Nový Scott SPARK 2022 odtajněn, mění pravidla xc biků

Nový Scott SPARK: jedinečný design, zásadní změna xc geometrie, karbon i hliník a v nabídce nechybí dámská Contessa

Současná generace kol Scott Spark je na trhu od roku 2016, tedy jeden olympijský cyklus. O generační obměně se špitalo už delší čas, logickým krokem bylo odtajnění opět před dalšími OH. Jenže ty byly zrušeny, a tak se představení nového Sparku posunulo. Teď je ale vše jinak, do olympijského klání horských kol zbývá necelých 7 týdnů a nový Spark spatřil světlo světa.

Jeden z nejočekávanějších modelů posledních dvou let přichází s jedinečným designem integrovaného tlumiče, ale je toho mnohem víc.

Celková integrace, jedinečný design a nesrovnatelná estetika

Při prezentaci nového Scott Spark se nejvíce opakovalo slovo integrace. Pokud jsme si zvykali na stále čistší horská kola, ze kterých nevyčnívaly téměř žádné kabely, Spark zde udělal velký posun vpřed, protože zcela zasunul zadní tlumič do sedlové trubky. Kdo pečlivě sleduje spolupráce a propojení cyklistických značek s dalšími společnostmi, možná až tak překvapen není – Scott totiž před časem navázal spolupráci se švýcarskou značkou Bold Cycles, která už integrované tlumiče používala. U Sparku se ale využívá jen koncept integrace, každá značka bude následovat svou vlastní cestu. Ovládání tlumiče zajišťuje, jak jsme u Scottu zvyklí Twinloc dvoupáčka, která zároveň ovládá i vidlici.

Podrobný popis technického řešení zadního tlumiče najdete na partnerském webu mtbs.cz

Integrace se týká také kokpitu, na kterém zapracoval Scott společně se Syncrosem. Většina bovdenů je nově připevněna ke spodní straně řídítek a za jízdy je před sebou prakticky nevidíte. Nový vzhled dostaly integrovaná řídítka a představec, které velmi důmyslně ukrývají maximum kabeláže.

Zásadní změna xc geometrie

Podobně jako v předešlé generaci Scott nachystal dvě varianty kola, přičemž ta s přívlastkem RC míří na čistokrevné závodníky, zatímco ta, označená číselnou sérií 900, nabídne více zdvihu i zábavy především na traily.

O tom, že stávající Spark měl moderní geometrii, která reagovala na náročné xc tratě není pochyb. Jenže vývoj jde kupředu, což platí i pro nové xc tratě i oblíbené trailové ježdění. 

A tak se není čemu divit, když nový Scott Spark posunul hranice i co se geometrie týče. Spark RC tak nově dostal hlavový úhel 67,2°, trailové provedení 900 pak dokonce s 65,8°. Sedlové úhly jsou také o dost kolmější, konkrétně 76,6° resp. 76,4°. Prodloužen byl nejen reach, ale i zdvih vidlice, který je nyní 120 mm pro modely RC, respektive 130mm pro trailové verze 900.

Zatímco ostatní značky na svých XC modelech nechávají zadní zdvih mezi 60-100mm, Spark 2022 dělá skok na 120 mm.  To doporučil při vývoji a testování i sám Nino Schurter.

Jsou tu ale i další drobné, leč dokonalé detaily. Scott měl v zadní ose integrovaný klíč, který nyní rozšiřuje o další (T25, T30 a 6 mm imbusový klíč). Nyní tímto malým klíčem lze prakticky dotáhnout či povolit jakýkoli šroub na novém modelu Spark 2022.
Rám také nabízí možnost montáže dvou košíků na lahev, což maratonci jistě ocení.

Modely Scott Spark RC, Spark 900 a Spark Contessa 2022

Je skvělou zprávou, že všechny inovace a technologie použité u karbonových modelů budou i pro hliníkové verze.

Řada Scott Spark 2022 zahrnuje modely Spark RC a Spark 900, první jsou zaměřené na XCO a mají 120 mm odpružení a druhá víc pro trailové ježdění se 130 mm odpružením, širšími řídítky atd.

Řada Scott Spark RC bude mít až 9 různých modelů, všechny s rámem z uhlíkových vláken. Zatímco ve Scott Spark 900 najdeme 13 různých modelů z uhlíku nebo hliníku. Nechybí ani dámská řada Contessa Spark, která nabídne 4 další modely.

Podrobné specifikace jednotlivých modelů a ceny pro český trh se připravují.

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková