Nový gravel Specialized DIVERGE. A v testu černá kráska!

Milujeme, když novinky nejsou jen přebarvené rámy a vyměněných pár komponentů. Je pak vzrušující vnímat, jak jiné je kolo s novým rámem, geometrií a dalšími vychytávkami….

Jen krátce po skončení embarga s námi můžete sdílet vše zajímavé kolem nového gravel biku Diverge. A není toho málo!

Navíc díky vstřícnosti českého zastoupení dostanete nálož nejen technických informací, ale také jízdní dojmy z testu, který jsme měly možnost udělat. A protože jde o hodně zajímavý bike, představení jsme opět připravily formou videa. 

O tom, že gravel biky si získávají stále větší a větší oblibu, není pochyb. Pro ty, co v sobě mají kus hravosti, touhy zkoušet a posouvat hranice i v místech, která už mají třeba na biku mnohokrát projeté, tu je gravel bike. A aby byl dojem ještě o kus lepší, jistota vedení kola vyšší, ve Specialized přišli s novým kolem. Název už znáte, ale původní Diverge doznalo hodně změn…takže klidně můžeme říkat TOHLE – TO JE NOVÉ DIVERGE.

Pojďme se na ty nejzásadnější změny podívat.

Ještě předtím ale informace, že v nabídce je celkem 6 karbonových modelů, které se od sebe liší použitým materiálem na rámy a samozřejmě osazením.

My jsme testovaly čtvrtý nejvyšší DIVERGE Comp Carbon.

Geometrie – tady nezůstal kámen na kameni. Nový Diverge má víc položenou vidlici a větší offset, což má vliv na stopu předního kola. Delší reach a zároveň krátký představec zas příjemně ovlivní ovladatelnost i stabilitu.

Za zmínku také stojí o kousek výš uložené středové složení. Nehrozí tak žádné škrtnutí pedálem při jízdě v terénu. A umožní to i použít menší rozměr kol 650b, pokud byste chtěli.

Pro pohodlí tu je systém Future Shock, který dal Specialized nejprve na svá silniční kola Roubax. Jak asi víte, Future Shock odpruží jezdce, ne kolo. Takže pruží jen řídítka, místo celého kola, takže systém je malý, lehlý, nabídne 20mm pružení, což je pro gravel dostačující.

Najdete tu vyšší variantu Future Shock 2.0, u které pomocí ovladače lze snadno nastavit tlumení, odskok i uzamčení.

Náš testovaný Diverge Comp Carbon má rám z karbonu Fact9 a využívá vychytávku SWATdoor, která umožní využít část vnitřního prostoru spodní rámové trubky.

S Diverge na adventure akci? Žádný problém. Na rámu je celkem šest úchytů na košíky na láhve. A je připraven na montáž předního i zadního nosiče. 

Co se týče osazení, tak tu najdeme nejlepší gravel sadu od Shimana – GRX810, ve variantě s dvoupřevodníkem. Tácy mají 48 a 31zubů, kazeta pak 11 rychlostí v rozsahu 11-34 zubů.

Zadní stavba má velkou průchodnost, takže dovolí pláště šíře až 47mm. Z výroby tu jsou na bezdušových ráfcích DT Swiss G540 nasazené speciální gravel pláště Pathfinder Pro v šíři 38mm. Mají vzorek s hladkým středem pro snadné odvalování.

Další drobnosti ve výbavě pak nesou logo Specialized, třeba skvěle padnoucí řídítka, s velmi pohodlným tvarem. Nebo sedlo Body Geometri Power Sport.

Řídítka jsou v šířce 380-440 mm v závislosti na velikosti rámu, my jsme měly u velikosti 54 vyhovujících 540 mm. Mimochodem – DIVERGE se dělají v šesti velikostech od 49 až do 61 centimetrů.

A ještě malá drobnost – při jízdě v terénu jistě potěší i důkladná ochrana rámu před skákajícím řetězem.

DIVERGE Comp Carbon v akci

Kolo mi velikostí sedlo a tak bylo seznamování poměrně rychlé. Pohodlné sedlo i řídítka, která byla navíc i odpružená, umocnily příjemný pocit. Je vidět že ve Specialized vědí co dělají a tak jsem se na novém Diverge cítila dobře už po pár desítkách metrů.

Kolo má vyvážené jízdní vlastnosti a dobře se řídí. Nová sada GRX funguje spolehlivě přesně podle očekávání. Nově tvarované páky dávají opravdu větší jistotu úchopu, než ty ze silničních sad, a to všechno se sčítá do celkového dojmu. Diverge je gravel bike, takže není určený do „opravdického“ terénu, ale běžné polní či lesní cesty a pěšinky na něm proletíte v rychlosti limitované jen vaším výkonem.

Díky unikátnímu odpružení řídítek si jízdu na nerovném podkladu daleko víc užijete. Na suchém povrchu a silnici jsou zvolené pláště excelentní a kolo opravdu letí. V případě bláta byste si asi trochu zabruslili, ale tomu se dá čelit přezutím.  Na Diverge budete mít chuť jezdit a objevovat nové výzvy a kolo Vás v tom bude ze všech sil podporovat.

Cena testovaného modelu je krásně baťovská, stojí 99 990 Kč.

Abychom vás náležitě navnadily, tak na samém vrcholu nabídky stojí vymazlený model S-Works, s cenovkou lehce před 250 tisíc, naopak nejlevnější z karbonové nabídky je za velmi slušných 64990 Kč. A když bude i tohle příliš, můžete zalovit mezi hliníkovými modely.

Kompletní přehled o všech  modelech Diverge 2021 najdete na stránkách českého zastoupní specialized.com.

Katka Polívková