Specialized Stumpjumper 2021 – pro ty, co rádi šlapou i pro dravce

Specialized představil své pozměněné trail biky. Jak vypadá (staro) nový Stumpjumper?

Už čtyři desítky let platí, že Stumpjumper je synonymem pro trailové kolo, nicméně americký výrobce přišel pro nadcházející sezónu se zásadními změnami. Přichází nová generace, která nabízí dva sourozence: Stumpjumper a Stumpjumper EVO. Oba pro traily, ale každý s jinými vlastnostmi. Tak, jako jezdci, co si je vyberou.

Zatímco Stumpjumper EVO osloví se svými zdvihy 160/150 mm i zajímavou škálou možností nastavit si geometrii kola (podrobnosti si můžete přečíst v článku partnerského serveru mtbs.cz) dravé a technicky zdatnější jezdce/jezdkyně, nový Stumpjumper nabídne 140/130mm zdvihu a tak osloví ty, co rádi více šlapou a to nejen do kopce.  Pojďme se podívat, jakých změn se tenhle univerzální trail bike dočkal a jaké modely (a za kolik) budou v nabídce.

Rám, geometrie

Z údajů o úhlech a milimetrech a samozřejmě i prezentace této novinky vyplývá, že se rám celkově natáhl, snížil a položil se hlavový úhel. V řeči čísel je to hlavový úhel 65,5°/65° a sedlový úhel 76,5°/75°. O delším posedu napovídá i údaj reach, který je u střední velikosti 480mm. Pokud nepamatujete, jak se promítne do vlastností kola tento parametr, přečtěte si malý Tahák do kapsy.

Rámy využívají systém Rider-First Engineered™, kdy jsou pro každou velikost upravené parametry tuhosti a citlivosti. V souvislosti s velikostmi pak i pro Stumpjumper platí, že tu nenajdete klasické rozdělení na S, M atp. či adekvátní označení v palcích (15“, 17,5“…), ale vlastní dělení, v rámci kterého je nabízeno celkem šest velikostí (S1 až S6). Ty se od sebe liší více délkou a nikoliv výškou. Výběr optimální velikosti tak ovlivňují i jízdní preference, kdy lze volit mezi obratnějším a hravějším bikem, nebo stabilnějším, klidnějším.

Když už zmiňujeme velikosti rámu, tak přidáme ještě údaj o váze, pro S4 je to krásných 2420 gramů.

Konec FSR

Výrobce přepracoval zadní stavbu, která je vyrobena z jediného kusu a také opustil svůj tradiční systém pružení FSR. Zvolil jednodušší variantu zavěšení, která je lehčí a tužší a při zdvihu 130mm je dostatečně funkční.

(Staro)nový SWAT

Také u Stumpjumpera najdeme v horní rámové trubce e integrované úložiště SWAT. I on se dočkal menší inovace, nyní má větší objem i využití a dokonce do něj nyní lze dát speciální 600 ml vak na vodu.

Přehled modelů

Specialized nabízí celkem šest modelů nového Stumpjumpera, čtyři jsou postaveny na kompletně karbonovém rámu a dva na hliníkovém. Pro karbonové modely platí to, že všechny mají shodný rám z FACT 11m karbonových vláknech, ať už jde o nejvyšší S-Works, tak základní Comp. Jednotlivé modely tak odlišuje jejich barva a výbava.

Stumpjumper Alloy a Comp

Dva hliníkové modely, které Specialized nabízí mají osazení od Sramu, dostupnější verze v oranžovém laku má vidlici RockShox 35 Silver, lepší hliník se dočkal kompletně Fox odpružení a to v podobě Rhythm 34 vidlice a Float DPS Performance Tlumiče. U obou modelů jsou v nabídce dvě barevné varianty.

Stumpjumper Comp

První karbonový model má osazení od japonského Shimana, najdeme zde komplet sadu SLX 1×12. A stejně, jako lepší hliník dostal Comp odpružení od Foxe. V nabídce jsou dvě barevné varianty, jedna krémová a druhá v decentní korálově šedivé.

Stumpjumper Expert

Tento model v zajímavém zelenkavém odstínu má výbavu od Sramu GX Eagle namixovaném s X01, vidlici Fox Performance a hliníková kola Roval.

Stumpjumper Pro

Druhý nejvyšší model, který má osazení řady Sram X01 Eagle a také karbonová zapletená kola Roval. Odpružení zajišťuje vidlice Fox Factory v provedení Kashima. A metalická modř karbonového rámu k tomu dokonale padne.

Stumpjumper S-Works

U nejvyššího modelu se očekává to nejlepší. Takže S-Works dostal do výbavy elektronickou verzi Sramu XX1 Eagle AXS doplněnou o taktéž bezdrátově ovládanou sedlovku Rock Shox Reverb AXS. Odpružení je shodné, jako u modelu Pro. K dispozici jsou dvě barevné kombinace.

Ceny za jednotlivé modely i jejich kompletní specifikace najdete již nyní na webu specialized.com.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková