Tahák do kapsy. S čím pomůže multiklíč

S dnešním fotoprůvodcem můžete být o krůček blíž tomu, aby se vám stal multiklíč užitečným pomocníkem

Jsou tři typy cyklistek: ty, které si na vyjížďku berou do kapes dresu (nebo batůžku) tyčku, gel, mobil, nějakou hotovost a z technické výbavy vezmou na milost maximálně náhradní duši. Zkrátka reálně zhodnotily své servisní dovednosti a v případě nouze spoléhají na pomoc cizích. Druhou skupinu tvoří zodpovědné dámy cyklistky, které mezi nezbytnosti zařadí navíc pumpičku, lepení, nýtovač a multiklíč. Co na tom, že v případě defektu či jiné poruchy kola mají tyhle proprietky připravené také pro někoho z party nebo náhodně kolemjedoucího cyklistu.

Třetí skupina je asi početně nejužší, jsou to holky servisačky, které jen tak něco nezaskočí. Opravit bezdušák, snýtovat řetěz, zalepit duši…žádný problém.

A vědí si rady i s problémy, které se vyřeší multiklíčem. V dnešním fotoprůvodci vás zkusíme přesvědčit, že to není až tak velká věda. A když se při závadě kola přeci jen nebudete chtít pouštět do samostatné opravy, alespoň budete moct pěkně radit!

Multiklíč se vyznačuje tím, že obsahuje řadu samostatně používaných klíčů, (imbusů, torxů a dalších „udělátek“), které jsou seřazeny tak, že se dají složit do kompaktního tvaru. Obvykle začínají na 5 nástrojích na základní operace, ale sofistikovanější nabízejí víc. Jako například náš vzorek M13, který nese logo americké značky Crankbrothers. Ta, vedle sedlovek, pumpiček, pedálů, nyní i bot, nabízí pestré spektrum multiklíčů. Své produkty rozděluje do několika kategorií, od minimalistické odlehčené, až po pevnou odolnou M řadu, která zahrnuje víceúčelové nástroje a má boční úchyty pro bezpečné držení i v rukavicích.  

V pevné dvoubarevně eloxované ohrádce je na dvou čepech opravdu 13 různých nářadí a k tomu v plastové schránce sada knotů pro opravu bezdušového pláště a místo pro uložení spojky řetězu.

U M13 jsou na jedné straně imbusové klíče 6,5,4,3,2,5 a 2mm. Navíc je tam vidlička na aplikaci knotu.

Na druhém čepu jsou pak další praktické koncovky. Je tam velký imbus 8mm. Dva křížové šroubováky, jeden plochý a také dva klíče standardu Torx. 

Co a jak s nimi jde utáhnout, povolit, opravit jsme vyzkoušely na biku Trek TopFuel  s osazením Shimano XTR a klikami Truvativ. 

Imbusový klíč 2 mm

Nejmenší imbus, který se v sadě nabízí. Tuhle miniaturku využijete například při seřízení dorazů přehazovačky. Řetěz padající za největší pastorek do drátů může způsobit velkou škodu. Taková ulomená přehazovačka znamená škodu počítanou v tisících korun.

Imbusový klíč 2,5 mm 

Šroubek pro tento klíč jsme chvíli hledaly, a nakonec ho našly na expanzní nádobce brzdové páky. Pokud by Vám z pod tohoto šroubu vzlínal olej, rozhodně ho dotáhněte.

 

Imbusový klíč 3 mm

Trojku imbus najdete třeba zde, u vodítka přehazovačky,  ale také se s ním seřizuje předpětí pružiny u některých nášlapných pedálů. Když je potřeba, aby šly snadněji vycvaknout tretry, nebo naopak.

 

Imbusový klíč 4 mm

Tohle je asi nejčastější rozměr, který na kole najdete. Na většině kol s ním seřídíte vůli v hlavovém složení, utáhnete sedlovku v rámu a také řídítka v představci.

Imbusový klíč 5 mm

Šrouby pro tenhle rozměr najdete na zadní stavbě, uchycení tlumiče a také někdy na objímkách řazení či brzdových pák. Stejně jako předchozí rozměr je na kolech velmi používaný.

Imbusový klíč 6 mm

Tohle už je pořádný kousek a využijete ho třeba na pevné osy kol. Ty se objevují zejména na nových kolech, kam je výrobci rádi dávají, patrně z důvodu úspory nákladů a váhy. 

Tenhle klíč tedy využijete např. když si chcete kolo naložit do kufru auta, bez předního kola, kde je jednoduchá osa bez utahovacího mechanizmu. 

Imbusový klíč 8 mm

Největší imbusový klíč, kterým dotáhnete uvolněný pedál nebo kliku. Obě tyto závady nejsou tak ojedinělé, jak by se mohlo zdát. Zprvu lehké povrzávání “někde ve středu” může značit tento vážný problém. 

Levné pedály bohužel potřebují stranový klíč 15mm a některé kliky zase imbus 10mm, ale to byste musely s sebou vozit kovářskou brašnu.

 

Křížový šroubovák

Tak ten se hodí skoro vždycky. Na M13 jsou dokonce dvě velikosti. Na XTR brzdách si můžete snadno nastavit charakteristiku nástupu brzdného efektu. Na levnějších přehazovačkách jím zas seřídíte dorazy.

TORX 25

Móda Torxových klíčů sice hodně ustoupila, ale s M13 jste připravené i na komponenty Syncros, které tuto variantu s oblibou používají. Brzdové kotouče na šrouby však nic jiného, než torxe nepoužívají. 

KNOTY + vidlička

S M13 jste připravené i na opravu TLR pláště. Když uděláte do bezdušáku takovou díru, že ji těsnící roztok (“mlíko”) neucpe a nemáte duši, tak vás zachrání jedině knoty. Na jejichž aplikaci potřebujete speciální vidličku – a obojí nabízí právě M13.

Jedinou vadou na dokonalosti zkoušeného multiklíče M13 je absence nýtovače řetězu. Výrobce patrně optimisticky předpokládá, že pokud řetěz přetrhnete, tak se Vám to podaří tak šikovně, že jen nasadíte spojku a pofrčíte dál. Na tu je tu totiž i přihrádka.

Jinak je tento multiklíč od Crankbrothers pěkně kompaktní, přiměřeně váží a hodně vydrží. Do plastové schránky se vejdou i samolepící záplaty a kousek smirglu na opravu píchlé duše. 
Za zapůjčení děkujeme českému zastoupení Progresscycle, na jejich e-shopu najdete i další varianty od této značky.  

Kája Polívková on Facebook
Kája Polívková