Specialized Epic Expert – jízda plná zábavy i krásné bolesti

Test našlápnutého biku, který umí dát rychlost hardtailu a pohodlí fulla

Ve Specialized je Epic synonymem pro vítězné xc kolo už téměř dvacet let. Závodníci na Epicu sbírají úspěchy na nejvýznamějších závodech po celém světě. A samozřejmě nejde zapomenout na zisk olympijského zlata našeho historicky nejúspěšnějšího bikera Járy Kulhavého. I on tenkrát v Londýně sedlal Epic.

Poslední úpravy rámu se datovaly ke konci roku 2017 a tak vloni opět v olympijské sezóně, Specialized představil nový Epic. Výrazně přepracovaný, s upravenou geometrií a především vylepšeným systémem Brain.

Cílem intenzivního vývoje a stovek hodin testovacích jízd bylo nabídnout pro nejlepší jezdce světa, profesionály i zkušené amatérské závodníky, a v neposlední řadě všechny ty, co mají cyklistiku jako vášeň výjimečné kolo. Takové, které se pochlubí nízkou hmotností, nabídne jednoznačný pocit rychlosti, efektivního šlapání a zároveň i nepopře vlastnosti celoodpruženého kola.

Specialized Epic je k dispozici ve čtyřech modelech: Comp, Expert, Pro, S-Works a také lze pořídit samostatnou rámovou sadu.

Generační změny: váha, geometrie

K nám se dostal z testovací flotily model Expert, ve velmi atraktivní barvě, kterou lze popsat jako temně fialovou, s jemným odleskem podle intenzity světla a sluníčka. Katalogová verze ji specifikuje jako nádech červeného lesku. Jedno nelze popřít: ve Specialized ví, že i barva prodává a je třeba nabídnout zajímavou unisex kombinaci, což se rozhodně povedlo.

Rám nového Epicu, tedy i testovaného Experta ubral oproti svému předchůdci trochu na váze. Výrobce uvádí, že už základní model, na jehož výrobu je použitý karbon Fact11m je na váze předchozího S-Workse, který je z karbonu Fact12 m. To vše díky důmyslnému vrstvení, podle míry zatížení jednotlivých částí rámu.

Avizované změny v geometrii lze shrnout takto:

  • úhel hlavy se změnil z 69,6 na 67,5
  • snížila se výška středového složení o 9 milimetrů
  • zůstal výrazný sloping, který podtrhuje prodloužení přední části rámu
  • o trochu níž je i výška hlavové trubky
  • zvětšil se dosah, což umožnilo osadit kola kratším představcem
  • prostor u vidlice i mezi zadní i vzpěrami je dostatečný, aby pojmul pneumatiky šíře až 2,4“

.

Zajímavou vychytávkou je integrované nářadí pod košíkem na lahev. 

Nový Epic je chytřejší aneb vše se točí kolem Brainu

Všechny modely Epic dostaly zcela nový systém Brain, o kterém se říká, že je efektivnější, schopnější a odolnější. Inovace jsou vně i uvnitř „chytrého mozku“. Brain byl pro jeho větší citlivosti uložen až za osou zadního kola, dostal nový tvar a nově je z části zapuštěn do rámu. Ke konstrukčním změnám, které se podílí na rychlejší odezvě Brainu př jízdě došlo i uvnitř, technický popis si můžete přečíst v článku našich kolegů z mtbs.

Citlivost Brainu je v podstatě od nuly až do 30 mm zdvihu. Má velmi citlivé nastavení, které si jezdec může nastavit podle obtížnosti terénu, do kterého se pouští.

Nový Brain se může pochlubit prodlouženou dobou mezi servisními intervaly, z 50 na 125 hodin a kompletní servis Brainu pak ve Specialized nastavili z původních 200 na 250 provozních hodin.

Expert a jeho výbava

Expert má, stejně jako vyšší model PRO vidlici RockShox SID SL se zdvihem 100mm a technologií Brain. Komponentová výbava je od amerického Sramu, mix sady GX a X01, k dispozici je 12rychlostní kazeta 10-50, převodník je s 32z.

Brzdy jsou také z nabídky Sramu, konkrétně hydraulické dvoupístkové Sram Level TL.

Lehká a tuhá kola nesou logo Roval Control Carbon, na nich jsou obuty spolehlivé pláště Specialized Fast Track v šíři 2,3“ s rychlým vzorkem, který koresponduje se zaměřením kola.

Další komponenty, jako je představec, řídítka, sedlovka-vše nese logo velkého S, vzhledem k udržení potřebné cenové hladiny je tu materiál hliník.

 

Epic Expert v terénu – jízda plná zábavy i krásné bolesti

Osedlat kolo, jehož cenovka je šestimístná je samo o sobě zážitek. A pokud mu předchází promo, nabité spoustou zajímavých změn, je člověk plný očekávání, co z toho se naplní. Navíc pro mě to mělo ještě jeden parametr, těšila jsem se na porovnání s podobným kolem, také od amerického výrobce, také s unikátně pojatým zadním pružením. (jeho test si můžete přečíst zde).

První dojem z posedu příjemný, vyhovuje mi sportovní pozice těla, vyzívající k dynamické jízdě. Dobře do ruky padly i 750 mm široká řídítka. Pro ovladatelnost oceňuji i krátký představec.

Od prvních kilometrů, které patří k mým tradičním testovacím dostávám jasný vzkaz, nový Epic je pocitově hodně lehký bike, který v terénu akceleruje téměř jako hardtail. To slovo téměř má svůj důležitý význam – záleží totiž, jak si nastavíte před jízdou (nebo i během ní) Brain. Má hodně citlivé „ladění“, resp. hodně poloh a chce to něco najezdit, než si bike dokážete vyladit tak, aby následně reakce Brainu splňovala vaše potřeby.

Fungování Brainu, který řeší za jezdce odezvu terénu, tedy tlak ze spodu, nikoliv jezdce shora, tu možnost nic neřešit hodně oceňuji při prudkých výjezdech, kdy jedu na nejlehčí převod a střídám jízdu v sedle i ze sedla. V takovou chvíli je hodně příjemné, že nemusím řešit nějaké otvírání tlumiče, a to zejména, když jsem do prudké stojky vlítla poměrně rychle z hladké cesty a chci využít energii k co nejsnazšímu zdolání kopce. Občas je slyšet lehké cvaknutí, typické pro Brain, který jede na doraz.

Ta pevnost hardtaila mě dostala do pěkné smyčky, dupu do pedálů, baví mě ta rychlost (ano, to je pojem relativní, ale pocit to byl úžasný) a zcela dobrovolně si způsobuju mnoha nástupy pěknou bolest v nohách.

Geometrie nemá chybu, asi se nedalo čekat, že by v tomto směru Epic nenaplnil očekávání. Hravý, pěkně ovladatelný, kvituji ty dva stupně, o které je hlavový úhel položenější. V prudších sešupech dolů nemáte pocit, že byste měli snad bike opustit poletem přes řídítka.

Samozřejmě, že i Brain má své limity, o to víc nutnější je zvolit jeho nastavení vzhledem k obtížnosti terénu, do kterého se pouštíme. Za jízdy otevření na max nejde, kdo nespěchá, vyplatí se na chvilku zastavit. 

Můj osobní upgrade by byla lehká teleskopická sedlovka, která by posunula možnosti o level výš. A to už pojedete na vlně cyklistické euforie. A jak dopadlo interní srovnání Epic Experta s mým Supercaliberem? Byla by to těžká volba, obě kola dávají při jízdě pocity rychlosti a pevnosti hardtaila, zároveň i jistou dávku komfortu celopéra. U Experta opravdu vypouštíte rozhodování, zda a kdy otevřít tlumení. Pro někoho jasný argument. 

Náš testovaný Epic Expert byl velikosti M, v nabídce je ve dvou barevných provedeních a ve velikostním rozpětí XS, S, M a XL.

Informace o dalších variantách, jejich specifikacích a cenách najdete na stránkách českého zastoupní Specialized.cz

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková