Motivace pro příští rok? Pokud hledáte opravdové výzvy, tenhle seznam je pro vás
Kopce jsou kořením cyklistiky. Každý, kdo trochu jezdí ví, že potrápit umí i „menší brdek“. Jeho zdolání nás posune fyzicky i mentálně a zvládneme za čas víc. V Čechách je nejdelší souvislý kopec pro silniční kolo dlouhý 38 km, s převýšením necelých 1200 metrů. Cíl je na Vrbatově Boudě.
Chcete víc? Tak tady je seznam 12 nejtěžších a nejkrásnějších evropských stoupání. Některá jsou hodně známá, některá téměř za humny. Jiná zas můžete potkat po cestě na dovolenou, kdy se ale zastavení vyplatí. Cyklisté (nejen profi) je milují i proklínají, to v momentě, kdy nohy pekelně pálí, do toho se přidá protivítr nebo jiný rozmar počasí. Ale pak…tam nahoře, krásný koktejl emocí za zdolání výzvy. To musíš zažít.
Mount Ventoux, Francie
Délka stoupání: 21,4 km Převýšení: 1639 m
Mount Ventoux v překladu znamená Větrná hora. Toto brutální stoupání je jedním z nejznámějších kopců Tour de France a byl součástí mnoha profesionálních závodů. Dosažení vrcholu je obzvláště náročné kvůli téměř žádné vegetaci v nejvyšších pasážích, kde jezdci nemají žádnou ochranu před častými silnými větry ale také spalujícím sluncem.
Tip na „Mount Ventoux po Česku“ je výjezd na vrch Kozákov. I sem vedou tři různé cesty. Zážitek zaručen, zejména při hezkém počasí, kdy máte na dlani Český ráj i Krkonoše.
Passo dello Stelvio, Itálie
Délka stoupání: 22/25 km Převýšení: 1798/1990 m
Passo dello Stelvio je ikonický průsmyk, oslavován několika NEJ. Patří mezi nejvyšší a nejkrásnější alpské průsmyky, nejvyhledávanější stoupání mezi amatérskými cyklisty. Možná i díky tomu, že se na něj můžete vydat hned ze tří směrů: nejslavnější směr je z Prata, na vrchol vede 48 serpentýn, dále z Bormia, i sem vám cedule odpočítávají 46 zatáček, které musíte zdolat na 22km dlouhé cestě k vrcholu. Třetí možností je z švýcarského Val Müstair přes další průsmyk Umbrail.
Výjezd na Passo dello Stelvio se mnohokrát objevil na programu Giro d’Italia a nejednou překvapil počasím. Poslední 4 kilometry se už jedou v nadmořské výšce na 2500 metrů, což dělá samotný závěr ještě náročnější.
Passo del Mortirolo, Itálie
Délka stoupání: 13,1 km Převýšení: 1348 m
Tento vysokohorský průsmyk je také známý jako Passo della Foppa, spojuje Mazzo di Valtellina a Val Camonica. A patří také mezi legendární výjezdy při Giro d’Italia. Původně byla cesta vytvořena pro zemědělce, je velmi úzká a zahrnuje úseky s 18–20% sklonem.
Nejoblíbenější stoupání začíná na západě severně od Tirana v Mazzo di Valtellina (552 m). Zde podél silnice nedávno postavili sochu na památku slavného italského cyklisty Marca Pantaniho, vítěze Giro d’Italia a Tour de France.
Alto de l’Angliru, Španělsko
Délka stoupání: 12,5 km Převýšení: 1248 m
S průměrným sklonem těsně nad 10% a maximálním sklonem téměř 24% je Alto de l’Angliru kandidátem na nejtěžší stoupání ve Španělsku. Několikrát se objevilo na Vueltě a je tak brutální, že britský profesionální jezdec David Millar si údajně na vrcholu v roce 2002 utrhl závodní číslo na protest proti jeho zařazení do závodu.
Tenhle kopec prověří fyzickou i psychickou připravenost právě svým průběhem. Prvních 5 km je průměrný sklon stoupání 7,6%, což ještě není příliš obtížné. Zato druhá polovina stoupání je extrémně náročná. Posledních šest kilometrů před cílem má průměrný sklon 13,1%, nejstrmější úsek se nazývá Cueña les Cabres a má sklon 23,6% a čeká na vás 3km před vrcholem.
Col du Galibier, Francie
Délka stoupání: 17,5 km Převýšení: 1220 m
Jezdci Pro Tour zvládli toto alpské stoupání v průběhu let nesčetněkrát. Začíná se stoupat nikoliv v zalesněném terénu, ale už mezi kameny – i díky tomu je to pro fanoušky při Tour de France skvělá podívaná.
Tohle stoupání netrhá rekordy prudkými pasážemi, ani celkovým průměrným sklonem, který je 7%. Ale jednu lahůdku si nechává, to když zdoláte téměř 2/3 kopce a na chvíli uvěříte pohledu před sebe, kdy se vrchol zdá být na dosah. Jenže tou dobou máte před sebou ještě přes 7km, jen se silnice šikovně vine a trochu klame.
Col du Tourmalet, Francie
Délka stoupání: 19 km Převýšení: 1404 m
Tato pyrenejská klasika se poprvé objevila na Tour de France v roce 1910 a nyní patří mezi nejnavštěvovanější stoupání v historii Tour. Mimochodem, jela se celkem 83x. A těší se i velké oblibě mezi amatérskými cyklisty.
Sedlo Col de Tourmalet leží ve výšce 2115 m a jedná se o nejvyšší silniční úsek francouzských Pyrenejí. Průměrný sklon je 7,7%.
Alpe d’Huez, Francie
Délka stoupání: 13,8 km Převýšení: 1060 m
Nejikoničtější stoupání Tour de France, Alpe d’Huez, nutí jezdce k překonání 21 serpentin, které jim lámou nohy, aby dosáhli svého alpského vrcholu. Patří na „bucket list“ fanoušky cyklistiky.
Stoupání do Alpe d’Huez je dlouhé 13,8 km s průměrným stoupáním 8,1 % a s 21 ostrými zatáčkami – točkami (les 21 virages), nesoucími jména předchozích vítězů etap. Jelikož v roce 2001 přesáhl počet vítězů počet zatáček, byla první zatáčka nazvána po Fausto Coppim i Lance Armstrongovi.
Grimsel Pass, Švýcarsko
Délka stoupání: 29 km Převýšení: 1540 m
Tento alpský průsmyk se nachází v Bernu a vine se švýcarskými horami. V zimních měsících bývá kvůli častému sněžení uzavřen. Je to oblíbené stoupání na Tour de Suisse. Jde o jedinou přímou silnice přes Bernské Alpy mezi Bernem a Wallisem. Nejvyšším bodem Grimselpassu je jezero ve výšce 2 164 m.n.m a odměnou budou, jak jinak, úchvatné rozhledy.
EL Teide, Kanárské ostrovy
Délka stoupání: 35 km Převýšení: 2500 m
Nejvyšší vrchol Španělska Pico del Teide se tyčí 3718 metrů nad mořem ostrova Tenerife na Kanárských ostrovech. Tato sopka, respektive i její náhorní plošina je v současnosti preferovaným tréninkovým místem některých elitních profesionálních cyklistů a týmů.
Čeká vás krásné stoupání od moře ve třech výškových „platech“ do cca 2 200 m.n.m.
Vrchol se stal výzvou i pro Gemu Hassen-Bey, první paralympijskou sportovkyní na světě na invalidním vozíku, která kdy dosáhla nadmořské výšky 3 000 metrů pouze silou svých paží.
Monte Zoncolan, Itálie
Délka stoupání: 10 km Převýšení: 1250 m
Stoupání na Zoncolan je považované za jedno z nejtěžších stoupání v profesionálních závodech silniční cyklistiky. Objevilo se sedmkrát na Giro d’Italia a dvakrát na Giro d’Italia Femmile.
Monte Zoncolan udivuje svými údaji už na papíře, stoupání z Ovara měří 10 kilometrů, v průměru má 11,5 %, posledních 8 kilometrů má dokonce 15 % v průměru. Maximem je 22 %. Jenže naživo je Zoncolan ještě mnohem horší. I když, není to přesně to mučení, které chcete zažít?
Grossglockner, Rakousko
Délka stoupání: 24,5km Převýšení: 1780 m
Nejvýše položená silnice v Rakousku je velmi vyhledávaným cílem silničních cyklistů nejrůznější výkonnosti. Toto alpské stoupání je jedním z nejnáročnějších v okolí, protože má nejen průměrný sklon více než 8%, ale také je výzvou pro ty, kteří chtějí zdolat jeho serpentiny v drsném počasí, které je tu nestálé.
Silnice vede z Brucku v údolí Salzach přes severní mýtnici Ferleiten s číslovanými vlásenkovými zatáčkami až do průsmyku Hochtor, s 1,5 km odbočkou z Fuscher Törl ve výšce 2 428 m na vyhlídku Edelweißspitze ve výšce 2 571 m.
I tento průsmyk byl součástí věhlasného Giro d’Italia.
Passo Gavia, Itálie
Délka stoupání: 25,6 km Převýšení:: 1404 m
Toto proslulé stoupání Giro d’Italia je jednou z nejvýše položených zpevněných cest v Alpách. Nejen, že je neúprosně strmá, v průměru má téměř 8%, ale také často mrzne a sněží, to když závodníci v květnu zdolávají její svahy.
Pro hobby cyklisty je však velkým lákadlem, kdo by nechtěl zdolat další z vyhlášených stoupání, jako ti nejlepší cyklisté světa. Výhodou je, že si můžou zvolit pohodové tempo i letní termín a vychutnat tak za příjemných teplot rozhledy, co se nikdy neomrzí. Údaje patří k výjezdu z Bormia.
Bonus navíc: Muro di Sormano, Itálie
Délka stoupání: 2,2km Převýšení: 610 m
Takový italský „drobek“, na který ale jen tak nezapomenete. Toto stoupání je jak stěna. Může se pochlubit průměrným sklonem více než 15%, síly prověří místy až sklon 25%. Muro je spojeno s Giro di Lombardia, jednodenním závodem, ve kterém bylo stoupání v letech 1960–1962 zařazeno. Nicméně po stížnostech, že stoupání bylo tak strmé, že jezdci buď padali, nebo byli tlačeni nahoru fanoušky, aby nemuseli jít pěšky, bylo stoupání z trasy staženo.
K radosti či smůle profesionálů nezůstal ale kopec v zapomnění a do závodu byl v r. 2012 znovu zařazen. Aktuální rekordní čas ve stoupání je 7 minut 36 sekund, kterého dosáhl místní jezdec Matteo Cappè.