoký krevní tlak a posilovat srdeční sval a nervovou soustavu – uklidňuje při vyčerpání, stresu a při přepracování. Oves také zásobuje tělo silikonem, který je potřebný pro obnovu kostí a tkání. A co víc, je to úžasný zkrášlující prostředek pro naši kůži a umí léčit i některé kožní problémy.


Pro koho je vhodný?

  • pro sportovce (díky silikonu a výživové hodnotě)

  • pro děti (hlavně pro hubené, kterým posílí tělo a podpoří rozvoj mozku a nervové soustavy)

  • pro slabé lidi s hubenější konstitucí

  • pro rekonvalescenty

  • pro všechny jako vzpruha při duševním vyčerpání, depresích, únavě a skleslosti

  • při poruchách trávení, vředovém onemocnění a hemoroidech (v podobě dobře uvařené ovesné kaše)

  • při cukrovce (protože snižuje hladinu cukru v krvi)

Krémová ovesná kaše

Ovesná kaše je opravdu skvělý start do chladného dne, který Vás prohřeje, dodá energii a vitamíny na dlouhou dobu. 

Suroviny:

180 g ovesných vloček

100 g  či 1 středně velké jablko

300 ml vody

400 ml tučného mléka

25 g másla

špetka mořské soli

na dochucení: čerstvé či sušené ovoce, semínka, ořechy či ořechová másla a různé druhy koření, třeba skořice či vanilka

na doslazení: med, datlový sirup, javorový sirup či kokosový cukr

Postup:

Ovesná kaše je velmi rychlá a jednoduchá snídaně. Ovesné vločky lehce přisolíme, smícháme s nastrouhaným jablkem, zalijeme vařící vodou a necháme chvíli nabobtnat. Jablko kaši příjemně osladí a osvěží. Poté postupně přilíváme mléko a za občasného míchání vaříme zhruba 20 minut na mírném ohni. Ke konci vaření vmícháme čerstvé máslo. Takto připravenou kaši servírujeme a dochucujeme až na talíři.

Bára Bubílková