Jak připravit kolo na jarní kilometry

Vyjet vstříc prvním jarním kilometrům neznamená jen otřít kolo od prachu….

Už jste byly na kole? A co předsezónní servis? Nejlepší variantou je, pokud kolo před zimou prošlo velkým servisem a teď se bude jednat jen o základní kontrolu. Pokud jste svého miláčka narychlo uložily „jen tak“ po poslední vyjížďce, je potřeba udělat servis mnohem důkladnější.

Nicméně, nemusíte mít příliš velké obavy, máme pro vás popis základních úkonů, které s trochou šikovnosti zvládnete sama. Jen si zajistěte ty správné pomůcky, mazadla, ať jde péče pěkně od ruky a hlavně je k užitku. Na konci toho všeho bude nejen fungující kolo, ale také pocit, že jak pěkně jste to zvládla!  

A co je tedy nezbytné na kole udělat pro bezpečné první kilometry?

Pokud mělo kolo kvalitní zazimování, bude se vás týkat především bod 1, 2 a 3. V druhém případě, tedy že jste kolo vytáhla ze sklepa ještě s podzimním blátíčkem, řetězem zrzavým, jak liščí ocas, je nutné pokračovat v čtení, respektive v dalších třech úkonech. Že je to šílené? Pak stačí jedno: vyhledat servis, kde vám vše potřebné udělají. Jen počítejte s tím, že možná dostanete termín na dobu, kdy už byste chtěla najíždět jarní kilometry.  

1.První jarní mytí

Ať už bylo kolo uložené v relativně bezprašném prostředí, jeho umytí a následné ošetření vhodnou „kosmetikou“ je na místě.

Důvodem je ochrana laku, zároveň vám nebudou tolik ulpívat na rámu nečistoty po blátivých jarních vyjížďkách. Pokud jste rám před zimou ošetřily voskem, stačí ho opravdu jen lehce osprchovat, utřít.

2. Kdo maže, ten jede

Okřídlené motto neplatí jen u lyžařů. Za dobré promazání důležitých komponentů se vám odmění i vaše kolo. Je potřeba namazat řetěz, nebojte, tento úkon patří mezi ty jednoduché. Velmi dobře funguje mazivo s kapátkem. To přiložte nad řetěz, ne v oblasti pastorků. Zatočte klikama tak, že se vám dvakrát dokola řetěz protočí. Je hotovo.

Po pár minutách, kdy se olej dostane i do vnitřních částí článků si vezměte hadr a opět dvakrát protočte klikama dozadu. Přitom řetěz utírejte. Na povrchu by měl být řetěz skoro suchý, protože jinak bude hodně špinit a rychle se zanese špínou a prachem.

Pozornost zaslouží i odpružená vidlice či tlumič. Očistěte vnitřní nohy, které zajíždějí dovnitř hadrem a pak na ně naneste trochu silikonové oleje. Několikrát propružte, olej se dostane tam, kam má.

3. Vzduch, bezduše a trochu toho mlíka

Určitě přijde na řadu pumpička, protože pokud kolo stálo celou zimu, pláště tlak neudrží. Pokud máte na kole tzv. bezdušáky, bude téměř jistě nutné vyčistit plášť a nalít do něj nové „mlíko“. Kdo by stál o pomalý defekt hned na první vyjížďce.

V této souvislosti si udělejte i prohlídku plášťů, zda není někde proříznutý bok, zapíchnutý kamínek nebo příliš sjetý vzorek. O tom, že pláště jsou z pryže, která také stárne a jednoho dne zpuchří, se zmiňujeme jen pro ty, co patří mezi opravdu sváteční cyklisty a z pohledu najetých kilometrů nemají důvod pláště měnit.

4. Brzdy, základ bezpečí

K předsezónní přípravě kola patří samozřejmě kontrola brzd. Kdo má ráfkové, zkontroluje výšku brzdového špalíku a také to, kam při zmáčknutí brzdy dosedá. Nesmí zasahovat do pláště, ani mimo ráfek.

U kotoučových brzd kontrolujeme výšku brzdových destiček. Někomu stačí milimetr, důležité je, aby na ploše zůstala souvislá vrstva směsi. Kov na kov, respektive na kotouč, to není dobrý začátek pro vyjížďku. Takže raději honem do servisu nebo za šikovným kamarádem, který s výměnou pomůže. 

5. Nezapomeň na očistu dalších komponentů

Je důležité očistit veškeré nečistoty z řetězu, převodníků a kazety, opět ideálně vhodným čistícím prostředkem právě na tyto komponenty. Místo starého zubního kartáčku je lepší si pořídit speciální kartáče. Je to malá investice, ale následně dobrá služba.

6. Zkontroluj šrouby

Po zimně je také důležité zkontrolovat dotažení všech šroubů nejlepší je postupovat systematicky například od řídítek až po přehazovačku. Vždy dotahujeme šrouby s citem nejlépe pomocí momentového klíče, hlavně u karbonových komponentů je to velice důležité, aby nedošlo k poškození. Nezapomeňte ani na šrouby u kotoučových brzd!

Ještě jeden úkon patří mezi ty jednoduché a důležité: kontrola utažení hlavového složení. Stačí chytnout řídítka, zabrzdit přední kolo a lehce zahýbat kolem. Neměly byste cítit v řídítkách žádnou vůli.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková