1.První jarní mytí
Ať už bylo kolo uložené v relativně bezprašném prostředí, jeho umytí a následné ošetření vhodnou „kosmetikou“ je na místě.
Důvodem je ochrana laku, zároveň vám nebudou tolik ulpívat na rámu nečistoty po blátivých jarních vyjížďkách. Pokud jste rám před zimou ošetřily voskem, stačí ho opravdu jen lehce osprchovat, utřít.
2. Kdo maže, ten jede
Okřídlené motto neplatí jen u lyžařů. Za dobré promazání důležitých komponentů se vám odmění i vaše kolo. Je potřeba namazat řetěz, nebojte, tento úkon patří mezi ty jednoduché. Velmi dobře funguje mazivo s kapátkem. To přiložte nad řetěz, ne v oblasti pastorků. Zatočte klikama tak, že se vám dvakrát dokola řetěz protočí. Je hotovo.
Po pár minutách, kdy se olej dostane i do vnitřních částí článků si vezměte hadr a opět dvakrát protočte klikama dozadu. Přitom řetěz utírejte. Na povrchu by měl být řetěz skoro suchý, protože jinak bude hodně špinit a rychle se zanese špínou a prachem.
Pozornost zaslouží i odpružená vidlice či tlumič. Očistěte vnitřní nohy, které zajíždějí dovnitř hadrem a pak na ně naneste trochu silikonové oleje. Několikrát propružte, olej se dostane tam, kam má.
3. Vzduch, bezduše a trochu toho mlíka
Určitě přijde na řadu pumpička, protože pokud kolo stálo celou zimu, pláště tlak neudrží. Pokud máte na kole tzv. bezdušáky, bude téměř jistě nutné vyčistit plášť a nalít do něj nové „mlíko“. Kdo by stál o pomalý defekt hned na první vyjížďce.
V této souvislosti si udělejte i prohlídku plášťů, zda není někde proříznutý bok, zapíchnutý kamínek nebo příliš sjetý vzorek. O tom, že pláště jsou z pryže, která také stárne a jednoho dne zpuchří, se zmiňujeme jen pro ty, co patří mezi opravdu sváteční cyklisty a z pohledu najetých kilometrů nemají důvod pláště měnit.